Lænderyggen

Mange af vores skader i hofte og/eller knæ stammer faktisk fra lænderyggen. Desværre er rygsmerter meget almindelige. Vidste du at omkring 65% af befolkningen i løbet af livet vil få smerter i ryggen mindst én gang? Og faktisk har 30% af danskerne haft ondt i ryggen de seneste 2 uger! Det er høje tal og rygsmerter kan ende i langtidssygemeldninger og førtidspension, hvis smerterne ikke behandles.

 

Ønsker du at blive klogere på dine lændesmerter?


Så kan et onlineforløb være noget for dig. Her får du en masse viden om ryggen og årsagerne til, at lændesmerter kan opstå. 
 
Se udvalget her og kom igang med forløbet med det samme. 

Sådan er lænderyggen bygget op

Inden vi går dybere ned i specifikke ryg-diagnoser er det vigtigt at forstå, hvordan ryggen er bygget op. Lænderyggen hænger sammen med resten af ryggen, som består af 24 knoglehvirvler. I lænden er der 5 ryghvirvler, hvor der er hele 12 ryghvirvler i brystryggen og 7 halshvirvler. I lænden er disse hvirvler størst, da de skal bære den tungeste vægt. Lændehvirvler sidder fast på vores korsben. Selvom fokusset i denne måned er på lænderyggen, så er hele ryggen vigtigt, når vi snakker om lændesmerter. Lænderyggen hænger nemlig sammen med bryst- og halsryggen. Fra siden kan man se, at vores rygsøjle er buet. Der er et naturligt svaj i nakken og lænden og en lille krumning i brystryggen. Denne S-form er med til, at give ryggen den bedste stødabsorberering, samt at ryggens diskus og muskler har de bedste forudsætninger for at støtte og stabilisere ryggen under bevægelse.

Og hvad er en diskus?

Mellem hver ryghvirvel er der en diskus. En diskus er en bruskskive, som består af en blød gelekerne (nucleus pulposus). Rundt om denne kerne er der en hård ring, som består af 40-60 lag stærkt bindevæv (anulus fibrosus). Disse diskus er med til at gøre ryggen bevægelig og samtidig med, at de fungerer som støddæmpere ved gang og løb.

Hvad er en diskusprolaps så ?

Du kender sikkert – eller har hørt om nogle – som har fået en diskusprolaps. En diskusprolaps er en udposning af gelekernen (nucleus pulposus). Denne kerne er kommet igennem alle bindevævsringene og de ledbånd, som støtter rygsøjlen. Denne gelekerne kan nu komme ud og trykke på nerverødderne. Dette kan i værste tilfælde give smerter ned til tæerne, føleforstyrrelser og nedsat muskelkraft i det ene ben.

Hvorfor rammes nerverne?

Vores nerver findes i rygmarvskanalerne, som løber bagtil i vores rygsøjle. Rygmarvskanalen har de nerver, som går til og fra hjernen. Disse nerver går ud igennem hver ryghvirvel i hele rygsøjlen, hvor nerverne går ud til bestemte steder i kroppen. Disse nerver sidder meget tæt på rygsøjlen og dermed også på vores diskus.  I lænderyggen går nerverne ned til benet, hvilket betyder, at en nervepåvirkning i rygsøjlen kan føre til smerter, nedsat muskelkraft eller føleforstyrelser, da en eller flere nerver kan være afklemt. Dette ses især ved en diskusprolaps. Ca. 90% af diskusprolapser i lænden rammer vores ryghvirvler L4, L5 og S1 giver smerter på vores lår, underben og tæer. Vores reflekser kan også være nedsatte ved en diskusprolaps.

Ryggens vigtigste stabilisatorer

Ligesom med hoften og knæet har vores rygsøjle også ledbånd, som er med til at stabilisere vores ryg. Disse ledbånd er med til at give vores hjerne besked om ryggens stilling og bevægelser, hvilket skyldes de følenerver der sidder i ledbåndene. Vores muskler omkring vores rygsøjle er utrolige vigtige til at stabilisere vores rygsøjle. Du har sikkert hørt, hvor vigtigt det er med en “stærk core”. Disse muskler beskrives oftest som et muskelkorset.  Det er de inderste og dybeste mavemuskler som stabiliserer rygsøjlen ved alle bevægelser og dermed sikre, at diskus ikke overbelastes. Musklerne arbejder hele tiden og derfor er det vigtigt, at de er stærke nok til at klare den belastning du udsætter din ryg for!

Ønsker du de bedste råd og øvelser til at genoptræne din lænderyg?


I Din Flexible Sundheds Træningsunivers finder du de bedste råd og øvelser til din lænderyg
 
Bliv medlem for kun 99 kr. om måneden og kom igang med genoptræningen allerede idag. 

Find mere inspiration og øvelser til en sundere krop.
Du kan finde Din Flexible Sundhed her:

Læs flere indlæg her:

Diafragma
Åndedræt

Diafragma og din vejrtrækning

Diafragma er en kuppelformet muskel, som adskiller brysthulen fra bughulen. Diafragma er placeret mellem dine lunger og mave og er kroppens største og vigtigste vejrtrækningsmuskel.

Læs mere »
Coremusklerne består af Diafragma, ryg- og mavemusklerne samt bækkenbundsmusklerne
Lænderyg

Coremusklerne og deres funktion

Coremusklerne har mange forskellige funktioner. Core betyder kerne på engelsk. Cormusklerne er med andre ord kroppens kernemuskler, som tilsammen udgør kropsstammen. Manglende aktivering og styrke

Læs mere »
Smerter på bagsiden af hoften svage ballemuskler
Hofte

Svage ballemuskler

Svage ballemuskler kan skyldes mange forskellige ting. Måske tænker du ikke over, at dine ballemuskler er svage i dagligdagen. Dog kan manglende styrke i dine baller

Læs mere »
Sådan forebygger du kontorskader
Hele kroppen

Sådan forebygger du kontorskader

I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvordan du forebygger kontorskader. Du får tre gode råd, samt en træningsvideo, som har til formål at styrke

Læs mere »