5 gode råd til en mere aktiv ferie

Det er ikke altid, at der er planlagt en aktiv ferie. Men det betyder ikke, at det ikke er muligt at få bevægelse og træning ind alligevel. Sommerferien er godt i gang for de fleste danskere. Måske har du allerede holdt din ferie, er i gang med den eller venter med at holde ferie i august?  Uanset, hvornår din ferie ligger, så fortjener du den! Måske har du svært ved at finde motivation, lyst eller tid til at træne og være aktiv i din ferie? Så får du mine 5 bedste råd til, hvordan du får mere bevægelse ind i din ferie uden at give afsavn på familietid, afslapning og is-spiseri.

5 gode råd til en mere aktiv ferie

1. Start eller slut dagen med 10 minutters træning på måtten

Få en mere aktiv ferie med disse 5 råd stabiliserende rygøvelser

Måske står du før eller senere op end resten af familien? Så brug tiden på måtten eller et håndklæde. Du behøver ikke mere end 10 minutter, hvor du laver et par øvelser eller stræk for kroppen. Måske har du nogle øvelser fra din fysioterapeut, som du ikke er så god til at få lavet? Så brug tiden her. Måske ønsker du bare en generel forebyggende træning for din krop?

2.  Gå imellem attraktionerne

3 gode grunde til, at du skal holde fysiske pauser i løbet af dagen

Uanset om du er på en storbysferie, bondegårdsferie, sommerhusferie eller strandferie skal du højst sandsynligt ud og opleve en masse. En god måde at få motion ind er at gå mellem attraktionerne. I stedet for at tage en bus eller et tog kan du gå imellem stederne. Du får en masse skjulte skridt, samt bevæget din krop godt igennem. Det tager længere tid at gå, men du får set en masse undervejs, hvilket giver en mulighed for at stoppe op og nyde de flotte steder, som du går forbi. Det er en nem måde at få en aktiv ferie på.

3. Lej en cykel

Du kan bl.a forbedre dit kondital med cykling

Er der for langt at gå, så kan du måske leje en cykel i den by du bor i. På en cykel kan du komme længere samtidig med at du får styrket dine ben og kondition. Især, hvis du skal på ferie til et sted med mange bakker eller blæst. Cykler du rundt en hel dag med stop undervejs kan du nemt cykle mellem 20-30 km, hvilket også tæller på aktivitetsbarometeret.

4. Brug bølgen blå

aktiv ferie svømning

Danmark er et land omringet af vand. Og vandtemperaturen er på den gode side af 20 på skrivende stund. Og måske endnu varmere, hvis du er taget til udlandet. Kan du lide at svømme og bade tæller det også med i træning. Svømmer du 20 minutter i havvandet kan du sagtens tælle det som motion. Derudover giver bølgerne mere modstand end svømmehallen, hvilket forbedre din kondition markant.

5. Leg og fjol

5 gode råd til en Aktiv ferie

Du har ferie og du skal nyde det. Måske har du en hund du kan lege eller løbe med? Måske har du små børn du kan løbe og lege og klatre rundt med? Eller måske er du bare dig selv lige som mig, der bare godt kan lide at bevæge dig og bruge din krop på forskellige måder. Brug naturen, hvor du er til at udforske kroppens mange bevægelser.

 

Måske er det udfordrende at gå på linje på en træstub? Måske skal du bestige et bjerg? Måske skal klatre rundt på nogle klipper og sten? Måske skal du spille stangtennis eller badminton i haven med dine børn eller venner? Alt dette tæller også som motion og bevægelse. Jo mere du udfordre din krop, jo mere bliver du i stand til at bruge dine muskler i forskellige sammenhænge. Brug ferien på alt det, som du ikke har tid til i hverdagen.

Mangler du nogle korte og effektive træningsprogrammer?


I Din Flexible Sundheds Træningsunivers får du adgang til +200 træningsvideoer, som styrker hele kroppen. 
 
Bliv medlem for kun 99 kr. om måneden og kom igang med genoptræningen allerede idag. 

Find mere inspiration og øvelser til en sundere krop.
Du kan finde Din Flexible Sundhed her:

Læs flere indlæg her:

Diafragma
Åndedræt

Diafragma og din vejrtrækning

Diafragma er en kuppelformet muskel, som adskiller brysthulen fra bughulen. Diafragma er placeret mellem dine lunger og mave og er kroppens største og vigtigste vejrtrækningsmuskel.

Læs mere »
Coremusklerne består af Diafragma, ryg- og mavemusklerne samt bækkenbundsmusklerne
Lænderyg

Coremusklerne og deres funktion

Coremusklerne har mange forskellige funktioner. Core betyder kerne på engelsk. Cormusklerne er med andre ord kroppens kernemuskler, som tilsammen udgør kropsstammen. Manglende aktivering og styrke

Læs mere »
Smerter på bagsiden af hoften svage ballemuskler
Hofte

Svage ballemuskler

Svage ballemuskler kan skyldes mange forskellige ting. Måske tænker du ikke over, at dine ballemuskler er svage i dagligdagen. Dog kan manglende styrke i dine baller

Læs mere »
Sådan forebygger du kontorskader
Hele kroppen

Sådan forebygger du kontorskader

I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvordan du forebygger kontorskader. Du får tre gode råd, samt en træningsvideo, som har til formål at styrke

Læs mere »