Hvorfor opstår der smerter i lænden?

Når man oplever smerter er det fristende at spørge, hvorfor de opstår. Jeg har tidligere været inde på, hvorfor smerter opstår. Idag er fokusset på, hvorfor smerter i lænden opstår. Du får derfor en kort forklaring på, hvorfor du kan opleve smerter i lænden.

Derfor oplever du smerter i lænden…

Der findes en masse væv og strukturer i vores ryg. Derfor kan smerten også variere alt efter, hvilket væv og struktur, der er skadet. Dette indlæg har fokus på, hvorfor du pludselig oplever smerter i lænden, når du har lavet en bevægelse eller siddet for længe ned. Er du interesseret i at vide, hvorfor du får en diskusprolaps eller smerter i benene kan du læse mere her.

Der er en masse små muskler i vore lænderyg. Der sidder både muskler foran og bag på vores rygsøjle og alle musklerne har forskellige funktioner og længder. Nogle af musklerne går fra den ene ryghvirvel til den ovenover eller nedenunder, mens andre muskler går helt fra nakken ned til lænden. Derudover har vi ligamenter og sener, som er med til at stabilisere vores rygsøjle. Uden disse ville vores rygsøjle vælte fra side til side uden nogen form for statisk støtte.

Vores rygsøjle bliver stabiliseret af vores muskler og ligamenter. Derfor er stabilitetstræning for ryggen super vigtigt, så du ikke oplever smerter.

Musklerne og ligamenterne er de vigtigste stabilisatorer i vores ryg!

Man kan groft sige, at musklerne står for den dynamiske stabilitet, imens ligamenterne står for den statiske stabilitet. Det vil sige, at når du sidder og ligger er det primært ligamenterne, der stabilisere rygsøjlen.  Når du går eller løber er det derimod musklerne som aktivt stabiliserer vores rygsøjle. Musklerne arbejder konstant, men når du bevæger dig hyppigere eller med mere belastning end hidtil skal musklerne arbejde mere. De små muskler skal derfor være stærke nok til at stabilisere ryggen for det, som du udsætter den for.

Hvorfor kommer der smerter i lænden når jeg sidder?

Mange har idag stillesiddende arbejde. Desværre kan en uhensigtsmæssig siddestilling giver smerter i lænden.

Der kan opstå smerter grundet en uhensigtsmæssig holdning eller grundet en bevægelse. Oplever du smerter når du har siddet ned i længere tid eller når du står, kan smerterne skyldes din holdning. Dette kan betyde, at smerten opstår når du kommer ud i yderstillinger. I disse yderstillinger kan du nemt komme til at “hænge” på ligamenterne omkring rygsøjlen. Smerterne kommer derfor ofte, når du har siddet eller stået for længe i samme stilling, da du kommer til at overstrække vævet omkring rygsøjlen. Dette er især ledbånd og bløddele som musklerne. Når disse overstrækkes opleves der mekanisk smerte, som er med til at fortælle dig, at du skal lade være med at fortsætte med at sidde eller stå i samme stilling. Når du ændrer stilling skulle smerterne gerne lindres uden, at der er sket skade på ryggens strukturer.

 

Hvorfor kommer der pludselige smerter i lænden når jeg har bevæget mig?

Bevægelse er godt, men for mange gentagelser eller for tung belastning kan give smerter.

Oplever du derimod lændesmerter ved bevægelse kan det skyldes, at musklerne ikke er stærke nok til det arbejde, som du udfører. Typisk står vi meget foroverbøjet i løbet af en dag, hvor vi får krummet i ryggen. Det er sjældent vi kommer bagud og strækker ryggen. Vi mister derfor over tid både mobilitet og styrke i ryggen, da vi ikke laver denne bevægelse. Laver du gentagne bevægelser eller hårdt fysisk arbejde, hvor du belaster din lænd uhensigtsmæssigt kan du opleve en pludselig smerte. Det omtales ofte som et hold i lænden/lumbago/hekseskud, og kan være meget smertefuld og nedsætte din bevægelse i lænden. Grunden til smerterne og den nedsatte bevægelse skyldes, at musklerne i lænden, ofte den ene siden er blevet overbelastet over længere tid og pludselig forstrækkes den ved en bevægelse. Forstrækkes musklen mere end den kan klare på baggrund af styrke og mobilitet i musklen, så overstrækkes den, hvilket giver pludselige smerter. Efterfølgende opspændes musklen, da det er musklernes måde at beskytte det skadede område og fortsat kunne stabilisere rygsøjlen.

Kom dine akutte smerter i lænden til livs med dette online forløb!

På torsdag får du tre øvelser som er med til at styrke din lænd og gøre den endnu stærkere til hverdagens mange strabadser ☺️

Nysgerrig på mere?

Så kan du få tilsendt nyheder og artikler om sundhed direkte til din indbakke. Du vil modtage relevante blogindlæg om kroppen, gode tilbud på fysioterapi og en masse andre nyttige ting.

Ja tak, jeg vil gerne modtage Din Flexible Sundheds nyhedsbrev med spændende artikler samt markedsføring fra Din Flexible Sundhed via e-mail. Du kan til enhver tid afmelde dig igen.

.

Fulde navn::

Email:

, , , , ,
Lændesmerter grundet stillesiddendearbejde
Lændesmerter – hvad skal jeg gøre?
Triggerpunkter som giver nakkesmerter og hovedpine

Triggerpunker, som giver nakkesmerter og hovedpine

Du har sikkert hørt oret “triggerpunkter” før? I dette indlæg bliver du klogere på triggerpunkter, som giver nakkesmerter og hovedpine. Triggerpunkter bliver ofte kaldt myoser til dagligt og i min klinik behandler jeg ofte triggerpunkter. Men du kan sagtens behandle dine triggerpunkter derhjemme. Alle triggerpunkter har forskellige symptomer og lokation, hvilket betyder, at de forskellige…
Øvelser for spondylolistese i lænderyggen

Øvelser for spondylolistese i lænderyggen

Spondylolistese betyder, at der er en fremadglidning af ryghvirvlerne i lænderyggen. I nogle tilfælde kan der være smerter og gener forbundet med dette. Det er derfor vigtigt, at du får trænet styrken og stabiliteten omkring lænderyggen. Du får her 3 gode øvelser, som du med fordel kan starte på allerede idag. Udover disse øvelser kan…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Fill out this field
Fill out this field
Indtast venligst en gyldig e-mailadresse.
You need to agree with the terms to proceed

Menu