Undgå smerter i knæene med disse råd!

Smerter i knæene kan opstå af mange årsager. Dog er der nogle gode råd til dig, som døjer med knæsmerter.

 

 

Online forløb knæet

Ønsker du at blive klogere på dit knæ?

Med Din Flexible Sundheds onlineforløb “Kom dine knæsmerter til livs på 4 uger” får du de bedste råd og øvelser til at komme af med dine smerter i knæet. 

Og hvorfor så knæet?

Vores knæ er et komplekst led med en masse strukturer og væv i og omkring knæet. 

Helt basalt består vores knæ af tre knogler – vores lårbensknogle (femur), vores underbensknogle (Tibia) og vores knæskal(Patella). I knæleddet er der brusk, menisker, ledbånd, ledhinder og slimsække. Knæleddet er omringet af muskler og sener, som hjælper med at holde vores knæstabilitet. 

Mange danskere oplever desværre smerter i knæene – omkring 30% har oplevet knæsmerter de seneste 12 måneder. Forekomsten af knæsmerter stiger og kommer især i forbindelse med sport og idræt, samt ensidig og gentagene belastninger. Og netop vores knæ er meget udsat for skader og belastninger. Knæet er et mellemled mellem vores hofter og ankler, hvilket betyder, at vores knæ også påvirkes, hvis du oplever smerter eller skader i hoften eller anklen. Derudover er det vigtigt, at vores knæ virker som støddæmper, når vi går og løber, hvilket vores menisker og ledbånd hjælper med til, da vores knæ får 3x din kropsvægt når du løber. Knæene bliver derfor belastet meget igennem og vejer vi for meget giver det yderligere belastningen på vores knæ. De hyppigste årsager til smerter i knæet er overbelastningssmerter.

 

 

Ensidige eller gentagne belastninger kan medføre til betændelse i sener, senefæster og slimsække. Disse smerter er bedre kendt som løberknæ, springerknæ, knæ-bursit eller betændelse i muskelsenerne omkring knæet som popliteus- eller anserius-betændelse. Smerterne kan også skyldes slitage på brusk og knogler, hvilket kan skyldes artrose(slidgigt). Er knæet derimod blevet udsat for et akut traume kan der opstå en skade på meniskerne, korsbåndene og sideligamenterne i knæet. I disse tilfælde vil knæet hæve op, lave kliklyde og give låsningsfornemmelser.

Knæmobilitet knæet
Knæet består af tre knogler: Vores lårben (femur), underben (tibia) og knæskallen (patella).

Hvordan undgår du så smerter i knæene?

Som du kan se ovenfor er der mange grunde til, at du kan opleve smerter i dit knæ. Det vigtigste er, at finde ud af, om smerterne kommer ved aktivitet eller hvile og om smerterne er opstået pludseligt eller over tid. Oplever du smerter i knæet er det vigtigt, at du lytter til dine smerter og stopper den aktivitet, der fremprovokerer smerten.

Gode råd til at undgå smerter i dine knæ:

Overbelastningsskade i knæet
Undgå aktiviteter, der påvirker smerten.
Undgå muskelspændinger, når du sidder. Husk bevægelse i løbet af dagen
Lav træning og aktiviteter der ikke påvirker knæet (fx. cykling, roning eller let træning i træningscenter).
Overbelastningsskade i knæet
Er du sikker på, at du har en overbelastningsskade kan tung og langsom styrketræning være med til at genoptræne styrken i dine sener.
De bedste øvelser mod knæsmerter
Vær opmærksom på om din vægt kan spille en rolle i forhold til belastningen på dit knæ.
Det rette fodtøj kan have en kæmpe betydning for, hvor meget belastning dine knæ får. Vær sikker på, at du har de rette sko på, når du løber, styrketræner eller er på arbejde. God stødabsorbering og støtte i skoene giver mindre belastning af knæet.
Abonnement træning

Ønsker du de bedste råd og øvelser til at genoptræne en specifik skade i knæet?

I Din Flexible Sundheds Træningsunivers finder du de bedste råd og øvelser til at genoptræne dit knæ. Bliv medlem for kun99 kr. om måneden og kom igang med genoptræningen allerede idag. 

Find mere inspiration og øvelser til en sundere krop.
Du kan finde Din Flexible Sundhed her:

Læs flere indlæg her:

Sådan forebygger du kontorskader
Hele kroppen

Sådan forebygger du kontorskader

I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvordan du forebygger kontorskader. Du får tre gode råd, samt en træningsvideo, som har til formål at styrke

Læs mere »
Ankel

Kontorskader i underkroppen

Døjer du med en kontorskade i underkroppen? Så er du ikke alene. En kontorskade er smerter og gener, som er opstået grundet dit kontorarbejde.Ønsker du

Læs mere »
Overbelastningsskade i håndleddet
Brystryg

Kontorskader i overkroppen

Vidste du, at kontorskader i overkroppen ikke er unormale?I forrige blogindlæg blev du klogere på, hvad en kontorskade er, samt hvad du skal gøre for

Læs mere »
kontorskader kontorskade
Hele kroppen

Hvad er en kontorskade?

En kontorskade er smerter og gener, som er opstået i forbindelse med dit kontorarbejde. Sidder du ned foran en computer det meste af dagen er

Læs mere »
Øget lændesvaj
Kropsholdning

Øget lændesvaj

Mistænker du, at du har smerter i ryggen grundet et øget lændesvaj? I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvorfor du kan opleve smerter og

Læs mere »
Tantepukkel
Brystryg

Tantepukkel

En tantepukkel er betegnelsen for den lille bule, som kan opstå i den nederste del af nakken. Bulen opstår omkring den syvende nakkehvirvel. Denne nakkehvirvel kan

Læs mere »