3 grunde til at træning med elastik er godt

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg er fan af træning med elastik. Der findes mange forskellige slags og farver, hvilket gør træningen med elastikker uendelig. Oftest forbindes elastiktræning med de øvelser man fik hos sin fysioterapeut, da man skulle genoptræne efter sin skulderskade. Det er en skam, for elastiktræning kan sagtens være en del af din almindelige træning.

Du får her mine 3 bedste råd til, hvorfor træning med elastik er for dig:

#1: Træner din stabilitet

Vores krop består af en masse muskler, som alle har hver deres funktion. Når vi træner med tunge vægte eller i maskiner træner vi de store bevægemuskler. Det er de muskler, som du bruger, når du bevæger dine led (løfter en kasse, løber eller går en tur). Det elastikken træner er de små stabililserende muskler. Det er de muskler, som sørger for, at dine led bevæger sig optimalt. Det er ofte en ubalance i for stærke bevægemuskler og for svage stabiliserende muskler, som forårsager smerter omkring leddene. Og det kan du forebygge med elastiktræning!

 

#2: Kan laves alle steder – også når træningscenteret holder lukket

Det er ikke alle, som har plads til de store træningsredskaber. En elastik fylder ingenting og kan nemt lægges ned i en skuffe, når den ikke bruges. Du kan derfor træne, hvor og når det passer dig. Det gør det nemmere, at holde træningen ved lige, når træningscenteret har lukket eller du er på ferie.

 

#3: Kan justeres efter din styrke

Der findes forskellige belastninger til din træningselastik, som strækker sig fra meget let til meget hård. En ekstra bonus ved at investere i en træningselastik er, at du også kan gøre din elastik nemmere og hårdere ved at justere dit greb. Synes du din elastik er for nem i nogle øvelser kan du gøre elastikken strammere. Er elastikken for hård kan gøre elastikken lettere. Det betyder, at du kan bruge den samme træningselastik til flere øvelser.

 

Træning med elastikNysgerrig på mere?

Har jeg overtalt dig til elastiktræning? Det håber jeg! Du kan her på siden købe en træningselastik og dermed få adgang til 10 øvelser. Du kan vælge mellem øvelser for dine skuldre, underarme, hofter, underben eller hele kroppen. Du får gode alternativer og bliver guidet igennem øvelserne. Derudover får du også 3 træningsprogram, som du nemt kan lave i løbet af dagen. Husk, at du kan vælge imellem 3 niveauer. Du kan læse meget mere om træning med elastik her, samt hvilket niveau du skal vælge?.

Skriv endelig, hvis du har nogle spørgsmål eller kommentarer til træning med elastik. Jeg vil elske at høre fra dig!☺️

 

, , ,
Fysioterapeut behandling under corona
Spondylolistese

Spondylolistese – Hvad må jeg gøre?

Spondylolistese betyder, at der sker en fremadglidning af den påvirkede ryghvirvel i forhold til ryghvirvlen under. Spondylolistese betyder, at der er sket en fremadglidning af en ryghvirvel i lænderyggen, hvilket kan forårsage lændesmerter og forandret bevægelighed over lænderyggen. Hvad er spondylolistese? Ved spondylolistese sker der en fremadglidning af ryghvirvlen i forhold til ryghvirvlen under. Dette…
Iskiassmerter

Iskiassmerter – hvorfor opstår det?

Iskiassmerter kan være meget smertefulde. Der kan være mange årsager til, at iskiassmerter opstår. Ordet iskiassmerter bruges ofte om smerter i balle og baglår. Det er ikke unormalt at opleve iskiassmerter og du kan heldigvis komme dem til livs med øvelser og gode råd. Hvorfor opstår iskiassmerter? Iskiasnerven går fra lænderyggen ned bag baglåret og…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Fill out this field
Fill out this field
Indtast venligst en gyldig e-mailadresse.
You need to agree with the terms to proceed

Menu