Lyskesmerter

Lyskesmerter sidder på forsiden af vores hofte og mærkes oftest ved vores inderlår. Smerter i lysken ses ofte i forbindelse med akutte sportsskader eller som en snigende overbelastningsskade. Lyskesmerter kan stråle ned til knæet. I nogle tilfælde kan dine lyskesmerter stramme fra din hoftebøjer, som har en tæt forbindelse til din lænderyg.

Her på siden kan du blive endnu klogere på lyskesmerter, samt hvordan du kan komme den til livs.
Du skal altid opsøge læge eller en anden behandler for at sikre, at din smerter i lysken må trænes væk. 

 

Hvorfor opstår der smerter i lysken?

Årsagen til dine lyskesmerter kan skyldes en lokal skade i en eller flere muskelsener omkring lysken. Dog kan smerter i lysken også stamme fra din lænderyg eller din hofte. Lyskesmerter giver oftest smerter ved bestemte bevægelse, samt nedsat muskelstyrke i benet.

Smerterne opleves typisk på forsiden af hoften, hvor du kan opleve smerter tæt på skridtet eller længere mod hofteleddet. Du kan også opleve udstrålende smerter mod knæet. De typiske årsager til smerter i hoften kan være:

Lyskesmerter : Smerter i lysken kan skyldes en overbelastning af inderlårsmusklerne
Overbelastning af inderlårsmusklerne

Mærker du smerter helt inde ved skambenet kan det skyldes en overbelastning af en eller flere af inderlårsmusklerne. Disse muskler bliver overbelastet ved hurtigt løb, spark og tung styrketræning. Smerterne kan opstå akut eller komme snigende over tid, hvor du vil opleve at smerterne kan varmes op under aktivitet, men kommer igen, når aktiviteten stopper igen.

Lyskesmerter : Betændelse i skambenet
Betændelse i skambenet

En længerevarende overbelastningsskade af inderlårsmusklerne kan give betændelse i skambensleddet. Skambensleddet kaldes også for symfysen og sidder foran ved skridtet. En overbelastning af dette led kan løsne leddet en smule. Årsagen er ofte længerevarende overbelastning, en langvarig fødsel eller en operation eller skade, som har medført betændelse i leddet.

Lyskesmerter : Smerter i lysken kan stamme fra lyskebrok
Lyskebrok

Brok i lysken kan opstå hos både børn og unge. Lyskebrok er en udposning gennem bagvæggen, som kan give smerter og gener i lysken. Årsagen til at denne udposning sker kan skyldes en medfødt svag bugvæg hos børn. Hos voksne kan tunge løft være årsagen. Det samme kan graviditet, overvægt, forstoppelse eller væskeansamlinger i bughulen.

Lyskesmerter : Smerter på forsiden af hoften
Slimsækkebetændelse 

Sidder dine lyskesmerter midt i lysken kan det skyldes en irritation af slimsækken ved hoftebøjer-musklen. Vi har en slimsæk i vores lyske, som sidder mellem vores dybe hoftebøjer-muskel og hoftens ledkapsel. Denne slimsæk kan blive irriteret ved øget belastning på hoften, som ved løb, skihop eller svømning. En stram hoftebøjer kan også være årsagen til betændelse i slimsækken.

Hoftesmerter : Smerter på ydersiden af hoften kan skyldes slidgigt i hoften
Slidgigt i hoften

Slidgigt i hofteleddet kan give udstrålende smerter til lyske og knæ. Nogle oplever smerter flere steder og andre primært i knæ eller lyske. Smerterne kommer ofte snigende, da slidgigt skyldes slitageforandringer i hoften. Fald, operationer eller ulykker kan også medvirke til, at der udvikles slidgigt i hoften. Smerterne kommer oftest ved vægtbærende aktiviteter, hvor du går, løber eller ved trappegang.

Lyskesmerter : Øvelser for en overbelastet hoftebøjer
Lænderyggen

Stammer dine lyskesmerter fra lænderyggen skyldes det ofte hoftebøjer musklen. Denne muskel går fra lænderyggen ned til hoften og har en stor indflydelse på vores lænderyg. Er hoftebøjermusklen stram kan dette forårsage smerter omkring lysken. Denne muskel kan blive stram, hvis vi sidder meget ned i løbet af dagen eller musklen ikke er stærk nok i forhold til den belastning du udsætter den for. Døjer du med et øget lændesvaj kan dette også skyldes en stram og forkortet hoftebøjermuskel.

Kom dine smerter i lysken til livs hjemme i stuen

Du kan heldigvis komme dine smerter i lysken til livs på flere måder. Dine lyskesmerter kan skyldes lokale skader eller stramme fra din lænderyg. Hos Din Flexible Sundhed kan du købe både onlineforløb eller træningselastikker, som kan hjælpe dig af med dine lyskesmerter. Læs mere om dine muligheder her og kom igang allerede idag:

Onlineforløb til dig med lændesmerter:
Vælg mellem 3 forløb, som kan hjælpe dig af med dine lænde- og lyskesmerter

Mistænker du din lænderyg til at være årsagen til dine smerter i lysken? Så er der hjælp at hente. Vores muskler omkring lysken og hoften hænger tæt sammen med lænderyggen. Og derfor kan de rette øvelser for lænderyggen være med til at mindske dine smerter i lysken.

 Hos Din Flexible Sundhed kan du vælge mellem 3 online forløb, som du kan læse meget mere om her:

Akutte lændesmerter

Dette onlineforløb er godt til dig med akutte lændesmerter. Når du oplever akutte lændesmerter kan det give smerter i lysken, da lændesmerter kan stråle ned til balle, hofte og ben. Dette onlineforløb er relevant til dig, som oplever smerter i både lænderyg og lyske, som er opstået akut uden en egentlig årsag. Du får de bedste råd og øvelser til at aflaste dine ledbånd omkring ryggen, hvilket kan hjælpe på dine smerter.

Lyskesmerter : Uspecifikke lændesmerter : Akutte lændesmerter
Vedvarende lændesmerter

I dette onlineforløb får du alle de gode råd, øvelser og viden omkring lændesmerter, som du har brug for. Har du døjet med dine smerter i lænderyggen og lysken i længere tid, så vil du få gavn af dette program. Har du allerede prøvet at genoptræne dine muskler i lysken uden effekt kan dette program hjælpe dig. Du får adgang til alle modulerne med det samme, hvilket betyder, at du kan starte allerede idag.

Knæsmerter : Uspecifikke lænderygsmerter - det skal du gøre mod lændesmerter og smerter i lænden
Forebyg lændesmerter

Ved du, at din lænderyg mangler lidt styrke og stabilitet? Så er dette onlineforløb for dig. Her får du en masse øvelser, som er med til at styrke og stabilisere din ryg. Dette onlineforløb er for dig, som ønsker en stærkere og mere stabil lænderyg. Udover øvelser får du en masse viden omkring, hvilket faktorer der kan have en indflydelse på dine smerter og hvordan du kan mindske dine smerter i løbet af dagen.

Uspecifikke lænderygsmerter hjemmetræning smerter i lænden

Træn dine lyskesmerter væk med en træningselastik

Ved du, at dine lyskesmerter skyldes en lokal overbelastningsskade? Så kan de rette øvelser med elastik være vejen frem. Selvom du oplever lokale smerter er det vigtigt, at du får genoptrænet alle musklerne omkring din hofte. Det kan du nemt og enkelt gøre hjemme i din stue. Når du køber din træningselastik hos Din Flexible Sundhed får du adgang til de bedste øvelser til at øge styrken i din hoftemuskulatur. Du kan vælge mellem en lang eller en kort træningselastik:

Lang træningselastik

Medium træningselastik

Med en lang træningselastik kan du lave mange forskellige øvelser for musklerne omkring din lyske. Når du træner med en lang træningselastik træner du både din muskelstyrke og din muskelstabilitet omkring dine hofter og knæ. Når du køber en træningselastik hos Din Flexible Sundhed får du tilsendt en træningselastik af god kvalitet. Du får også adgang til 10 øvelser, som hjælper dig godt igang med at styrke og stabilisere dine muskler omkring din hofte og knæ. Det er vigtigt, at du får trænet hele benet, når du døjer med lyskesmerter, da dine muskler fra hoften har en påvirkning på dine knæ og fødder og omvendt.

Ja tak – jeg vil igang med elastiktræningen!

Læs mere om de mange fordele med elastiktræning, samt find den rette belastning til dig. Den røde elastik giver dig en god modstand, når du skal træne dine hofter.

Rund træningselastik

Lille sort træningselastik - små træningselastikker

Den lille runde træningselastik er en favorit, når du skal træne dine hofter og lyske. Du kan lave mange øvelser med denne elastik, da den giver en god modstand, når du træner. Fordelen med en lille rund elastik er, at du kan have den med alle steder hen. Den fylder ingen ting og er perfekt til at træne både din muskelstyrke og stabilitet omkring dine hofter og knæ. Køber du din nye lille træningselastik hos Din Flexible Sundhed får du adgang til 10 øvelser, som styrker dine ben. Du får især styrket alle de vigtige muskler omkring dine hofter og knæ. Øvelserne kan laves forebyggende eller som et led i din genoptræning efter en lyskeskade.

Ja tak – jeg vil have stærkere ben!

Læs mere om den runde træningselastik, samt hvilken belastning, der passer til dig. Den sorte elastik er til dig, som ønsker at styrke dine hofter og ben.

Har du fokus på din kropsholdning?

Det kan være svært at vurdere hvor stor betydning din kropsholdning har for dine lyskesmerter. Oplever du smerter i lysken, når du sidder ned i længere tid af gangen kan din siddende kropsholdning have en betydning for dine lyskesmerter. Smerterne kan stamme fra din lænderyg. Når vi sidder ned i længere tid uden støtte i lænderyggen kommer vi ud og hænger på musklerne og ledbåndene omkring lænderyggen. Sidder vi og hænger længere tid af gangen i flere timer om dagen kan vores hoftebøjer også blive strammere og forkortet. Det kan være med til at forværre dine lyskesmerter, når du sidder.

En lændepude kan derfor være løsningen for dig. Når du sidder med en lændepude får din lænderyg den optimale støtte. Du aflaster din rygsøjle og ledbåndene omkring, da du kommer op i en naturlig S-form. Dette kan afhjælpe på den stivhed og ømhed i ryg og lyske, som du kan opleve efter en lang dag foran computeren.

Rund lændepude kan hjælpe mod smerter i nakken

Køb din lændepude allerede idag

Du kan købe din nye lændepude hos Din Flexible Sundhed. En lændepude skal give dig den rette støtte, når du sidder i din kontorstol, sofa eller bil. Du kan vælge mellem 2 størrelser. Med en lændepude kan du afhjælpe dine smerter i lysken, da du ikke kan sidde med krydsede ben eller krumbøjet ryg. Lændepuderne er af god kvalitet fra Mckenzie. Når du køber en lændepude hos Din Flexible Sundhed får du adgang til 10 træningsprogrammer, som kan hjælpe dig med at styrke og stabilisere din ryg og hofter. Øvelserne hjælper dig med at få en en stærkere ryg, hvilket kan forbedre din kropsholdning og mindske dine smerter i lysken.

Jeg mangler en lændepude!

Læs mere om de forskellige lændepuder og find din nye yndlingspude. En rund lændepude er god til bløde stole eller til dig, som ønsker ekstra støtte til din ryg.

Bliv klogere på lyskesmerter her:

Øvelser mod smerter i hofte og lyske:

Find dine nye ynglingsøvelser for dine lyskesmerter her:

Har du spørgsmål eller er i tvivl?

Så skriv endelig en besked, så står jeg klar med at svare på dine spørgsmål.

Menu