Fodsmerter

Fodsmerter skyldes ofte en overbelastning af musklerne, senerene eller knoglerne. Smerterne kan opstå akut eller kommende snigende over tid. Dine smerter i foden kan også stamme fra anklen, knæet eller hoften.

Her på siden kan du blive endnu klogere på dine fodsmerter, samt hvordan du kan komme dem til livs.
Du skal altid opsøge læge eller en anden behandler for at sikre, at dine smerter i foden må trænes væk. 

 

Hvorfor opstår der smerter i foden?

Du kan opleve lokale smerter et eller flere steder i foden. I andre tilfælde kan du opleve udstrålende smerter ud i hele foden. I nogle tilfælde kan du opleve nedsat bevægelighed over ankel og fod eller summende fornemmelser ud i tæerne.

Smerterne kan sidde ovenpå, nedeunder og på siderne af foden. Du skal være opmærksom på, at dine fodsmerter kan stamme fra dine ankler, knæ eller hofter. Bliv klogere på, hvilke årsager der er til smerter i foden:

fodsmerter : øvelser for Hælspore
Hælspore

Hælspore kaldes også svangsenebetændelse. Smerterne sidder under hælen og/eller under svangen. Under foden sidder en facsie, som kaldes Plantaris Fascilitis. Denne kan blive irriteret og øm ved overbelastning af foden eller gang på hårdt underlag. Hårdt og stift fodtøj kan også forårsage smerterne.

fodsmerter : Forfodsfald eller nedsunket forfod
Forfodsfald

Smerter under forfoden kan give smerter ved forfoden. Dette kaldes også for nedsunket forfod og sker, når de tre midterste tæer synker sammen. Smerterne opstår, da foden mangler støtte og stødabsorbering, som tværbuen under foden er med til at sørge for. Årsagen til, at dette sker skyldes at muskler og sener tid bliver svagere og dermed ikke kan opretholde tværbuen.

fodsmerter : Stressbrud
Stressbrud

Et stressbrud kaldes også for et træthedsbrud. Dette kan opstå både under, på siden eller over foden. Her er der sket en overbelastning af fodens knogler. Dette sker typisk ved gentagne belastninger over tid, hvor der sker små minibrud i knoglerne. Stressbrudet opstår, hvis knoglerne ikke får tid til at hele optimalt efter en hård belastning.

Fodsmerter : Sesamknogle
Sesamknogle

En sesamknogle er en knogletilvækst på en allerede eksisterende knogle. Denne opstår oftest på tæerne, hvor der kommer stød på knoglerne, når du går eller løber. Tilvæksten sker, hvis musklerne og senerne bliver overbelastet og dermed skaber en inflammation. Du vil kunne mærke knogletilvæksten og få smerter, når der kommer stød eller belastning på knoglen.

Fodsmerter : tarsal-tunnelsyndrom
Nerveafklemning

Vores nerver løber fra ryggen og ned til fødderne. Det er ikke ualmindeligt, at du kan opleve nervesmerter i foden. Du kan opleve summende, prikkende eller stikkende fornemmelser i noget af foden eller i hele foden. Nerven kan blive afklemt oppe fra ryggen eller lokalt nede i foden. Dette kaldes Tarsal-Tunnelsyndrom, hvor nerven afklemmes på indersiden af anklen. Dette kan ske grundet idræt, diabetes eller ved en overbelastning af senerne, som øger trykket på nerven.

fodsmerter : Smerter bag knæet
Knæ, hofte eller lænderyg

Dine smerter i foden kan opstå som følge af en eller flere fejlstillinger i enten fod, ankel, knæ eller hofte. Det kan derfor være en god idé at få undersøgt disse led, hvis dine fodsmerter forbliver trods øvelser. Din lænderyg kan også være synderen. Her kan en skævhed i bækkenet eller ryggen medvirke til benlædeforskel. Det kan medvirke til smerter i den ene fod eller begge fødder.

Kom dine smerter i foden til livs hjemme i stuen

Heldigvis kan de rette øvelser til fødderne være med til at mindske dine fodsmerter. Mange muskler og sener fra foden stammer oppe fra foden. Her kan øvelser med elastik være vejen frem. Hos Din Flexible Sundhed kan du købe din nye træningselastik og komme godt i gang med hjemmetræning.
Læs mere om dine muligheder her og kom igang allerede idag:

Træn dine fødder stærke med elastik

Hvornår har du sidst trænet dine muskler i fødderne? Vores muskler i fødder og ankler bliver sjældent trænet. Oftest først, når vi oplever smerter eller gener. Musklerne bliver dagligt udsat for en stor belastning, når du går eller løber. Det er derfor godt, at få styrket disse muskler, så de er stærke til den belastning, som du udsætter dem for. Du kan nemt og enkelt træne musklerne med en træningselastik hjemme i stuen. Køb din elastik i dag og mærk effekten af øvelserne om få uger. Hos Din Flexible Sundhed kan du købe forskellige træningselastikker, samt få adgang til de bedste øvelser for smerter i ankel og fod. Du kan vælge mellem en lang eller en kort træningselastik:

Lang træningselastik

Let træningselastik

Døjer du med specifikke smerter i ankel eller fod er den lange træningselastik den rette for dig.  Her kan du nemt og enkelt styrke alle musklerne omkring anklen, som har en stor påvirkning på dine fødder. Jo stærkere musklerne i dine underben er, jo mindre risiko er der for smerter. Køb din træningselastik hos Din Flexible Sundhed og få adgang til 10 øvelser, som styrker og stabilisere dine ankler. Selvom du ikke har smerter i underben og ankler vi du opleve en god effekt af at øge styrken og stabiliteten i disse muskler, da de mindsker dine spændinger i foden.

Ja tak – jeg vil igang med elastiktræningen!

Læs mere om de mange fordele med elastiktræning, samt find den rette belastning til dig. Den gule elastik er god til dig, som skal i gang med genoptræningen af dine ankler og fødder.

Rund træningselastik

Lille Blå træningselastik

Mistænker du, at dine fodsmerter skyldes dine knæ eller hofter? Så vil du opleve den bedste effekt af din træning, hvis du styrker musklerne omkring dine knæ og hofter. Jo stærkere dine muskler er omkring dine hofter og knæ, jo mindre uhensigtsmæssig kommer der på foden. Her vil en lille rund træningselastik være perfekt til dig. Når du køber træningselastikken hos Din Flexible Sundhed får du 10 øvelser med, som får dig godt igang med at træne dine benmuskler. Øvelserne kan laves som et led i din genoptræning eller forebyggende.

Ja tak – jeg vil have stærkere ben!

Læs mere om den runde træningselastik, samt hvilken belastning, der passer til dig. Den blå elastik er god til dig, som gerne vil igang med træningen af dine ben hjemme på stuegulvet.

Læs mere om smerter i foden her:

Få de bedste øvelser mod fodsmerter her:

Har du spørgsmål eller er i tvivl?

Så skriv endelig en besked, så står jeg klar med at svare på dine spørgsmål.

Menu