Smerter i lænderyggen – hvad skal jeg gøre?

Smerter i lænderyggen forekommer hos desværre hos mange og kan være meget invaliderende. Det er ikke unormalt, da op til 80% af befolkning oplever lændesmerter i løbet af livet. Nogle vil opleve lette smerter, som hurtigt er væk igen. Andre vil derimod opleve meget stærke, invaliderende smerter, som kan vare flere uger eller måneder. Der er derfor stor forskel på, hvordan den enkle oplever smerterne i lænderyggen og ikke mindst, hvordan smerterne påvirker bevægeligheden og mobiliteten i ryggen.

Døjer du med lændesmerter? Så kan du komme dine smerter i lænden til livs hjemme i stuen. Læs mere og find det online forløb, som passer til dig og dine lændesmerter. 

Hvad er lændesmerter?

Smerterne i lænden kan defineres som smerte under det nederste ribben helt ned til ballerne. Der kan være mange grunde til lændesmerter. Typisk opstår lændesmerterne akut, hvor de ofte opstår grundet en forkert bevægelse. Disse lændesmerter omtales ofte som hold i ryggen, hekseskud, lumbago og facetledssyndrom. Disse typer for smerter i lænden oplever 80-90% af alle dem med lændesmerter. Det er ofte svært, præcis at sige, hvilken struktur eller vævstype der giver smerter i disse tilfælde. Smerterne kommer oftest fra bløddele som muskler, sener og ligamenter i disse tilfælde. En røgten eller MR-scaning vil i disse tilfælde ikke vise noget og kan derfor ikke hjælpe med at diagnosticere, hvilket væv eller struktur, der giver smerter.

I sjældne tilfælde kan nerveroden blive påvirket, hvor den oftest bliver trykket på af en diskusprolaps. Der kan også opstå tryk eller irritation grundet snæver plads i nerverodskanalen. Dette kan skyldes slitage og degenerative forandringer grundet alder, hvor facetleddene giver smerter. I de tilfælde en nerve påvirkes kan der udstråle smerter ned benet, hvilket kan medføre føleforstyrrelse og nedsat muskelkraft. Disse tilfælde opleves hos omkring 10% af befolkningen og kan ses på røgten eller MR-scaninger.

I sjældne tilfælde kan smerter i lænden skyldes andre alvorlige sygdomme. Det kan bl.a. være et brud på ryggen, svulster eller en reumatisk lidelse. Det er heldigvis kun 1-5% af befolkningen der rammes af disse alvorlige lidelser, men har du den mindste mistanke om, at du har en af disse lidelser skal du kontakte din læge med det samme.

Smerter i lænden

Her ses de vigtigste strukturer i ryggen. Ved smerter oplever 80-90% smerter grundet muskler og/eller ligamenter.

Smerter i lænden kan skyldes en diskusprolaps

Her ses en diskusprolaps. Det er ofte kun 10% af befolkningen som oplever smerter i ryggen grundet dette.

Smerter i lænden

1-5% af befolkningen oplever rygsmerter grundet alvorlige lidelser som tumorer, knoglebrud og reumatiske lidelser.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Og hvad skal jeg så gøre når jeg oplever lændesmerter?

I følgende afsnit tages der udgangspunkt i, at du har fået pludselige lændesmerter. Det vil sige, at har du en mindste mistanke om at du har en alvorlig lidelse i lænderyggen skal du kontakte din læge. Det samme gælder, hvis nedenstående råd ikke lindrer din smerte.

 

Vær aktiv

Det lyder mærkeligt, at du skal være aktiv, når du har ondt i lænden, og alle bevægelser gør mere eller mindre ondt. Men fysisk aktivitet er med til at lindre smerten og skabe blodtilførelse til lænderyggen. Det er vigtigt, at du bevæger lænderyggen i de bevægelser der ikke giver dig smerter. Har du smerter når du går, kan du med fordel prøve at cykle eller svømme, da dette giver mindre vægtbæring på ryggen. Oplever du derimod smerter når du sidder vil gang være at foretrække.

Genovervej den smertestillende medicin

Det kan være fristende at ty til en masse smertestillende medicin, når smerterne i lænden topper. Du skal dog ikke tage smertestillende medicin for længe eller for ofte. Medicinen kan nemlig påvirke smerterne og bevægeligheden i lænderyggen negativt, da den smertestillende medicin kan forværre inflammationstilstanden i ryggen. Du kan også putte en ispose eller en varmepude på ryggen, da nogle finder en lindrende effekt ved dette. Ønsker du, at gøre brug af dette skal du højest bruge varme eller kulde 20 minutter hver 2. time, når du er vågen.

 

Kom op af sengen

Det kan være fristende at ligge i sengen når du har smerter i lænden. Dog skal du ikke ligge ned hele dagen, da dette ikke hjælper på helingen af din ryg. Når du ligger dig ned, skal det ikke være for længe af gangen og helst i stillinger, som ikke giver smerter i lænderyggen. Undersøgelser viser, at du ikke hjælper helingen af din ryg, hvis du er sengeliggende mere end 1-2 dage. Så op og bevæg dig, så du hurtigere kommer tilbage til arbejde og fritidsaktiviteter.

 

Disse tre simple råd kan hjælpe dig med at få de værste smerter væk og dermed hjælpe med at skynde helingsprocessen i lænderyggen. På torsdag får du 3 øvelser, som du kan lave, når du oplever akutte lændesmerter.

Husk at du kan finde en masse lændeøvelser, som kan hjælpe dig med dine smerter i lænderyggen på Youtube-kanalen. 

Nysgerrig på mere?

Så kan du få tilsendt nyheder og artikler om sundhed direkte til din indbakke. Du vil modtage relevante blogindlæg om kroppen, gode tilbud på fysioterapi og en masse andre nyttige ting.

Ja tak, jeg vil gerne modtage Din Flexible Sundheds nyhedsbrev med spændende artikler samt markedsføring fra Din Flexible Sundhed via e-mail. Du kan til enhver tid afmelde dig igen.

.

Fulde navn::

Email:

, , ,
Øvelser for akutte lændesmerter
Lænderyggen
Øvelser for lyskesmerter

Øvelser for lyskesmerter

Disse øvelser for lyskesmerter er til dig, som døjer med smerter ved inderlårene ved skridtet, i den nedre del af maven eller længere oppe ved hofteleddet. Det er ikke ualmindeligt, at der kommer smerter omkring lysken, da mange organer, muskler og sener er i dette område. Det er derfor altid vigtigt, at du opsøger en…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Fill out this field
Fill out this field
Indtast venligst en gyldig e-mailadresse.
You need to agree with the terms to proceed

Menu