Hvorfor er en stærk core vigtig?

Du har sikkert hørt ordet “core” før. De seneste år har der inden for træningsverden været stor fokus på at få trænet sin “core” for at få en flottere, stærkere og mere funktionel krop. Og det er ikke uden grund, at en stærk core er godt for dig. I sidste uge var jeg inde på, hvorfor lændesmerter opstår grundet en dårlig siddestilling. Og netop i takt med, at vi sidder mere ned, jo mindre bruger vi vores coremuskulatur, hvilket kan resultere i lændesmerter og en dårlig holdning.

Men hvad er “core” så?

Vores core består af de inderste dybe mave- og rygmuskler.

Ordet “core” er en betegnelse af dine dybe mavemuskler, dit mellemgulv, din bækkenbund, dine bugmuskler og dine nederste rygmuskler. Det vil sige, at det er alle de muskler, som ligger inderst og som har en stabiliserende effekt på vores rygsøjle. De yderste ryg- og mavemuskler bliver ofte trænet og aktiveret i løbet af dagen (når du bøjer dig forover eller bagover), men de dybeste muskler bliver sjældent aktiveret.
Men du bruger faktisk dine inderste muskler når du sidder, står, rejser dig eller løfter noget. De aktiveres hvergang du laver den mindste bevægelse.

Hvorfor skal jeg træne min core?

Er din core ikke stærk nok til den aktivitet du udsætter din krop for kan du opleve lændesmerter.

Du bruger dine dybe mavemuskler hele tiden. Derfor giver det god mening, at træne netop disse muskler, så de er stærke nok til at klare hverdagens aktiviteter. Blot det at sidde kræver styrke i de inderste muskler, så du ikke får smerter i ryggen. Er disse muskler ikke stærke nok, når du løfter nogle ting, sidder ned eller står, er der står risiko for, at du oplever en rygskade. Vi løfter ofte ting med vores ryg istedet for vores ben, som er den rigtige løfteposition. Det betyder derfor, at vi med en slappere core og en uhensigtsmæssig løfteteknik meget nemmere og hurtigere får rygsmerter.

Vær sikker på, at du træner de rette muskler!

Det kan lyde helt fjollet, men det kan være svært at træne de dybe mave- og rygmuskler. Musklerne sidder dybt inde og bliver aktiveret hurtigere end de yderste, større muskler. Dette skyldes, at coremusklerne er meget mindre end fx den lige mavemuskel, hvilket kræver mindre muskelkraft. Derudover er coremusklerne bedre til at arbejde statiske end dynamiske. Hvis du spænder alt, hvad du kan i din core bliver du hurtig træt, samtidigt med, at du typisk vil spænde i alle musklerne i ryggen og maven. Når du spænder i de dybeste mave- og rygmuskler, skal der ikke være en spænding i den store mavemuskel. Det kræver en meget mindre spænding end du tror!
Start med at ligge dig på ryggen og lav en lille spænding i maven. Placer den ene hånd under brystet på maven og den anden hånd ved hoftenbenet. Når du spænder i core skal du mærke en lille spænding under hånden ved hoftebenet, imens den anden hånd ikke skal mærke en spænding i mavemusklen.

På med korsetet!

Core betyder kerne. Og netop coremuskulaturen er kroppens kerne. Denne kerne kan beskrives som en cylinder, som er med til at stabilisere rygsøjlen. Musklerne spændes på tværs af maven og omtales ofte som et korset. Tænk på din core som et korset – den skal være stabiliserende og spændt. På den måde kan du undgå mange skader i det lange løb. Det er især vigtigt når du styrketræner, løber, hopper eller spiller badminton, at du hele tiden har en lille spænding i dine coremuskler.

Få hjælp til at komme dine lændesmerter til livs med dette online forløb!

På torsdag får du 3 gode øvelser til at komme igang med coretræningen.

☺️

Nysgerrig på mere?

Så kan du få tilsendt nyheder og artikler om sundhed direkte til din indbakke. Du vil modtage relevante blogindlæg om kroppen, gode tilbud på fysioterapi og en masse andre nyttige ting.

Ja tak, jeg vil gerne modtage Din Flexible Sundheds nyhedsbrev med spændende artikler samt markedsføring fra Din Flexible Sundhed via e-mail. Du kan til enhver tid afmelde dig igen.

.

Fulde navn::

Email:

, , ,
Få en stærk core med disse øvelser
Lændesmerter grundet stillesiddendearbejde
Øvelser for spondylolistese i lænderyggen

Øvelser for spondylolistese i lænderyggen

Spondylolistese betyder, at der er en fremadglidning af ryghvirvlerne i lænderyggen. I nogle tilfælde kan der være smerter og gener forbundet med dette. Det er derfor vigtigt, at du får trænet styrken og stabiliteten omkring lænderyggen. Du får her 3 gode øvelser, som du med fordel kan starte på allerede idag. Udover disse øvelser kan…
Iskiassmerter

Iskiassmerter – hvorfor opstår det?

Iskiassmerter kan være meget smertefulde. Der kan være mange årsager til, at iskiassmerter opstår. Ordet iskiassmerter bruges ofte om smerter i balle og baglår. Det er ikke unormalt at opleve iskiassmerter og du kan heldigvis komme dem til livs med øvelser og gode råd. Hvorfor opstår iskiassmerter? Iskiasnerven går fra lænderyggen ned bag baglåret og…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Fill out this field
Fill out this field
Indtast venligst en gyldig e-mailadresse.
You need to agree with the terms to proceed

Menu