Øvelser for springerknæ

Hvad er et springerknæ?

Et springerknæ er en overbelastning af forlårets muskelsene. Du vil typisk opleve smerter under knæskallen, som forværres ved hop og løb.

Savner du nogle øvelser for springerknæ? Så er du kommet til den rette side. Du bliver klogere på, hvad et springerknæ er, samt hvorfor de opstår. Til sidst får du de bedste råd og øvelser mod springerknæ.

Hvad er springerknæ?

Et springerknæ kaldes også for en palletar tendinopati, som betyder en betændelse i senen på lårmusklen Quadriceps. Quadriceps går ned over knæet og musklens funktion er at strække dit knæ. Betændelsen i senen opstår typisk ved overbelastning af musklen og senen. Du vil oftest mærke symptomer under knæskallen, hvor musklen hæfter fast. Smerterne kommer oftest ved aktivitet og kan føles brændende under knæskallen. Har smerterne stået på i længere tid kan du opleve, at smerterne bliver mere intense og kommer længere op mod knæet.

Hvorfor opstår springerknæ?

Især hop kan udløse et springerknæ (heraf navnet). Dog kan et springerknæ også udløses af løb, cykling, styrketræning eller blodspil, hvor du hopper eller har hårde landinger. Gentagne bøjninger og stræk af Quadriceps kan forårsage en overbelastningen af senen, hvis den ikke er stærk nok til den sport eller aktivitet, som du udsætter den for.

 

Hvad kan jeg gøre mod springerknæ?

Hold en pause med aktivitet, der giver smerter:

Oplever du mange smerter, når du dyrker sport eller laver din aktivitet kan det være en god idé at holde en pause med den eller de aktiviteter, som forårsager dine smerter. Du må gerne bevæge knæet og lave andre aktiviter, som ikke forårsager smerter i knæet. Udskift fx. løb med cykling eller svømning. Du skal fortsat holde dit knæ igang under din pause. Du skal blot holde en pause fra det, som forårsager dine smerter.

Træning og øvelser for lårmusklen:

Da der er tale om en betændelsestilstand er det vigtigt, at få styrket senen. Du oplever smerter, da der kommer smårifter i muskelsenen, når du bruger dem. Øvelser for springerknæ hjælper på at styrke senen, hvilket mindsker dine smerter over tid. Du kan derfor opleve, at dine smerter forværres i starten, men over tid skal du opleve, at dine smerter mindskes.

Gode øvelser for springerknæ finder du her

 

Øvelser for springerknæ

 

Hvor ofte skal jeg lave øvelser for springerknæ?

Da et springerknæ skyldes en betændelse i muskelsenen kan du opleve, at genoptræningsforløbet kan tage op til 12 måneder. Dette afhænger af, hvor længe du har haft smerterne og i hvilken grad. Du må gerne opleve smerter, når du laver øvelserne, men der må ikke ske en forværring af dine smerter efter. Laver du træningsvideoen 1x dagligt de næste uger kan du opleve, at dine smerter mindskes. Herefter er det vigtigt, at du får noget styrketræning af musklen og senen. Dette kan være hjemme i stuen med elastik. Her kan jeg anbefale træningsprogrammet for knæsmerter, som du finder her.  Du kan også begynde, at træne nede i træningscenteret i. maskiner eller med løse vægter.

 

Husk, at du kan få hjælp til dit springerknæ med dette online forløb. På 4 uger får du adgang til 12 træningsvideoer med øvelser for springerknæ, som alle styrker dine muskler omkring dit knæ. Læs meget mere her.

 

Døjer du med et springerknæ og har nogle spørgsmål?
Eller har du nogle gode råd til at komme over et springerknæ?
Så hold dig ikke tilbage med at dele dine gode råd i kommentarfeltet☺️👇🏼

Nysgerrig på mere?

Så kan du få tilsendt nyheder og artikler om sundhed direkte til din indbakke. Du vil modtage relevante blogindlæg om kroppen, gode tilbud på fysioterapi og en masse andre nyttige ting.

Ja tak, jeg vil gerne modtage Din Flexible Sundheds nyhedsbrev med spændende artikler samt markedsføring fra Din Flexible Sundhed via e-mail. Du kan til enhver tid afmelde dig igen.

.

Fulde navn::

Email:

, , , ,
Smerter bag i knæet
Smerter på forsiden af knæet
Øvelser for overbelastning af baglåret

Øvelser for overbelastning af baglåret

Savner du nogle øvelser for overbelastning af baglåret, samt nogle gode råd til at forebygge senebetændelse? Så skal du endelig læse videre. Der er mange muskler, som har en indflydelse på dit knæ og du kan overbelaste alle musklerne. Ikke kun omkring knæet, men i hele kroppen. I dette afsnit får du mere info omkring…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Fill out this field
Fill out this field
Indtast venligst en gyldig e-mailadresse.
You need to agree with the terms to proceed

Menu