Øvelser for løberknæ

Du får her de bedste øvelser for løberknæ, samt en de bedste råd til at komme dit løberknæ til livs. Et løberknæ giver smerter på ydersiden af knæet og kan især mærkes ved blandt andet løb eller cykling. Nederst på siden får du en træningsvideo med de bedste øvelser for løberknæ. Inden da får du lidt info om løberknæ, samt hvad du kan gøre for at komme bedst igennem genoptræningen af knæet.

Døjer du med smerter i knæet på grund af et løberknæ? Så kan dette onlineforløb være lige noget for dig. På 4 uger får du løbende træningsvideoer med en masse øvelser, som styrker dit. Læs meget mere her om forløbet!

Et løberknæ kan give smerter på ydersiden af knæet

Et løberknæ opstår, når der sker en glidning mellem fascie og lårbensknoglen. Dette skyldes en overbelastning af tractus-senen, som stammer fra hoften.

Hvad er et løberknæ?

Et løberknæ, kaldes også runner’s knee, opstår, når der sker en glidning mellem fascie og lårbensknoglen. På ydersiden af låret har vi en fascie, som går oppe fra vores hofte og ned til vores underbensknogle. En fascie kaldes Tractus Iliotibialis og er en 3-4 cm bred forlængelse af muskel tensor fascia latae, som stammer fra hoften, samt vores ballemuskel Glutes Medius. Tractus Iliotibialis løber over ydersiden af vores lårbensknogle. Når du laver gentagne bevægelser, som fx. løb eller cykling så glider fascien over knoglen, hvilket på sigt skaber en irritationstilstand omkring lårbensknoglen.

Hvorfor opstår et løberknæ?

Der kan være flere årsager til, at et løberknæ opstår. Lange løbedistancer og løb ned af trapper eller bakker kan forårsage et løberknæ. Typisk opstår et løberknæ, hvis der er ubalance mellem musklerne omkring knæet eller hoften. Dette kan opstå ved manglende styrketræning eller, hvis dine knæ eller ankler peger ind eller udad.

 

Hvad kan jeg gøre mod et løberknæ?

Det bedste du kan gøre mod et løberknæ er:

Hold en pause med aktivitet, der giver smerter:

Da der er tale om en irritation af vævet er det vigtigt, at du giver det ro. Det betyder ikke, at du skal stoppe med at træne, men du skal derimod stoppe netop den eller de aktiviteter, som giver dig smerterne. Det kan være, at du skal lave aktiviteter uden vægtbæring i starten, som fx. svømning eller cykling.

Læg is på:

Døjer du med hævelse eller voldsomme smerter? Så kan det være en god idé at lægge is på området, hvor du oplever smerterne. Is og kulde kan hjælpe på hævelsen og de værste smerter. Det kan også være en god idé at elevere dit ben, da dette også kan hjælpe på hævelsen.

 

Udspænding og styrketræning

Du kommer ikke uden om øvelser, når du døjer med et løberknæ. Da der typisk er tale om en ubalance mellem musklerne kommer træningen til at være en blanding af udstrækning og styrketræning. I starten kan lette bevægeøvelser være gode at starte med, hvis du døjer med mange smerter.

De bedste øvelser for løberknæ finder du her

Løberknæ øvelser

 

 

Hvor ofte skal jeg lave øvelser for løberknæ?

Døjer du med mange smerter kan det være en god idé at lave øvelserne i træningsvideoen 2-3x om dagen. Er dine smerter ikke så voldsomme kan du med fordel lave øvelserne 1x om dagen. Udover øvelser er det vigtigt, at du ikke fremprovokere dine smerter og du holder pause med de aktiviteter, som forværre dine smerter. I nogle tilfælde kan det være en god idé at få supplere med fysioterapi. Det kan tage op til 2-3 måneder før dine smerter forsvinder. Når du skal tilbage til løb eller en anden aktivitet, som tidligere gav smerter, skal du starte stille og roligt ud, så irritationen ikke kommer tilbage.

 

Få de gode råd og øvelser mod dine knæsmerter i dette online forløb. Du får en masse øvelser, som kan hjælpe dig med at styrke og strække dine muskler omkring knæet. Læs meget mere her.

 

Har du nogle spørgsmål til et løberknæ?
Så skriv endelig dit spørgsmål i kommentarfeltet.
Jeg ser frem til at høre fra dig ☺️👇🏼

Nysgerrig på mere?

Så kan du få tilsendt nyheder og artikler om sundhed direkte til din indbakke. Du vil modtage relevante blogindlæg om kroppen, gode tilbud på fysioterapi og en masse andre nyttige ting.

Ja tak, jeg vil gerne modtage Din Flexible Sundheds nyhedsbrev med spændende artikler samt markedsføring fra Din Flexible Sundhed via e-mail. Du kan til enhver tid afmelde dig igen.

.

Fulde navn::

Email:

, , , ,
Smerter på indersiden af knæet
Smerter på yderside af knæet
Kommer mine skuldersmerter fra nakken?

Kommer dine skuldersmerter fra nakken?

Dine smerter i skulderen kan skyldes lokale smerter, men dine skuldersmerter også kan komme fra nakken.  Det er derfor vigtigt at få undersøgt din nakke, når du døjer med skuldersmerter. Du kan opleve smerter på forsiden, på ydersiden og/eller på bagsiden af skulderen. Som hovedregel siges der, at oplever du smerter på bagsiden af skulderen…
Smerter på siden af skulderen

Smerter på siden af skulderen

Der kan være mange årsager til, at du oplever smerter på siden af skulderen. Skuldersmerter kan i nogle tilfælde starte fra nakken og derfor er det vigtigt, at du får undersøgt nakken af en fysioterapeut, hvis du døjer med skulder og arm-smerter. Bliv klogere på de mange grunde til, at du kan opleve smerter på…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Fill out this field
Fill out this field
Indtast venligst en gyldig e-mailadresse.
You need to agree with the terms to proceed

Menu