Undgå smerter i knæet med disse råd!

Så blev det endelig april og en ny måned er startet! Her på bloggen vil der hver måned være et fokus, som der uddybes i løbet af måneden. Og månedens fokus i april bliver knæet.

Og hvorfor så knæet?

Knæet består af tre knogler: Vores lårben (femur), underben (tibia) og knæskallen (patella).

Vores knæ er et komplekst led med en masse strukturer og væv i og omkring knæet. 

Helt basalt består vores knæ af tre knogler – vores lårbensknogle (femur), vores underbensknogle (Tibia) og vores knæskal(Patella). I knæleddet er der brusk, menisker, ledbånd, ledhinder og slimsække. Knæleddet er omringet af muskler og sener, som hjælper med at holde vores knæstabilitet.

Mange danskere oplever desværre smerter i knæene – omkring 30% har oplevet knæsmerter de seneste 12 måneder. Forekomsten af knæsmerter stiger og kommer især i forbindelse med sport og idræt, samt ensidig og gentagene belastninger. Og netop vores knæ er meget udsat for skader og belastninger. Knæet er et mellemled mellem vores hofter og ankler, hvilket betyder, at vores knæ også påvirkes, hvis du oplever smerter eller skader i hoften eller anklen. Derudover er det vigtigt, at vores knæ virker som støddæmper, når vi går og løber, hvilket vores menisker og ledbånd hjælper med til, da vores knæ får 3x din kropsvægt når du løber. Knæene bliver derfor belastet meget igennem og vejer vi for meget giver det yderligere belastningen på vores knæ. De hyppigste årsager til smerter i knæet er overbelastningssmerter.
Læs mere om, hvorfor smerter opstår her.

Ensidige eller gentagne belastninger kan medføre til betændelse i sener, senefæster og slimsække. Disse smerter er bedre kendt som løberknæ, springerknæ, knæ-bursit eller betændelse i muskelsenerne omkring knæet som popliteus- eller anserius-betændelse. Smerterne kan også skyldes slitage på brusk og knogler, hvilket kan skyldes artrose(slidgigt). Er knæet derimod blevet udsat for et akut traume kan der opstå en skade på meniskerne, korsbåndene og sideligamenterne i knæet. I disse tilfælde vil knæet hæve op, lave kliklyde og give låsningsfornemmelser.

Hvordan undgår du så smerter i knæene?

Som du kan se ovenfor er der mange grunde til, at du kan opleve smerter i dit knæ. Det vigtigste er, at finde ud af, om smerterne kommer ved aktivitet eller hvile og om smerterne er opstået pludseligt eller over tid. Oplever du smerter i knæet er det vigtigt, at du lytter til dine smerter og stopper den aktivitet, der fremprovokerer smerten.

Her er der nogle gode råd til at undgå smerter i dine knæ:

 

Undgå aktiviteter, der påvirker smerten.

Sænk træningsmængden til smerterne er væk.

Lav træning og aktiviteter der ikke påvirker knæet (fx. cykling, roning eller let træning i træningscenter).

Er du sikker på, at du har en overbelastningsskade kan tung og langsom styrketræning være med til at genoptræne styrken i dine sener.

Vær opmærksom på om din vægt kan spille en rolle i forhold til belastningen på dit knæ.

Vær opmærksom på kvaliteten når du udfører dine øvelser.

 

 

 

 

 

 

Det rette fodtøj kan have en kæmpe betydning for, hvor meget belastning dine knæ får. Vær sikker på, at du har de rette sko på, når du løber, styrketræner eller er på arbejde. God stødabsorbering og støtte i skoene giver mindre belastning af knæet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I kommende uger vil vi have fokus på gode øvelser til knæene der hjælper på overbelastningsskader og akutte skader. Det er vigtigt, hvis du oplever, at smerterne i dine knæ fortsætter efter, at du har fulgt ovenstående råd, at du får dine knæ undersøgt, så du kan få den rette behandling for dine smerter og gener i knæet. 

 

Du må have en dejlig påskesøndag! 🌼🐣☺  

, , ,
Knæets opbygning
Whiplash

Whiplash (piskesmæld) – Hvad skal jeg gøre?

Whiplash, som også kaldes piskesmæld kan være smertefuldt! Whiplash kan i modsætning til slidgigt og diskusprolaps ikke ses på scaninger, hvilket kan være frustrerende. Har du for nyligt fået konstateret et piskesmæld eller et whiplash kan du med fordel læse videre her. Hvad er whiplash? Et whiplash er en forstrækning eller overrivning af nakkens muskler…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Fill out this field
Fill out this field
Indtast venligst en gyldig e-mailadresse.
You need to agree with the terms to proceed

Menu