Kommer dine skuldersmerter fra nakken?

Dine smerter i skulderen kan skyldes lokale smerter, men dine skuldersmerter også kan komme fra nakken.  Det er derfor vigtigt at få undersøgt din nakke, når du døjer med skuldersmerter. Du kan opleve smerter på forsiden, på ydersiden og/eller på bagsiden af skulderen.

Som hovedregel siges der, at oplever du smerter på bagsiden af skulderen kommer dine skuldersmerter fra nakken. Er dine smerter på ydersiden af skulderen skyldes årsagen en lokal skade/årsag i skulderen. Giver det ingen mening for dig, at dine skuldersmerter kan komme fra nakken? Så kan du med fordel læse videre her:

Når skuldersmerter kommer fra skulderen:

Når dine skuldersmerter stammer fra skulderen skyldes det ofte en skade på rotatorcuffmusklerne. En skade eller en overbelastning af disse muskler har en stor betydning for din skulderstabilitet. Er din skulderstabilitet nedsat påvirker det hele din skulder og din nakke. Det anbefales altid at kontakte en fysioterapeut eller en anden behandler, hvis du døjer med skulder og/eller nakkesmerter. Så er du altid sikker på, at du får den rette årsag til dine smerter. Dog kan følgende symptomer skyldes, at dine skuldersmerter kommer fra skulderen:

  • Du oplever kun skuldersmerter eller smerter på ydersiden af armen.
  • Du oplever en lokal smerte i skulderen. Smerten kan føles dunkel eller murrende.
  • Smerterne kommer, når du løfter dine arme over hovedet, bærer/løfter eller fører din skulder ud i yderstillingerne.
  • Dine smerter kommer ikke længere ned end til albuen.
  • Du kan opleve smerter i skulderen om natten.
  • Du oplever en forbedring i smerterne, når du hviler din arm.

Sådan lindres lokale skuldersmerter:

Det er altid vigtigt, at kende årsagen til dine skuldersmerter. Dog er det ikke altid muligt at få den specifikke årsag til skuldersmerter. Dine skuldersmerter kan derfor være uspecifikke uden en kendt årsag. Du får her nogle gode råd til, hvordan du kan lindre skuldersmerter, som stammer lokalt fra skulderen:

#1: Undgå aktiviteter, som forværrer dine smerter og symptomer

Stammer dine smerter lokalt fra skulderen vil du opleve en bedring, når du stopper med aktivitete, bevægelser eller stillinger, som forværrer dine skuldersmerter. Stammer smerterne lokalt fra skulderen skyldes smerterne typisk en overbelastning af dine muskler og sener, eller en irritation af slimsækken. Du vil derfor opleve en forbedring ved at stoppe med forværrende aktiviteter.

#2: Læg is på skulderen

I nogle tilfælde kan din skulder være hævet, varm eller rød. Dette skyldes en lokal irritation i skulderen. Dette kan forårsage smerter, som især forværres om natten. Det kan derfor være en god idé at ligge is på skulderen et par gange om dagen, hvis du døjer med hævelse. Lokal hævelse og ømhed kan også hjælpes med den rette smertestillende. Det kan derfor være en god idé at kontakte din egen læge med henblik på den rette smertestillende.

#3: Øvelser, som styrker og stabiliserer din skulder

Døjer du med lokale skuldersmerter vil du opleve en forbedring, når du starter på øvelserne for din skulder. Øvelserne skal have fokus på stabilitet og styrke af de små rotatorcuff-muskler. Træning af disse muskler kan mindske smerterne og øge bevægeligheden i din skulder. Du kan finde nogle gode stabilitetsøvelser for skulderen her👇🏼

Stabilitetsøvelser for skulderen

 

 

Når dine skuldersmerter stammer fra nakken:

Det kan være, at du allerede har prøvet ovenstående råd og øvelser. Dog uden den store effekt. Skuldersmerterne er der stadig. Så er det på tide at søge op mod nakken. Mange skuldersmerter kommer fra nakken, hvilket kan skyldes den manglende forbedring i genoptræningen af skulderen. Det skyldes, at årsagen er at finde i din nakke og derfor skal der en helt anden tilgang til, så du kommer dine smerter i skulderen til livs. Følgende symptomer kan skyldes, at dine skuldersmerter kommer fra nakken:

  • Du oplever smerter i dine skulderblade og/eller tæt på nakken.
  • Smerterne føles stikkende, brækkende eller prikkende.
  • Du kan opleve smerter, som går helt ned til din hånd. De kan komme i jag, strålene eller føles diffuse.
  • Du oplever ingen bedring, når du holder din skulder i ro.
  • Smerten stråler eller jager ned i din skulder eller arm, når du bevæger nakken.
  • Smerterne lindres, når du holder nakken/hovedet i ro.
  • I nogle tilfælde kan du opleve nedsat bevægelse i nakken, men fuld bevægelse i skulderen.

Sådan kan nakkesmerter lindres:

Det er forskelligt, hvor slemme nakkesmerterne er og hvor længe de står på. Nakkesmerter går ofte over af sig selv efter et par dage, men kan være smertefuldt og invaliderende, når de står på. Især hvis du også oplever nedsat bevægelighed omkring nakken, når smerterne står på. Du får her nogle gode råd til, hvordan du kommer bedst igennem smerterne:

#1: Hav fokus på din kropsholdning

Vi sidder mere og mere ned i løbet af dagen. Og især nakkens led og muskler er ekstra udsatte, når vi sidder foran en skærm. Når vi sidder ned i længere tid af gangen slapper vi automatisk af i vores muskler og begynder at hænge på vores ledbånd omkring nakken. Vores hoved falder fremad eller/og nedad alt efter om du sidder ved en stationær computer, en bærbar, en bog eller din telefon. Når vi sidder i samme stilling i længere tid af gangen forstrækkes ledbåndene omkring nakken, hvilken kan forårsage smerter i skulderen også. Så husk pauserne og ret dig op, når hovedet falder frem.

Du kan med fordel bruge en lændepude til at få en bedre kropsholdning, når du sidder ned. Det kan lindre dine nakkespændinger og skuldersmerter. 

 

#2: Snak med din læge om smertestillende medicin

Døjer du med voldsomme nakke og/eller skuldersmerter er det en god idé at opsøge egen læge. I nogle tilfælde kan det lindre den værste smerte og dermed gøre det nemmere for dig at komme igang med øvelserne. Smertestillende kan have en god effekt på en lokal inflammation i nakken, men ved udbuling af en diskus kan effekten udeblive. I de fleste tilfælde har øvelser en bedre effekt, når der er tale om skuldersmerter, som stammer fra nakken.

#3: Bevægelighed og styrke af nakken

Når smerterne stammer fra nakken er det vigtigt, at få bevæget nakken godt igennem. Smerterne i skulderen skyldes typisk en påvirkning af nerverne fra nakken. Dette kan ske ved en udbuling eller prolaps af diskussen. Dog kan en forstrækning af nakkens ledbånd også forårsage smerter ned i skulderen. Hyppig bevægelse af nakken er derfor vejen frem mod skuldersmerterne.

For kun 450 kroner kan du komme af med dine nakkesmerter og hovedpine på 4 uger. Du får adgang til de bedste nakkeøvelser, som bevæger, styrker og stabilisere din nakke, samt øvre ryg. 

 

Hvad så nu?

Det kan være, at du er blevet mere forvirret end du var til at starte med? For kommer dine skuldersmerter så fra skulderen eller nakken? Som altid er det en god investering at opsøge en fysioterapeut for en grundig udredning af dine smerter. Det kan være, at du allerede har været til en masse undersøgelser af din nakke og skuldre uden effekt. Det er ikke altid scaninger kan vise årsagen til dine smerter. Men ofte kan øvelser have en stor og god effekt på dine smerter. Du finder derfor de bedste øvelser til at få bevæget nakken og skulderne igennem i nedenstående træningsvideo. Øvelserne har fokus på bevægelighed af din nakke og skuldre, samt let styrke og stræk af musklerne. Husk, at du altid skal gøre det, som føles rart for dig og din nakke. Lav gerne træningsprogrammet 2-3x dagligt de næste uger, hvor du gerne skulle mærke en effekt på dine smerter i skulderen.

De bedste øvelser for skuldersmerter, der kommer fra nakken

Har du nogle spørgsmål til skuldersmerter, som kommer fra din nakke? Så er du altid velkommen til at skrive en kommentar med dit spørgsmål i kommentarfeltet – så svarer jeg med glæde ☺️👇🏼

Nysgerrig på mere?

Så kan du få tilsendt nyheder og artikler om sundhed direkte til din indbakke. Du vil modtage relevante blogindlæg om kroppen, gode tilbud på fysioterapi og en masse andre nyttige ting.

Ja tak, jeg vil gerne modtage Din Flexible Sundheds nyhedsbrev med spændende artikler samt markedsføring fra Din Flexible Sundhed via e-mail. Du kan til enhver tid afmelde dig igen.

.

Fulde navn::

Email:

, , , , ,
Sådan kan du undgå muskelspændinger, når du sidder på kontoret
Stabilitetsøvelser for skulderen
Øvelser for lyskesmerter

Øvelser for lyskesmerter

Disse øvelser for lyskesmerter er til dig, som døjer med smerter ved inderlårene ved skridtet, i den nedre del af maven eller længere oppe ved hofteleddet. Det er ikke ualmindeligt, at der kommer smerter omkring lysken, da mange organer, muskler og sener er i dette område. Det er derfor altid vigtigt, at du opsøger en…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Fill out this field
Fill out this field
Indtast venligst en gyldig e-mailadresse.
You need to agree with the terms to proceed

Menu