Spændinger i nakken – hvorfor opstår de?

Spændinger og tiltagende stivhed omkring nakken, som skyldes kontorarbejde, omtales oftest som “kontornakke”. Kontornakke er et sjovt begreb, da alle egentlig kan opleve spændinger i nakken uden den egentlige grund skyldes arbejdet. Dog er der flere faktorer, som er med til, at spændinger i nakken opstår og du får de typiske her.

 

Vidste du, at du nemt og enkelt kan komme af med dine spændinger i nakken? Med dette onlineforløb får du de bedste råd og øvelser til at få en nakke uden spændinger. Du kan starte allerede idag!

 

Vores kropsholdning, når vi sidder eller står

Den kære kropsholdning kan være grund til mange problemer. Dog er det ikke nødvendigvis vores kropsholdning, der er grunden til vores spændinger i nakken opstår, men derimod, at det er samme kropsholdning vi sidder med hele dagen. Det der typisk sker, når vi sidder ned er, at vi slapper af i musklerne. Dette medfører, at vi kommer ud og hænger på ryggens ledbånd. Med fokus på nakken sker der det, at vi har en tendens til at føre hovedet fremad, så vi sidder med fremskudt hovedet. Der sker derfor en forstuvning af disse ledbånd, da de forstrækkes.

Det du kan gøre er: 

At sidde korrekt. Det er sværere end du tror, men bare, at du starter med at være opmærksom på din kropsholdning er en start. Du kan læse mere om en korrekt siddestilling lige her.

En lændepude kan hjælpe dig til en bedre kropsholdning når du sidder ned. Du kan finde en lændepude til kontorstolen her. 

Manglende bevægelse kan give spændinger i nakkenManglende bevægelse af nakken i løbet af dagen

Som sagt er en dårlig siddestilling ikke synderen alene. Du kan sagtens have en uhensigtsmæssig siddestilling uden at være generet af den. Men sidder du på samme måde uden afveksling i 6-8 timer er det dér det går galt. I og med de fleste sidder foran computeren og er fordybet i dagens opgaver glemmes pauserne ofte. Det betyder, at muskler omkring halsryggen ikke bliver aktiveret og dermed bliver stive og ømme, hvilket skaber spændinger i nakken over tid.

Det du kan gøre er: 

At stille en timer på din telefon hver time eller hver anden. Her laver du disse simple øvelser for nakken. På den måde får du aktiveret musklerne og skabt noget blodcirkulation til nakkemusklerne.

Stress kan give spændinger i nakkenLange og stressede dage foran computeren

Det er i orden at have lange arbejdsdage. Men lange arbejdsdage skal ikke skyldes, at du ikke føler du kan nå dine opgaver og derfor er nødt til at arbejde over. Stress og travlhed ses desværre hos flere og flere, hvilket i sidste ende kan resulterer i nakkesmerter, hovedpine og uoplagthed. Det er vigtigt, at du har din psyke med i dine overvejelser når du oplever smerter og spændinger i nakken. En travl og stresset hverdag kan nemlig være roden til opspændte muskler og hovedpine.

Det du kan gøre er: 

At mærke efter på dig selv om du føler dig stresset og presset. Det behøves ikke altid skyldes arbejdet, men ofte er det en kombination af arbejde, familie og fritid, der får det hele til at kumulere. Tag evt.  en test, for at se om dine smerter kan skyldes stress. Husk dog, at testen ikke kan stå alene og derfor kan de andre punkter stadig godt have en betydning på dine smerter.

spændinger i nakken kan opstå grundet dårlig ergonomiDårlig eller manglende indstilling af stole, borde og computer

Der er de senere år kommet et øget fokus på arbejdsergonomi. Der bliver på flere og flere arbejdspladser købt nye stole og borde. Hæve-sænke-borde, stole med lændesvaj og muligheden for at sidde på en bold er mere og mere normalt på flere arbejdspladser. Dog glemmes der, at alle de nye ting stadig skal indstilles og tilpasses til netop dig og din krop. Vi er ikke ens og derfor kan du ikke bruge en standard indstilling når du sætter dig på din nye flotte stol. For både computer, bord og stol skal hænge sammen således, at du bruger færrest muskelkræfter på at sidde foran computeren.

Det du kan gøre er: 

At læse blogindlægget, som kommer på torsdag. Her bliver ugens øvelser, hvordan du kan indstille dit bord, stol og computer, så den passer nøjagtigt til dig. Kan du ikke vente til på torsdag kan du kontakte din arbejdsplads for at høre om hjælp til indstilling eller få fat på en fysioterapeut, som kan hjælpe dig.

Læs mere om nakkegener og få hjælp til at komme af med din kontornakke her! 

😌

Nysgerrig på mere?

Så kan du få tilsendt nyheder og artikler om sundhed direkte til din indbakke. Du vil modtage relevante blogindlæg om kroppen, gode tilbud på fysioterapi og en masse andre nyttige ting.

Ja tak, jeg vil gerne modtage Din Flexible Sundheds nyhedsbrev med spændende artikler samt markedsføring fra Din Flexible Sundhed via e-mail. Du kan til enhver tid afmelde dig igen.

.

Fulde navn::

Email:

, , ,
Sådan får du en bedre ergonomi på kontoret
Hvad er et piskesmæld ?
Øvelser for lyskesmerter

Øvelser for lyskesmerter

Disse øvelser for lyskesmerter er til dig, som døjer med smerter ved inderlårene ved skridtet, i den nedre del af maven eller længere oppe ved hofteleddet. Det er ikke ualmindeligt, at der kommer smerter omkring lysken, da mange organer, muskler og sener er i dette område. Det er derfor altid vigtigt, at du opsøger en…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Fill out this field
Fill out this field
Indtast venligst en gyldig e-mailadresse.
You need to agree with the terms to proceed

Menu