Kredsløbet – hvorfor skal det trænes?

I sidste uge blev du lidt klogere på konditionstræning og fandt ud af, at det er godt at træne kredsløbet. Du har sikkert hørt, at et godt kredsløb kan holde mange sygdomme og dårligdomme væk. Bliv her klogere på, hvad et kredsløb er og det vigtigste fysiologi bag.

Hvad er kredsløbet?

Vores kredsløb består af hjertet blodkarrene og blodet. Uden et kredsløb ville blodet ikke være i stand til at transportere stoffer til og fra alle kroppens organer og væv. Herunder muskler og hud.

Men hvad transporteres rundt i kredsløbet?

Vores blod transporterer både vitaminer, salte, hormoner, ilt og affaldsstoffer rundt i hele kroppen.

Vores krop består af meget forskelligt. Det er derfor vigtigt, at alt i kroppen får tilført det der skal bruges for at holde kroppen stærk og sund. Derfor er det vigtigt, at følgende kan blive transporteret rundt i kroppen:

  • Ilt (O2) og affaldsstoffer (CO2). Denne udveksling sker mellem lungerne og cellerne.
  • Forskellige stoffer som urin og mælkesyre.
  • Hormoner
  • Næringsstoffer
  • Salte
  • Vitaminer
  • Varme

Kredsløbet er derfor med til både at transportere de forskellige stoffer til og fra de forskellige organer og væv i kroppen.

Hvordan forbedres kredsløbet? 

Kredsløbet forbedres ved at træne hjertet. Et stærkt hjerte har nemlig en god pumpefunktion, hvilket gør at blodet (og de mange stoffer) bedre kan komme igennem blodet. I hvile pumper vores hjerte i gennemsnit 5 liter blod ud pr minut. Det afhænger selvfølgelig af personens størrelse, da dette kan give forskel på hjertet. Når vi begynder at træne så stiger behovet for at få blodet rundt i kroppen. Det stiller et større krav til hjertet, som skal pumpe tilsvarende hurtigere for at få blodet rundt til de arbejdende muskler. Når vi begynder at træne stiger pulsfrekvensen  hvilket kræver at hjertet er i stand til at pumpe hurtigere. Du vil derfor opleve forpustelse og anstrengelse, hvis du træner hårdere eller længere tid end du normalt gør.

Hvordan undgår jeg at blive forpustet?

Ved at blive forpustet! Ja det lyder mærkeligt, men det er sådan hjertet bliver stærkere. Hjertet er nemlig en muskel, der ligesom kroppens andre muskler, skal trænes. Ved at træne konditionstræning kan du forbedre hjertets evne til at rumme mere blod. Det gør, at hjertet bliver i bedre stand til at pumpe blodet ud. Du vil efter noget tid med regelmæssig konditionstræning opleve, at der skal mere til før du oplever at blive forpustet.

Hvad er fordelen ved et godt kredsløb? 

Et godt kredsløb er en gevinst for din sundhed. Du vil blandt opleve en fordel for:

Musklerne: 

Da du begynder at bruge dine muskler mere ved kredsløbstræning. Dette betyder, at antallet af blodkapilærerne øges. Det betyder for dig, at der kommer mere ilt til de arbejdende muskler. Du vil derfor opleve, at iltoptagelsen i musklerne bliver bedre og, at du fx kan løbe længere før du oplever træthed og syren i ben.

 

Helbredet: 

Ved et bedre kredsløb oplever du en fordel når det kommer til livsstilssygdomme. I og med, at musklerne bliver bedre til at optage ilt, bliver musklerne også bedre til at regulere dit blodsukker. Musklerne bliver nemlig i bedre stand til at forbrænde næringsstoffer som bl.a. fedt. På den måde kan du undgå overvægt ved regelmæssig konditionstræning, hvilket på den lange bane kan hjælpe dig med at undgå Diabetes og hjertekarsygdomme.

Lungerne: 

Da hjertet arbejder tæt sammen med lungerne forbedres dit åndedræt også. Musklerne der hjælper til ved åndedrættet bliver trænet. Det betyder, at du på længere sigt skal bruge mindre energi på at trække vejret. Din fordel er: At der kommer mere ilt til dine muskler og dermed bliver kroppen også bedre til at udskille affaldsstoffet CO2.

 

Humøret: 

Når du træner udskilles endorfiner, som gør, at du føler lykke og glæde. Dette hormon udskilles bl.a. ved træning og fysisk aktivitet, hvilket vil gøre dig mere positiv og glad generelt i hverdagen.

 

 

Det var lidt om dit kredsløb og hvorfor det er vigtigt, at blive forpustet et par gange om ugen. Du behøver faktisk kun at træne 2×20 minutter i høj intensitet om ugen ifølge Sundhedsstyrrelsen. Derudover anbefales mindst 30 minutters fysisk aktivitet ved moderat til høj intensitet om dagen. Følger du disse råd vil du med garanti forbedre dit kredsløb.

Svært ved at komme igang? Så få hjælp til at blive inspireret og motiveret til en sundere livsstil her ☺️ 

Nysgerrig på mere?

Så kan du få tilsendt nyheder og artikler om sundhed direkte til din indbakke. Du vil modtage relevante blogindlæg om kroppen, gode tilbud på fysioterapi og en masse andre nyttige ting.

Ja tak, jeg vil gerne modtage Din Flexible Sundheds nyhedsbrev med spændende artikler samt markedsføring fra Din Flexible Sundhed via e-mail. Du kan til enhver tid afmelde dig igen.

.

Fulde navn::

Email:

, ,
Kondital – hvad skal jeg bruge det til ?
Konditionstræning – hvad er det?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Fill out this field
Fill out this field
Indtast venligst en gyldig e-mailadresse.
You need to agree with the terms to proceed

Menu