Hoftesmerter

Hoftesmerter kan opstå grundet overbelastning af en eller flere muskler. I nogle tilfælde opstår smerter i hoften akut, hvilket kan skyldes en skade eller et fald. I andre tilfælde kan smerterne i hoften stamme fra hoften. Smerterne kan derfor være lokale omkring hoften eller stråle ned til det ene eller begge ben.

Her på siden kan du blive endnu klogere på hoftesmerter, samt hvordan du kan komme dem til livs.
Du skal altid opsøge læge eller en anden behandler for at sikre, at dine smerter i hoften må trænes væk. 

 

Hvorfor opstår der smerter i hoften?

Årsagen til dine hoftesmerter kan skyldes en lokal skade eller en udstrålende smerte fra din lænderyg. I nogle tilfælde kan der være nedsat bevægelighed og låsninger omkring hofte med udstråling ned til det ene eller begge ben.

Smerterne kan sidde på bagsiden eller ydersiden af hoften. I andre tilfælde sidder smerterne foran svarende til lysken. De typiske årsager til smerter i hoften kan være:

Hoftesmerter : Smerter på ydersiden af hoften kan skyldes slimsækkebetændelse
Trokanterbursit

Smerter på ydersiden af hoften kan skyldes en Trokanterbursit. Dette kaldes også for slimsækkebetændelse. På ydersiden af hoften har vi en slimsæk, som er med til at mindske gnidninger mellem lårbensknoglen og muskelsenerne. Denne slimsæk kan blive irriteret ved gentagne belastninger af hoften, som fx. løb eller trappegang. Operationer, fald og ulykker kan også fremprovokere en Trokanterbursit.

Smerter i hoften - springhofte
Springhofte

Der findes både en ydre og indre spinghofte. En ydre springhofte er en overbelastning af senebåndet Tractus Iliotibialis på ydersiden af hoften. En indre spinghofte skyldes en overbelastning af den dybe hoftebøjer Iliopsoas. Begge opstår typisk ved overbelastning af enten hoftebøjeren eller ballemusklen Gluteus Medius. I nogle tilfælde kan der opstå kliklyde omkring hoften ved bevægelse.

Hoftesmerter : Smerter på forsiden af hoften
Overbelastet hoftebøjer

I forlængelse af en indre springhofte kan smerter på forsiden af hoften skyldes en overbelastet hoftebøjer. Smerterne kan opstå i maven eller lysken og skyldes typisk en overbelastningsskade. Hoftebøjeren har også en tæt relation til vores lænderyg, hvor en stram eller overbelastet hoftebøjer kan give lændesmerter og et øget lændesvaj.

Hoftesmerter : Smerter på ydersiden af hoften kan skyldes slidgigt i hoften
Slidgigt i hoften 

Slidgigt i hoften kan give smerter i hoften med udstråling til lyske og/eller knæet. Slidgigt kaldes også artrose og kommende ofte snigende over flere år. Slidgigt skyldes ofte aldersbetingede slitageforandringer i hoften, men kan også opstå grundet fald, ulykker eller operationer. Smerterne er oftest værst ved vægtbærende aktiviteter, som gang, løb og trappegang.

Hoftesmerter : Bruskskade
Bruskskade i hoften

Vores hofteskål og hoftekugle er dækket til med ledbrusk. Dette ledbrusk kan få revner eller blive slået låst til små bruskflader. Disse bruskflader flyder rundt i ledvæsken og kan sætte sig i klemme i hofteleddet. Dette kan give pludselige smerter og nedsat bevægelighed. Skader på ledbrusken skyldes ofte overbelastningsskader af hoften, skader eller deformiteter i hoften.

Hoftesmerter : En stram og overspændt Piriformis muskel kan give smerter på bagsiden af hoften
Piriformissyndrom

Smerter på bagsiden af hoften kan skyldes en afklemning af vores Iskiasnerve. Denne nerve løber igennem vores Piriformismusklen. Smerter i ballen med udstråling til baglår eller ben kan skyldes en stram Piriformismuskel. Denne muskel kan blive irriteret og stram, hvis du sidder med krydsede ben, overbelastning af musklen eller grundet et fald eller slag mod musklen.

Hoftesmerter : Bækkensmerter kan give smerter bagpå hoften
Bækkensmerter

Bækkenet består af vores to hofteben og vores haleben. Vores bækken udsættes for mange belastninger i løbet af dagen. Uhensigtmæssige løft eller belastninger kan påvirke bækkenet. Benlængdeforskel, Skoliose, Graviditeter og overvægt kan også forårsage bækkensmerter, som kan give udstrålende smerter ud til hoften.

Hoftesmerter : Smerter fra ryggen kan give smerter bagpå hoften
Lave lændesmerter

I mange tilfælde kan dine hoftesmerter stamme fra din lænderyg. Nogle oplever smerter i lænderyggen, som ståler ned til hofte og ben. Andre oplever primært hoftesmerter uden gener fra lænderyggen. Vores ledbånd omkring lænderyggen kan blive forstrukket ved gentagne løft eller uhensigtsmæssige siddestillinger. Dette kan give udstrålende smerter ned til hofte og balle.

Kom dine smerter i hoften til livs hjemme i stuen

Du kan heldigvis komme dine hoftesmerter til livs på flere måder. Skyldes dine smerter i hoften lokale overbelastningsskader eller udstrålende smerter fra lænderyg eller bækken, så er der hjælp at hente. Din Flexible Sundhed tilbyder både onlineforløb og øvelser med træningselastikker mod dine hoftesmerter. Læs mere om dine muligheder her og kom igang allerede idag:

Onlineforløb til dig med lændesmerter:
Vælg mellem 3 forløb, som kan hjælpe dig af med dine lænde- og hoftesmerter

Ikke alle ved, at deres smerter i hoften stammer fra lænderyggen. Døjer du med ømhed omkring lænderyggen eller har du prøvet alle øvelser for din hofte uden effekt? Så kan disse onlineforløb måske være din redning. Hos Din Flexible Sundhed kan du vælge mellem 3 online forløb, som du kan læse meget mere om her:

Akutte lændesmerter

Dette onlineforløb er godt til dig med akutte lændesmerter. Akutte lændesmerter kan stråle ned til hofte og ben, hvilket gør det onlineforløb relevant for dig, som oplever akutte lænde- og hoftesmerter. Du får de bedste råd og øvelser til at aflaste dine ledbånd omkring ryggen, hvilket kan hjælpe på dine hoftesmerter. Du kan lave dette program alle steder.

Akutte lændesmerter : Dette online forløb hjælper dig med dine akutte lændesmerter og til at forebygge smerter i lænden
Vedvarende lændesmerter

Dette træningsprogram er til dig, som døjer med vedvarende lænde- og hoftesmerter. I dette onlineforløb bliver du klogere på, hvorfor du oplever smerter og får en masse øvelser, som mobilisere og styrker din lænderyg. Dette forløb er til dig, som har prøvet alle hofteøvelser uden effekt. Du får adgang til alle modulerne med det samme, hvilket betyder, at du kan starte allerede idag.

Knæsmerter : Uspecifikke lænderygsmerter - det skal du gøre mod lændesmerter og smerter i lænden
Forebyg lændesmerter

Dette onlineforløb er til dig, som ønsker en masse øvelser til at styrke og stabilisere din ryg. Øvelserne har fokus på både bevægelse, styrke, stabilitet og hoftetræning. Du kan derfor lave øvelserne, hvis du ikke har oplevet effekt af genoptrænende hofteøvelser. Forløbet gør dig også klogere på, hvordan fysiske og psykiske faktorer kan have en indflydelse på din lænderyg og hofte.

Uspecifikke lænderygsmerter hjemmetræning smerter i lænden

Øvelser med træningselastik kan hjælpe mod hoftesmerter

Vil du igang med at styrke dine muskler omkring hoften? Så vil du få stor glæde af en træningselastik. Du behøver ikke et træningscenter for at få stærke muskler omkring din hofte og ben. Elastiktræning øger både din muskelstyrke og din stabilitet omkring dine hofter, hvilket kan mindske dine smerter og gener med regelmæssig elastiktræning. Hos Din Flexible Sundhed kan du købe forskellige træningselastikker, samt få adgang til de bedste øvelser for smerter i hoften. Du kan vælge mellem en lang eller en kort træningselastik:

Lang træningselastik

Medium træningselastik

En lang træningselastik er ideal til at genopbygge styrken og stabiliteten omkring dine hofter. En lang træningselastik giver dig mulighed for at justere belastningen af din træning. Når du køber en lang træningselastik hos Din Flexible Sundhed får du tilsendt en træningselastik af god kvalitet. Derudover får du adgang til 10 øvelser, som styrker og stabiliserer dine hofter og knæ. Mange muskler omkring din hofte har en påvirkning på dine knæ og derfor er det vigtigt, at du får trænet hele dit ben, når du døjer med hoftesmerter.

Ja tak – jeg vil igang med elastiktræningen!

Læs mere om de mange fordele med elastiktræning, samt find den rette belastning til dig. Den røde elastik giver dig en god modstand, når du skal træne dine hofter.

Rund træningselastik

Lille sort træningselastik - små træningselastikker

En lille rund elastik giver dig en god modstand, når du træner. Fordelen med en lille rund træningselastik er, at du nemt og enkelt kan træne din hoftestabilitet. Når du køber en lille rund træningselastik hos Din Flexible Sundhed får du 10 øvelser med, som træner dine ben. Øvelserne har fokus på at styrke dine muskler omkring dine hofter og knæ. Øvelserne er gode til dig, en god omgang træning af dine hofter og ben hjemme på stuegulvet. Øvelserne er derfor gode at lave både til genoptræning af dine hofter eller forebyggende.

Ja tak – jeg vil have stærkere ben!

Læs mere om den runde træningselastik, samt hvilken belastning, der passer til dig. Den sorte elastik er til dig, som ønsker at styrke dine hofter og ben.

Din kropsholdning kan give smerter i hoften

Stammer dine smerter i hoften fra din lænderyg? Så kan du opleve en forværring af dine hoftesmerter, hvis du har siddet ned i længere tid. Vores ledbånd omkring vores lænderyg kan blive forstrukket, hvis vi sidder ned i længere tid af gangen. Ofte falder vi sammen i en krumbøjet stilling, hvilket kan give udstrålende smerter ned til hofte og ben. En lændepude kan derfor være løsningen for dig. Når du sidder med en lændepude får din lænderyg den rette støtte, som aflaster dine ledbånd. Dette kan mindske dine smerter og stivhed omkring din lænderyg og hofter efter en lang arbejdsdag.

Rund lændepude kan hjælpe mod smerter i nakken

Køb din lændepude allerede idag

Det er vigtigt, at du køber den rette lændepude, som passer til din ryg og stol. En lændepude kan afhjælpe sig med at sidde med krydsede ben og krumbøjet stilling i længere tid, hvilket kan være årsagen til dine hoftesmerter. Hos Din Flexible Sundhed kan du vælge mellem 2 lændepuder. Begge kan bruge i kontorstolen, sofaen eller i bilen. Lændepuderne er af god kvalitet fra Mckenzie, Når du køber en lændepude hos Din Flexible Sundhed får du 10 træningsprogrammer, som er med til at styrke og stabilisere hele din ryg.  Øvelserne kan hjælpe dig til en stærkere og mere stabil ryg, samt en bedre kropsholdning, hvilket kan mindske dine smerter i hoften.

Jeg mangler en lændepude!

Læs mere om de forskellige lændepuder og find din nye yndlingspude. En rund lændepude er god til bløde stole eller til dig, som ønsker ekstra støtte til din ryg.

Læs mere om hoftesmerter her:

Få de bedste hofteøvelser her:

Find de populære træningsvideoer mod hoftesmerter her:

Har du spørgsmål eller er i tvivl?

Så skriv endelig en besked, så står jeg klar med at svare på dine spørgsmål.

Menu