Forstuvet ankel! Hvad skal jeg gøre?

I sidste uge var jeg inde på vrid i anklen. Et vrid i anklen er egentlig okay, men der det først bliver kritisk er et overvrid, som fører til en forstuvet ankel. De fleste har eller kender en, som har haft en forstuvet ankel og ved at det kan være meget smertefuldt og invaliderende. 20% af alle idrætsskader er forstuvede ankler og hele 90% af alle ankelskader skyldes et vridtraume.

Hvordan opstår en forstuvet ankel?

Når du din ankel er forstuvet skyldes det, at et eller flere ledbånd ved anklen er blevet forstrukket eller overrevet,

Omkring vores ankelled har vi nogle små ledbånd, som er med til at stabilisere vores ankler. Disse sidder både på indersiden og ydersiden af anklen. På ydersiden findes der tre selvstændige ledbånd og på indersiden er der fire ledbånd, som er samlet i en enhed. Udover disse ledbånd har vores muskler omkring ankel også en medvirken til vores stabilitet. En forstuvet ankel opstår når et eller flere af disse ledbånd forstrækkes. Dette sker ofte ved et overvrid i foden, hvor der opstår et øget stræk på disse ledbånd. Forstuvningerne sker ofte ved at foden vrides indad, så ledbåndene på ydersiden vrides, her er det ofte det forreste ledbånd der får et læsion. I sjældnere tilfælde kan det være det midterste eller det bagerste. 85% af vridskader sker på ydersiden af foden, men ledbåndene på indersiden kan også beskadiges. Dette sker ved, at foden overvrides udad. Skaderne sker ofte ved sport, hvor løb og hop er dominerende.

Hvilke symptomer har en forstuvet ankel?

En forstuvet ankel opstår akut. Du skal derfor have lavet et vrid eller anden hurtig og unaturlig bevægelse af ankel. Der er forskellige grader af en forstuvelse og derfor kan symptomerne også variere meget alt efter hvor stor en skade, der er sket.

  • Hævelse vil forekomme hurtigt efter skaden er sket og er relateret til en akut blødning i anklen.
  • Du vil opleve voldsomme smerter ved bevægelse af foden – især når du laver vridbevægelser med foden. Det kan være meget smertefuldt at støtte på foden de første dage.
  • Du vil opleve nedsat bevægelighed og instabilitet omkring anklen.

Som sagt inddeles en forstuvelse i flere grader. En mild overstrækning af et ledbånd uden instabilitet er en grad 1, hvor grad 2 omfatter en delvis overrivning af et eller flere ledbånd. Her vil du opleve mild instabilitet i anklen. Er et eller flere ledbånd revet over vil du opleve meget instabilitet i leddet, hvilket svarer til en grad 3. Har du en mistanke om, at du har en slem forstuvelse er det bedst at tage forbi skadestuen eller lægen, så de kan vurdere om der kræves en særlig behandling af forstuvelsen.

Dét skal du gøre når din ankel er forstuvet!

Jeg har tidligere været inde på akutte skader i knæet. Her snakkede jeg om RICEM-princippet, hvilket også gør sig gældende i dette tilfælde. Det første du skal gøre er, at begrænse blødning og hævelse. Du får derfor en lille guide til, hvad du skal gøre. Især de første 2 døgn efter skaden er det vigtigt, at du følger RICEM-princippet:

R – Rest/Hvile:

Hold benet i ro! Brug evt. krykker når du skal gå.

 

I – Ice/afkøling :

Placer noget køligt på det skadede sted. Hold det på i 20 minutter hver 3-4. time.

C – Compression/kompression :

Bind anklen ind med elastisk bandage. Du kan evt. pakke kuldeindpakningen med.

E – Elevation/hævning :

Hold dit ben over hjertehøjde, så hævelsen kan komme væk fra området.

M – Mobilization/Bevægelse :

Bevæg anklen indenfor smertegrænsen, så du skaber blodtilførsel til anklen.

Når du har gjort dette de første 48 timer er det tid til genoptræning af anklen. Det er vigtigt, at du får en normal og smertefri bevægelighed i anklen. Det er meget individuelt, hvor meget anklen kan tåle af belastning. Har du en mild forstuvning kan du hurtigere komme tilbage til almindelige hverdags- og sportsaktiviteter. Har du derimod instabilitet i anklen går længere tid før du er klar til sport igen. Bevægeligheden kommer normalt igen når hævelsen er faldet og smertene er mindsket. Men stabilitet er vigtigt at få genoptrænet efterfølgende – og det er oftest den del af træningen, som springes over. Når et ledbånd har fået et læsion kræver det endnu mere styrke og stabilitet fra musklernes side af, så der ikke sker endnu en forstuvelse af anklen. Det er derfor vigtigt at træne ankelstabiliteten – både som genoptræning og forebyggelse. På torsdag får du nogle øvelser du kan lave for din forstuvet ankel 😌

Læs mere om ankelskader og få hjælp til din forstuvede ankel her!
, ,
Ankelforstuvning? Her er de gode øvelser!
Månedens fokus: Anklen og foden
Slidgigt i nakken

Slidgigt i nakken – hvad skal jeg gøre?

Slidgigt i nakken er det samme spondylose eller slitage. Alle definitioner dækker over slitageforandringer i nakken. Dette slitage forekommer oftest på diskussen, ryghvirvlerne og/eller ledbåndene. Der kan forekomme slidgigt i et eller flere led i hele ryggen. Slidgigt i nakken er hyppig hos ældre og forårsager ikke altid smerter. Ofte kan røgtenscaninger vise slidgigt i…

2 Kommentarer. Leave new

  • Mary Svensson
    10. august 2020 12:57

    Hej, har et spørgsmål jeg vred over i min ankel for over 1 år siden, så her for et par mdr siden begyndte det virkelig at gå ondt igen, den hævede ret meget igen og bliver lidt blå/grøn igen er mine ledbånd revet over på ydersiden af foden eller har jeg foretrukket dem, ja er jeg startet for tidlig ud med at gå lange ture igen.

    Mvh Mary

    Svar
    • Hej Mary,

      Tak for dit spørgsmål 🙂

      Øv med anklen! For at svare på dit spørgsmål er det vigtigt, at jeg ved om der er sket et nyt vrid i anklen siden den er begyndt at hæve op? Og om du har genoptrænet anklen efter forvridningen?

      Hvis du ikke har genoptrænet anklen er stabiliteten typisk nedsat, hvilket gør at musklerne skal arbejde hårdere for, at der ikke sker en ny forstuvning. Hvis musklerne ikke kan hjælpe med stabiliteten når du bruger foden/anklen, som giver små-vrdininger i ledbåndet, men hævelse og misfarvning kommer typisk ved at vrid, slag eller andet, hvor anklen har fået et vrid.

      Ser frem til at høre fra dig.

      Med venlig hilsen
      Camilla

      Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Fill out this field
Fill out this field
Indtast venligst en gyldig e-mailadresse.
You need to agree with the terms to proceed

Menu