Kæbeøvelser – sådan styrker du din kæbe!

Kæbeøvelser kan lyde lidt fjollet. For hvorfor skal man træne sin kæbe, når man bruger den hele tiden? Men netop øvelser for kæben kan være med til at forebygge, at du ender med at blive en del af den kedelige kæbe-strategi. Oplever du kæbesmerter skal du selvfølgelig ikke bare kaste dig ud i øvelserne, hvis du ikke ved hvorfor smerterne er opstået. Oplever du kæbespændinger kan disse øvelser til gengæld være rigtigt gode for dig. Det gode ved kæbeøvelser er, at du kan lave dem alle steder og kræver ingen redskaber. Når du skal træne din kæbe kan du have fokus på bevægeligheden i din kæbe, men du kan også styrke dine muskler omkring din kæbe. Du får her lidt inspiration til gode kæbeøvelser, som kan løsne dine spændinger.

Kæbeøvelser med fokus på bevægeligheden

Bevægelighed er altid godt – og især i kæben. Dels fordi, at stress og anspændthed kan gøre, at vi spænder mere op i musklerne omkring kæben. Dette kan på længere sigt føre til smerter og kæbespændinger. Alle kan lave bevægelighedsøvelser for kæben, men går din kæbe let af led eller låser, skal du ikke overbevæge din kæbe. Her ville det være bedst at få lavet nogle øvelser specielt til dig og din problematik. Ønsker du at forebygge spændinger og gener i kæben kan du med fordel lave disse øvelser:

Gabe:

Gab så højt du kan, uden at løfte øjenbrynene. Slap af og gentag 10 gange.

Underbid:

Før underkæben frem ,så du laver et underbid, hold stillingen og vend tilbage. Gentag dette 10 gange.

Kæbe til siden:

Før underkæben så langt du kan til den ene side. Hold stillingen og vend tilbage til startstillingen. Gentag til samme side 10 gange og gentag derefter 10 gange til modsatte side.

 

Øvelserne gentages minimum 3x om dagen. Gentag gerne øvelserne hver 3. time, hvis du har en tendens til kæbespændinger.

 

Kæbeøvelser med fokus på en stærkere kæbe

Hvordan styrketræner man sin kæbe? Du bruger simpelthen dine fingre til at yde modstand. Musklerne omkring kæben har ikke nødvendigvis brug for så meget modstand, som dine lårmuskler fx. har for at blive stærkere. At styrke sin kæbe er især godt, hvis man har været udsat for en ulykke omkring kæben, nakken eller ansigtet. Her er det vigtigt, at kæbemusklerne opnår den rette styrke og koordinering igen, så du ikke spænder unødvendigt op i dem. Styrketræning er også godt, hvis du fx. er begyndt at synge mere end du plejer eller har en anden aktivitet, hvor du bruger munden eller kæben mere end du hidtil har gjort. Styrketræning af kæben er også godt efter en nerveskade. Du får her 3 øvelser som styrker din kæbe:

 

Gabe med modstand:

Placer din pegefinger på hagen og gab lidt op. Forsøg herefter at skyde hagen lidt frem ved at give modstand mod pegefingeren. Hold denne stilling i højest 3 sekunder og luk munden igen. Gentag denne øvelse 10 gange.

Underbid:

Placer to fingre på hagen og før underkæben frem. Giv modstand mod bevægelsen med fingrene. Hold denne modstand i højest 3 sekunder og før herefter underkæben tilbage igen. Gentag øvelsen 10 gange.

Kæbe til siden:

Placer en eller to fingre på den ene side af kæben. Før underkæben til siden og giv modstand mod bevægelsen med fingrene. Hold denne stilling i højest 3 sekunder og før underkæben tilbage igen. Gentag denne øvelse 10 gange og gentag på modsatte side.

 

Øvelserne gentages 3x om dagen. Gentag enten hver eller hver anden dag. Oplever du muskelømhed ved øvelserne, så laves øvelserne blot færre gange.

 

Ønsker du flere kæbeøvelser? Så kan du få hjælp lige her! 

Du kan finde masser af inspiration på youtube til, hvordan du kan træne dine kæbe. Er du i tvivl om, der er noget alvorligt galt med din kæbe, skal du selvfølgelig kontakte din læge inden du går igang med øvelserne.

Har du prøvet at træne din kæbe før? Lad min endelig høre din erfaring med kæbetræning i kommentarfeltet☺️

, ,
Kæbesmerter – hvorfor opstår de?
Øvelser for spondylolistese i lænderyggen

Øvelser for spondylolistese i lænderyggen

Spondylolistese betyder, at der er en fremadglidning af ryghvirvlerne i lænderyggen. I nogle tilfælde kan der være smerter og gener forbundet med dette. Det er derfor vigtigt, at du får trænet styrken og stabiliteten omkring lænderyggen. Du får her 3 gode øvelser, som du med fordel kan starte på allerede idag. Udover disse øvelser kan…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Fill out this field
Fill out this field
Indtast venligst en gyldig e-mailadresse.
You need to agree with the terms to proceed

Menu