Øvelser mod kramper

Vidste du, at du kan lave øvelser mod kramper? Mange døjer med kramper. 2-5% af befolkningen oplever krampeanfald, hvor 25% af alle krampeanfaldene sker, når du sover. Der kan være mange årsager til at kramper opstår og dermed også, hvor ofte og hvornår kramperne kommer. Her kan du blive klogere på, hvorfor kramper opstår og ikke mindst, hvad du selv kan gøre for at mindske dine kramper. Nederst i indlægget finder du nogle gode øvelser mod kramper.

Hvad er kramper?

Kramper er sammentrækninger af muskler, som er ufrivillige. Det vil sige, at du ikke selv styrer, hvornår kramperne skal komme. Kramper kan skyldes sygdomme i muskler, nerver eller stamme fra hjernen. Kramper om natten er ikke ualmindeligt. Dette sker typisk i lægmusklen og kan vække dig fra søvnen. Alt efter årsagen til dine kramper kan der være en variation af krampernes varighed og styrke. Du kan opleve kramper i hele kroppen og i nogle tilfælde kommer kramper direkte lokalt i musklerne og andre gange rammes flere muskelgrupper.

De typiske årsager til kramper:

Øvelser mod kramper
Kommer dine kramper under eller efter aktivitet? Så kan årsagen være muskelkramper.

Muskelkramper:

Alle kramper opleves i musklerne. Men muskelkramper er kramper, som stammer lokalt i musklen. Det vil sige, at kramperne skyldes en lokal tilstand i den eller de muskler, som går i krampe.

Hvad er symptomerne på muskelkrampe?

En muskelkrampe giver en stikkende smerte i musklen, som forsvinder, når krampen stopper. Kramperne kan vare fra et par sekunder til flere minutter. Lette muskelkramper føles som en let stikken, og voldsomme kramper kan være så slemme at du ikke kan bruge musklen. Kramperne kommer ofte i benet (læg og lår).

Derfor får du muskelkramper:

Kramperne kommer, når musklerne er blevet aktiveret på en anden eller anderledes måde end de plejer. Det kan skyldes overtræning eller, hvis du har siddet i den samme stilling i længere tid af gangen. Muskelkramper kan derfor opstå, hvis dine muskler ikke er stærke nok til den træning eller belastning, som du udsætter dem for. Du har lettere ved at få muskelkramper, hvis du er dehydreret eller mangler salt. Det samme gør sig gældende, hvis du mangler andre mineraler.

Hvad skal jeg gøre?

Døjer du med mange muskelkramper er det en god idé at få taget en blodprøve hos din læge for at tjekke om du mangler nogle mineraler i kroppen. Dernæst kan udspænding og lette stræk hjælpe på at få muskel til at slappe af. Her kan yoga være en hjælp.  Da årsagen oftest skyldes overtræning er det vigtigt, at du langsomt øger din belastning, når du træner. Hvis du ikke træner, men får kramper efter andre aktiviteter kan styrketræning af dine muskler hjælpe på dine kramper. Husk dine hviledage og ikke mindst at få væske nok under træningen (og resten af dagen).

Hvornår skal jeg søge læge?

Optræder dine kramper regelmæssigt, er meget stærke og varer dine kramper i længere tid end 10 minutter skal du søge hjælp hos lægen. Især, hvis kramperne fortsætter med at være der eller bliver værre selvom du har fulgt ovenstående råd.

 

Øvelser mod kramper
Oplever du smerter om natten? Kramperne sidder oftest i læggen og kan skyldes flere ting.

Natkramper:

Mange døjer med kramper om natten. Kramperne kommer ofte i læggen, men kan komme i foden også og vækker dig, når du sover.

Hvad er symptomerne på natkramper?

Natkramper er opstår oftest om natten, men i nogle tilfælde kan du opleve kramperne kommer om dagen, når du har brugt dine lægge. Kramperne er oftest så voldsomme, at det gør ondt at bevæge foden, når kramperne står på. Kramperne kan vare op til 10 minutter og kan komme flere gange om natten. Typisk vågner du af kramperne, da sammentrækningerne er smertefulde.

Derfor får du natkramper:

Kramperne sidder ofte i lægmusklen, hvilket kan sættes sammen med flere årsager til, at kramperne opstår. Er du gravid kan du opleve natkramper, da der et øget pres på dine blodårer grundet din stigende vægt. Døjer du med åreknuder kan dette også give lægkramper. Sygdomme, som Diabetes 1 og 2, samt lavt stofskifte kan også være årsagen til kramperne. Lever- og nyresygdomme, samt kemoterapi kan også forårsage natkramper.

Hvad skal jeg gøre?

Graden af natkramper kan variere. Aktivering og styrke af lægmuskel kan hjælpe på kramperne, samt lette udspændingsøvelser for lægmusklen. I nogle tilfælde kan tilskud af magnesium hjælpe på dine natkramper. Sørg også for at drikke nok i løbet af dagen, da dehydrering kan øge risikoen for kramper – også om natten.

Hvornår skal jeg søge læge?

Hvis dine kramper øges i intensitet over tid, samt ødelægger din nattesøvn i længere tid. Tilstanden er sjældent farlig, men kan være generende, da kramperne ødelægger din nattesøvn.

 

Øvelser mod kramper
Epilepsi kan give kramper. Her stammer kramperne fra hjernen. Kramperne opstår ikke i enkle muskler, men i en del eller hele kroppen.

Epilepsi:

Kramper kan også opstå grundet en sygdom i hjernen. Epilepsi findes i mange typer med forskellige symptomer. En af symptomerne kan være kramper.

Hvad er symptomerne på kramperne fra epilepsi?

Kramper, der stammer fra epileptiske anfald er anderledes end muskelkramper. Kramperne kan opstå i en del eller hele af kroppen. Kramperne kan komme sammen med pludselig stivhed eller slaphed i kroppen, synsforstyrrelser eller besvær med at tale. Efter kramperne kan du føle dig træt eller forvirret.

Derfor får du epilepsi:

Alle kan få epilepsi. Nogle har lettere ved at få anfald end andre. Diagnosen stilles, hvis du får gentagne anfald med ovenstående symptomer. Man kender ikke årsagen til epilepsi. I nogle tilfælde kan det skyldes en ændring i hjernen, grundet misdannelser eller skader. Men i de fleste tilfælde kendes årsagen ikke.

Hvad skal jeg gøre?

Du kan forsøge at forebygge epileptiske anfald ved at sove nok, undgå alkohol og spise regelmæssigt. Fysisk aktivitet kan også mindske hyppigheden af dine anfald. Undgå dog at svømme alene og aktiviteter, som dykning og bjergbestigning, da der er stor risiko for skader, hvis du får et anfald under aktiviteten. Stress og flimrende lys kan forværre tilstanden. Derudover kan medicin hjælpe på dine anfald. Snak med din læge omkring dette.

Hvornår skal jeg søge læge?

Hvis du oplever en eller flere symptomer for første gang. Er du kendt med diagnosen skal du kontakte din læge, hvis dine anfald varer over 5 minutter eller du er kommet til skade under anfaldet.

Kan jeg lave øvelser mod kramper?

Er dine kramper lokale i musklerne vil øvelser hjælpe på kramperne. Øvelserne har fokus på musklerne i dine ben og fødder, da muskelkramperne ofte kommer her. Øvelserne for muskelkramper fra fokus på lette stræk og styrke af musklerne, så dine muskler får masser af blodtilførsel.

 

Find de bedste øvelser mod kramper i træningsvideoen herunder👇🏼

 

Øvelser mod kramper

 

Hvor ofte skal jeg lave øvelser mod kramper?

Døjer du med voldsomme kramper vil du opleve en større effekt af øvelserne, hvis du laver dem 3-5x om dagen. Det er ikke altid øvelserne kan fjerne dine kramper alene. Det er derfor godt at undersøge, om du mangler mineraler eller om der er aktiviteter i din dagligdag, som medvirker til dine kramper. I nogle tilfælde kan massage af musklerne hjælpe på dine kramper, da en spændt muskel gør det sværere for musklen at arbejde optimalt. Har du ikke fået effekt af øvelserne efter 6-8 uger er det en god idé at kontakte din læge for at snakke om det videre forløb.

Du kan også bruge øvelserne forebyggende. Lav gerne øvelserne 1x om dagen for at holde kramperne nede. I nogle tilfælde kan kramper afhjælpes med øvelser, som styrker musklerne i dine ben. Her kan en træningselastik være perfekt til at afhjælpe kramper.

Køb din træningselastik her og få adgang til 10 øvelser, som styrker dine ankler og underben

KØB din træningselastik og få adgang til 10 øvelser for kun for KUN 140 kroner

Læs mere om træningselastikken her

 

Har du nogle spørgsmål til kramper? Eller har du nogle gode råd til at komme af med kramperne?
Så skriv endelig en kommentar herunder 😊👇🏼

 

Find mere inspiration og øvelser til en sundere krop.
Du kan finde Din Flexible Sundhed her:

  

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Fill out this field
Fill out this field
Indtast venligst en gyldig e-mailadresse.
You need to agree with the terms to proceed

Øvelser for lægsmerter
Smerter i læggen

Andre relevante indlæg for dig:

Uro i benene

Uro i benene – Rastløse ben

Uro i benene kan skyldes mange forskellige ting. I dette indlæg bliver du klogere på begrebet “Rastløse ben”, som er en betegnelse på vedvarende uro i benene. Du kan opleve uroen om aftenen og natten, men det er…
Læs indlæg
Øvelser for Scheuermann i brystryggen | Forebyg lændesmerter

Øvelser for Scheuermann i brystryggen

I dette indlæg finder du en masse info, råd og øvelser for Scheuermann i brystryggen. Scheuermann kaldes også for Morbus Scheuermann, som er kendt en øget krumning i brystryggen. Det er ikke alle, som har gener af Scheuermann…
Læs indlæg
Menu