Akutte knæskader

Akutte knæskader – hvad er det?

Akutte knæskader sker, når der opstår et pludseligt traume på dit knæ. Hvert år kommer mange danskere til skade med knæet – både under sport, arbejde og fritid. Akutte skader sker ofte ved et vridtraume i knæet, hvilket et pludseligt og hurtigt vrid med høj fart og kraft på knæet under en bevægelse.  Gentagne bevægelser i knæet kan gøre knæets strukturer svagere, hvilket kan medføre pludselige smerter ved en forkert bevægelse. Se mere om smerter, og hvorfor de opstår herNår du oplever et akut vridtraume i knæet kan der komme smerter og hævelse. Dette skyldes, at et eller flere strukturer i knæet er blevet beskadiget. Ved alvorlige vridtraumer er det vigtigt, at du bliver undersøgt på hospitalet med henblik på at få vurderet, hvilken grad af beskadigelse, der er sket på dit knæ, da dette kan have en stor betydning for din videre behandling af dit knæ. 

Ønsker du den bedste genoptræning af dit knæ efter en akut knæskade? Med dette 4 ugers onlineforløb for knæsmerter får du de bedste råd og øvelser, så dit knæ kommer tilbage i topform.

Hvorfor hæver knæet op?

Ved akutte knæskader kommer der ofte en hævelsen i knæet relativt hurtigt efter skaden. Det skyldes, at der ved vridet eller traumet i benet sker en betændelse af ledhinden. Denne ledhinde bliver dermed tykkere og producerer øget væske, hvilket medfører hævelse i knæet. Denne hævelse medfølges ofte af smerter ved bevægelse af knæet, samt rødme og varme i området. Du kan derfor opleve, at du har svært ved at bøje og strække knæet helt. Varigheden af denne reaktion på skaden kan vare op til flere dage, alt efter hvilket struktur, du har beskadiget og i hvilken grad. Det kan være svært at lave en komplet undersøgelse af dit knæ grundet hævelse og smerter, hvilket kan betyde, at dit knæ først kan blive undersøgt ordentligt, når hævelsen er faldet.

Og hvad kan du så gøre for at lindre hævelsen?

Ved akutte knæskader er det vigtigt, at du stopper den aktivitet du er igang med. Du skal derfor holde dit knæ i ro og beskytte det for yderligere skade. Efterfølgende er det vigtigt at nedkøle dit knæ og derefter komprimere dit knæ med et kompressionsbind eller støttebind. Herefter skal du elevere dit knæ op over hjertehøjde, da dette reducerer hævelsen hurtigere. Til sidst er det vigtigt, at du bevæger og mobilisere knæet så meget, som du kan inden for smertegrænsen.

Dette er den klassiske (P)RICEM princip, som står for (Protect)Rest-Ice-Compression-Elevation-Mobilization. Der diskuteres og undersøges, hvorvidt der skal is på et akut skadet knæ eller ej. Det er derfor erstattet af MCE  princip som står for Mobilization-Compression-Elevation, da der menes, at is kan nedsætte helingstiden, da det får kroppens naturlige helingsprocesser til at gå langsommere og i værste tilfælde til at stoppe.

Lige meget hvilket princip du vælger, er det vigtigt, at du elevere dit ben over hjertehøjde og bevæger det så meget du uden at opleve smerter. Dette er med til at bibeholde dit funktionsniveau, samt hjælpe hævelsen med at komme retur til hjertet.  Hvis du kan udføre proceduren hver 2-3 time i 20-30 minutter de første døgn ville det være optimalt for at få hævelsen nedsat.

Akutte knæskader

1. Stop aktiviteten og hold benet i ro. 

Akutte knæskader

2. Køl knæet ned med is.

Akutte knæskader

3. Komprimer knæet med et kompressionsbånd.

4. Elevere benet så det kommer op over hjertehøjde.

5. Bevæg knæet inden for smertegrænsen.

 

 

Og hvad hvis hævelsen og smerterne fortsætter flere dage efter skaden?

Ved akutte knæskader kan der være en risiko for overrivning eller vrid i knæets strukturer. Har du den mindste mistanke om en overrivning af korsbånd, mensisk-læsion eller knoglebrud skal du tage på skadestuen med det samme, så du ikke forvolder unødvendig skade på dit knæ. Det er som sagt svært at lave en komplet undersøgelse af dit knæ lige efter skaden, hvis knæet er hævet op og/eller dine smerter er meget voldsomme. Du kan derfor ikke forvente en diagnose med det samme og derfor skal du følge ovenstående råd for at undgå at forværre din skade.

Når smerterne og hævelsen er mindsket kan skadestuen, din læge eller fysioterapeut lave en grundig undersøgelse af dit knæ. I visse tilfælde kan der tages en røgten eller MR-scaning af dit knæ, men dette benyttes sjældent. Dette er ofte med henblik på, hvorvidt dit knæ skal opereres eller ej. Man er de seneste år gået mere og mere væk fra knæoperationer, da disse ofte kræver meget genoptræning og vedligeholdende træning efterfølgende. Du kan derfor sagtens træne dit skadede knæ stærkt igen.

Og hvornår er jeg så klar igen?

Først og fremmest kommer det meget an på, hvilken skade du har pådraget dig i knæet, samt hvilket væv og struktur der er kommet til skade. Tidligere var vi inde på helingstiderne. Meniskskader, korsbåndsskader, ligamentskader og bruskskader kan tage op til et år før de er helet op igen.

Udover hvornår strukturerne og vævet er helet, kommer det også an på, hvilke ambitioner og ønsker du selv har til dit knæ. Vil du gerne vende tilbage til at løbe et marathon? Eller fortsætte med at spille fodbold? Eller begynde at styrketræne igen? Eller vil du bare gerne fungere i dagligdagen og lave de ting du plejer at gøre? Disse ønsker og tanker om dit aktivitetsniveau, og hvad dit knæ skal kunne påvirker også hvorvidt du kan (genop)træne knæet eller om det skal opereres.

Du kommer (desværre) ikke uden om en masse træning som skal genopbygge din muskelstyrke omkring knæet, din muskelkoordinering og -styring af knæet, samt din stabilitet og balance i knæet. Du vil opleve op- og nedture under genoptræningen og du kan opleve, at du står stille i længere perioder. Men fortvivl ikke – det er en langvarig proces og med den rette indstilling og mod på, at få dit knæ tilbage i topform, skal det nok lykkes. Og måske bliver knæet endnu stærkere, så du kan undgå flere akutte knæskader fremadrettet. 

 

Og husk – jo højere krav du stiller til dit knæ – jo længere tid tager genoptræningen. På torsdag vil du få 3 super gode øvelser til det akutskadede knæ.

 

Når dit knæ er klar til genoptræning kan en træningselastik være god. Her får du både styrket og stabiliseret dit knæ. Når du køber en træningselastik får du 10 øvelser med, som er gode for dig med knæskader.

Læs mere om knæsmerter her og bliv klogere på dine gener og smerter. 

Du må have en dejlig mandag 😌

Nysgerrig på mere?

Så kan du få tilsendt nyheder og artikler om sundhed direkte til din indbakke. Du vil modtage relevante blogindlæg om kroppen, gode tilbud på fysioterapi og en masse andre nyttige ting.

Ja tak, jeg vil gerne modtage Din Flexible Sundheds nyhedsbrev med spændende artikler samt markedsføring fra Din Flexible Sundhed via e-mail. Du kan til enhver tid afmelde dig igen.

.

Fulde navn::

Email:

, , ,
Akutte knæsmerter ? Lav disse øvelser!
Knæets opbygning

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Fill out this field
Fill out this field
Indtast venligst en gyldig e-mailadresse.
You need to agree with the terms to proceed

Menu