Smerter på ydersiden af foden

Smerter på ydersiden af foden er smerter der går fra ydersiden af hælen til lilletåen.

Smerter på ydersiden af foden kan være meget invaliderende. Der kan være mange årsager til smerter og gener på ydersiden af foden, som jeg vil komme meget mere ind på her. Fodsmerter kan være meget invaliderende og derfor er det vigtigt, at du får den rette behandling. Du kan læse mere om fodsmerter generelt her.

Årsager til smerter på ydersiden af foden

Smerter på ydersiden af foden kan være smerter fra hælen ned til tåen. Der findes flere forskellige årsager til smerterne. Smerter omkring ydersiden af hælen kan have nogle af disse årsager.
Dog findes der mange andre årsager til smerter på ydersiden af foden.

 

 Du får de typiske årsager til smerter på ydersiden af foden her:

Stressbrud

Har du et stressbrud i en eller flere knogler mærker du smerter når du går eller løber.

Hvad er det:

Et stressbrud eller træthedsbrud, som det også kaldes er en overbelastning af knoglerne på ydersiden af foden. Typisk kommer stressbruddet på hælbenet eller tæerne. Her opstår der gentagne minibrud i knoglen, som forværres, hvis foden ikke aflastes.

Hvordan føles det:

Et stessbrud er smertefuld ved belastning på knoglen. Smerterne forsvinder med det samme når du stopper med aktiviteten, men kommer igen ligeså snart du starter med aktiviteten igen.
Smerterne forværres jo længere tid du er i gang med aktiviteten.

Hvordan opstår det:

Et stessbrud opstår typisk ved gentagne belastninger på knoglen over længere tid. Stressbrud opstår typisk hos langdistanceløbere eller andre idrætsudøvere, hvor gentagne hop og løb forekommer. Årsagen til, at disse minibrud opstår skyldes, at knoglen ikke er i stand til at reparere brudene i forhold til belastningen knoglen udsættes for.

Hvad kan jeg gøre:

Det er vigtigt, at reagere hurtigt, hvis du har en mistanke om et stressbrud i foden. Her er de ting du kan gøre, hvis du har smerter på ydersiden af foden grundet et stressbrud:

  • Aflastning. Det er vigtigt, at du stopper med den eller de aktiviteter, som giver smerterne på ydersiden af foden. Døjer du med mange smerter kan krykker eller gips være med til at aflaste hælen. Det tager typisk 6-8 uger før bruddet er helet.
  • Start med anden træning. Du skal stadig træne din krop trods et stressbrud. Brug aflastningsfasen på, at finde andre træningsmuligheder, som ikke forårsager smerter på ydersiden af foden. Husk altid at være foden godt op inden du begynder din træning.
  • Opsøg en ekspert. Når du skal i gang med træningen igen kan det være en god investering at få undersøgt, hvorfor stressbruddet opstod. Hvis du løber uhensigtmæssigt eller har nogle fejlstillinger i foden, som gør, at du er disponibel over for stressbrud skal du få rettet op på dette inden du starter løb igen. Derudover er det vigtigt, at du bruger de rigtige sko med den rette støtte. Dine sko må ikke være for stramme, da det kan medvirke til smerterne.

Betændelse i peroneus-senen

Oplever du betændelse i peroneus-senen er smerterne typisk ved knysten ved anklen.

Hvad er det:

Peroneus-musklen sidder på ydersiden af dit underben og går over ydersiden af din ankel og hæfter på din lille- og store tå.  Bliver senen på denne muskel overbelastet kan der opstå ømhed og hævelse på ydersiden af foden eller under.

Hvordan føles det:

Har du betændelse i senen vil du opleve ømhed, hævelse og varme omkring ydersiden af din ankel. Du kan også opleve svaghed ved bevægelse af anklen. Smerterne kan forsvinde ved længeretids aktivitet, men kommer tilbage når du stopper aktiviteten som forårsager smerterne.

Hvordan opstår det:

Betændelsen opstår grundet længerevarende overbelastning af senen. Derudover kan der også opstå betændelse i senen grundet degenerative forandring. Dette betyder, at jo ældre vi bliver, jo længere er senen om at hele ved belastning. Der kommer derfor nogle små revner i senens tilhæftning på knoglen, da man bliver mere stiv i senen og styrker i senen falder derfor.

Hvad kan jeg gøre:

Oplever du smerter grundet en betændt peroneus-sene er der her nogle råd du kan starte med:

  • Aflastning. Oplever du mange smerter kan aflastningen af foden i 6-8 uger være løsningen. Du må gerne lave anden aktivitet eller sport, hvor du ikke oplever smerter.
  • Medicin. Er der inflammation i senen kan det hjælpe med smertestillende medicin. Snak altid med din læge om, hvilken type medicin, der vil være den bedste for dig.
  • Øvelser med fokus på udstrækning og bevægelighed. Med øvelser vil du opnå styrke og bevægelighed af senen, hvilket på sigt vil afhjælpe på smerter og gener.
Disse øvelser er gode til at styrke og strække peroneus-senen og musklen
–  Find øvelserne her!

 

Cuboideum-syndrom

Smerter omkring Cubodeum-knoglen skyldes ofte forstrukket ledbånd eller en dislokalisering af knoglen.

Hvad er det:

Cuboideum er en knogle, som sidder på ydersiden af foden. Denne knogle kaldes også terningbenet. Denne knogle sidder i midten af foden på ydersiden. Den er med til at opretholde din fod stabil og forbinder din fod med din ankel. Der kan opstå smerter i dette område, hvis du overbelaster ledbåndene elller får dislokaliseret knoglen.

Hvordan føles det:

Du vil opleve smerter og ømhed på ydersiden af foden. Du vil opleve en skarpere smerte når du står på tæer eller vrider i din ankel. Smerten er især slem når du står og går. Du kan også opleve svaghed i foden.

Hvordan opstår det:

Cuboideus-syndrommet opstår ved overbelastning af foden. Den kommer især ved gentagne overbelastningen uden hvile imellem. Smerterne kan opstå hvis der sker en overrivning af ledbåndene omkring leddet. Dette kan ske ved forkert fodtøj og/eller ved overvægt.

Hvad kan jeg gøre:

Alt efter omfanget af skaden kan du gøre følgende:

  • Skift sko. Undgå stramme sko.
  • Vægttab. Er du overvægtig kan et vægttab hjælpe på smerterne.
  • Øvelser. Stræk af underben og fod er vigtigt for heling af ledbåndet.
Disse øvelser er gode til at strække foden – Find øvelserne her!

Andre årsager:

Der kan findes mange andre årsager til smerter på ydersiden af foden. Det er altid vigtigt at få en grundig undersøgelse af, hvorfor smerterne er opstået. De mere sjældende årsager til smerter på ydersiden af foden er:

  • Ankelvrid – En forstuvet ankel kan forårsage smerter på ydersiden af din fod. Prøv disse øvelser for lindring af smerterne.
  • Reumatoid artrit – også kendt som leddegigt.
  • Sesamknogler. Sesamknogler er knogletilvækst på en knogle. Det betyder, at der kommer en unormal knoglevækst. Det kan føre til smerter og nedsat bevægelighed.

Det er altid vigtigt, at du opsøger din læge, hvis dine smerter er opstået uden grund. Det samme gælder, hvis dine smerter konsekvent ikke bedre eller værres ved aktivitet eller hvile.

Ønsker du nogle specielle øvelser til netop din problematik?
Så bestil tid til en fysioterapeut lige her!

Del endelig dine erfaringer med smerter på ydersiden af foden i kommentarfeltet. Har du nogle gode råd eller øvelser, som hjalp dig ud af smerterne? ☺️

, , , , , ,
Smerter ovenpå foden
Smerter i hælen
Sådan bruger du en lændepude

Sådan bruger du en lændepude

Det er langsomt blevet hverdag igen for største delen af os. Hjemmekontoret har måske sat dig fast i din ryg? Jeg har selv arbejdet hjemmefra ved det mest u-ergonomiske spisebord på den mest u-ergonomiske spisebordsstol. Mén min redning var denne ”lændepude”. Puden, som hjælper mig mod de værste rygsmerter. Og jeg vil fortælle dig, hvorfor…
Uspecifikke lændesmerter

Uspecifikke lænderygsmerter

Uspecifikke lændesmerter er lændesmerter, hvor man ikke kender årsagen til smerterne. Det betyder, at du ikke kan se noget på scaninger. 80-90% af alle lænderygsmerter er uspecifikke. Der kan være mange årsager til, at lænderygsmerter opstår. Hvad er uspecifikke lænderygsmerter? Uspecifikke lænderygsmerter er smerter, som man ikke kender årsagen til. Smerterne opstår typisk akut eller…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Fill out this field
Fill out this field
Indtast venligst en gyldig e-mailadresse.
You need to agree with the terms to proceed

Menu