Er du stresset? Så prøv disse 3 råd for at få mere ro i dit liv!

Har du følt dig stresset på det sidste? Så er du ikke alene. Hver dag oplever 430.000 danskere symptomer på stress og 35.000 danskere er hver dag sygemeldt på grund af stress. Det er ikke lave tal og stress kan have alvorlige konsekvenser for helbreddet. Hvis du har følt dig stresset på det seneste er det vigtigt, at du stopper op og lytter til dig selv. Stress er nemlig kroppens måde at fortælle dig, at der er noget, der ikke er som det skal være. Oplever du stress kan du med fordel følge disse råd i dette indlæg. Har du døjet med stress i længere tid er det vigtigt, at du snakker med en professionel omkring dine symptomer og forløb inden du går i gang.

Sådan får du mindre stress i dit liv

Der findes mange gode råd til, at få dig mindre stresset. Du skal altid lytte til dig selv og kun bruge de råd, som føles godt for dig.

Den søde nattesøvn

Du har hørt det før. Søvn er vigtigt for at holde alle dårligdomme for døren. Grunden til, at søvn er vigtigt skyldes, at vores energiniveau sænkes når vi sover. Når vores kropstemperatur sænkes så skal vi ikke bruge så meget energi og vores trang til mad ændres. Hvis vi sover dårligt kan denne funktion mistes, hvilket kan være en stressfaktor for din krop. Derudover opretholdes dit immunforsvar, hvilket sørger for, at du undgår influenzaepisoder og smerter. Manglende søvn gør, at infektionerne ikke heler optimalt. Derudover ophobes der affaldsstoffer i hjernen, hvis vi ikke får sovet godt og nok. Disse affaldsstoffer kan øge risikoen for Alzheimer, hvis de ikke fjernes. De informationer og læring vi får i løbet af dagen sidder også bedre fast efter en god nattesøvn og vores koncentration er bedre dagen efter, end hvis vi ikke har sovet så godt. Til sidst er en af de vigtige faktorer dit humør! Du vil nemlig opleve at du har en kortere lunte og er mere irritabel, hvis du ikke har sovet optimalt. Der sker nemlig en ændring i dine hormoner ved manglende søvn og en ubalance i disse påvirker dit humør.

Yoga - derfor er yoga godt for dig!

Vejrtrækninger

Når du føler dig stresset påvirkes din vejrtrækning. Din vejrtrækning bliver typisk mere overfladisk i brystkassen.  Denne vejrtrækning kan give nogle gener på sigt. Du kan blandt andet opleve, at dine muskler omkring nakke og skuldre bliver opspændte og ømme. Dette skyldes at dine muskler omkring nakken arbejder ekstra meget, når vejrtrækningen foregår omkring brystkassen. Vores vejrtrækning har også en stor betydning for vores fordøjelse og blodcirkulation. Trækker vi ikke vejret optimalt kan du opleve forstoppelse og mavegener. Når vi trækker vejret overfladisk kommer der mindre ilt til musklerne. Når der ikke kommer nok ilt til musklerne er der flere affaldsstoffer, som ophober sig i musklerne. Det kan give en øget tendens til åreknuder og hævede ben da blodet har sværere ved at komme væk fra benene. Har du glemt, hvordan du skal trække vejret korrekt? Så læs mere om den gode vejrtrækning. Hvis du er stresset kan det være en fordel at starte med vejrtrækningerne.

Du kan finde gode vejrtrækningsøvelser her! 

 

Løb - derfor skal du vælge løb som din foretrukken træning

Bevægelse og fysisk aktivitet

Føler du dig stresset kan bevægelse og motion mindske dine stresssymptomer. Har du været stresset over længere tid eller døjer med mange stresssymptomer er det vigtigt, at du ikke starter for hårdt ud. Hård motion med høj puls kan forværre dine symptomer. Gode former for bevægelse kan derfor være gang, yoga, svømning eller let styrketræning. Når du føler dig stresset er det vigtigste, at det du laver  sjovt, motiverende og gør dig glad. Hader du at svømme skal du ikke starte med at svømme 2 gange om ugen. Kan du træne i naturen vil dette klart være en fordel. Den friske luft og D-vitaminer kan give dig mere overskud i en stresset periode.

 

Når du er stresset …

Kan det virke uoverskueligt, at starte en masse nye tiltag op. Start med, at fokusere på din søvn. Gå i seng samme tid hver dag og sørg for at du får mellem 7-8 timers søvn HVER nat. Efter en periode med bedre søvn vil du langsomt begynde at føle mere overskud til at få bevægelse og vejrtrækninger ind i din hverdag. Har du brug for hjælp er det godt at opsøge en læge, psykolog eller stresscoach. En fysioterapeut kan også hjælpe dig med, hvordan du bedst muligt kommer i gang med træning uden at nedbryde din krop yderligere end den i forvejen er.

Har du nogle spørgsmål eller kommentarer? Så skriv dem endelig i kommentarfeltet så vil jeg med glæde svare på dine spørgsmål ☺️

, ,
Sådan kan du sove endnu bedre om natten!
Stress – er det den nye folkesygdom?
Nakkehovedpine

Nakkehovedpine – hovedpine fra nakkens led

Nakkehovedpine kaldes også cervicogen hovedpine. Nakkehovedpine er en hovedpine, som stammer fra nakken. Det vil sige, at nakkehovedpinen ikke er det samme som spændingshovedpine. Ved spændingshovedpine kommer smerterne fra musklerne omkring nakken. Nakkehovedpinen kommer smerterne fra nakkens facetled og ledbåndene omkring. Hvad er nakkehovedpine? Nakkehovedpine er hovedpine fra nakkens facetled. Der kan være flere årsager…
Slidgigt i nakken

Slidgigt i nakken – hvad skal jeg gøre?

Slidgigt i nakken er det samme spondylose eller slitage. Alle definitioner dækker over slitageforandringer i nakken. Dette slitage forekommer oftest på diskussen, ryghvirvlerne og/eller ledbåndene. Der kan forekomme slidgigt i et eller flere led i hele ryggen. Slidgigt i nakken er hyppig hos ældre og forårsager ikke altid smerter. Ofte kan røgtenscaninger vise slidgigt i…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Fill out this field
Fill out this field
Indtast venligst en gyldig e-mailadresse.
You need to agree with the terms to proceed

Menu