Akutte hoftesmerter

Akutte hofteskader opstår typisk på grund af et fald, en ulykke eller et slag direkte på hoften. Dog kan der være andre årsager til, at du pludseligt oplever smerter i hofte, lyske og bækken. I dette indlæg bliver du klogere på, hvorfor akutte hoftesmerter opstår, symptomerne og ikke mindst, hvad du kan gøre for at komme ovenpå igen. Nederst i dette indlæg finder du nogle gode øvelser for akutte hoftesmerter.

Hvad er akutte hoftesmerter?

Akutte hoftesmerter er pludselige smerter i og omkring hoften. Smerterne kan sidde på bagsiden, ydersiden, forsiden og/eller ved lysken. Den typiske årsag til smerterne er ofte en ulykke eller et fald i forbindelse med idræt og sport. Dog er der andre årsager til, at der opstår akutte smerter i hofte, lyske og/eller bækken:

Brud:

Et brud i lårbensknoglen eller hoftebenet kan være årsagen til dine smerter. Hoftebrud sker typisk hos ældre, men har din hofte været udsat for en voldsom og kraftfuld skade, som fx. en påkørsel eller et voldsomt fald kan dette også forårsage et brud. De typiske symptomer på et brud er:

 

  • Kraftige hofte- og bækkensmerter.
  • Nedsat bevægelighed. Du kan ikke bevæge benet uden voldsomme smerter.
  • Hævelse omkring bruddet.

Overbelastning af muskelsenerne:

Der er mange muskler og sener omkring hoften og bækkenet, som kan blive overbelastet. Oplever du pludselige smerter i lysken kan dette skyldes en forstrækning af inderlårsmusklerne. Dette sker typisk ved spark eller hurtige retningsskift. De typiske symptomer på en akut overbelastning af muskelsenerne er:

 

  • Smerter i lysken.
  • Udstrålende smerter til inderlåret.
  • Stivhed og ømhed i lysken.
Lyskesmerter : Smerter i lysken kan skyldes en overbelastning af inderlårsmusklerne

Bruskskade:

En bruskskade i hoften kan skyldes flere ting. Den typiske årsag er en skade i forbindelse med sport, hvor der er sket en pludselig bøjning eller rotation af hoften. En bruskskade i hoften kan også opstå som følge af deformiteter i hofteleddet. Enten er hovedet på lårbensknoglen for stor eller lille i forhold til ledskålen. Dette kan være medfødt eller skyldes tidligere skader i hoften. De typiske symptomer på en bruskskade i hoften er:

 

  • Pludselige smerter i hofteleddet. Smerterne sidder typisk dybt i lysken.
  • Smerterne forværres ved fysisk aktivitet.
  • Nedsat bevægelighed i hoften.
Hoftesmerter : Bruskskade

Slimsækkebetændelse:

I hoften har to store slimsække. Den ene sidder på ydersiden af hoften og den anden på forsiden af hoften. En slimsæk er en lille væskefuld sæk, som glider mellem knogle og sene. Denne slimsæk kan blive irriteret og give akutte smerter. Den typiske årsag til dette er gentagne bøj og strække bevægelser af hoften. De typiske symptomer på en akut slimsækkebetændelse i hoften er:

 

  • Akutte smerter på forsiden eller ydersiden af hoften.
  • Smerterne forværres ved et direkte tryk på slimsækken.
  • Smerterne forværres ved bevægelse og kan påvirke din gang.
Smerter på

Hofteledsluksation:

Hoften kan komme ud af led. Dette sker typisk ved større ulykker, som trafikuheld eller voldsomme idrætsskader. Det er altid vigtigt, at du får hoften på plads igen med det samme, når den er kommet ud af led. Ofte er der også sket et eller flere brud omkring hoften i forbindelse med et hofteledsluksation. De typiske symptomer er:

 

  • Stærke smerter i hofte og lår.
  • Du kan ikke gå eller bevæge hofteleddet.
  • Der er en synlig dislokation af hoften.
Akutte hoftesmerter

Sådan skal du gøre, når du får akutte hoftesmerter:

Oplever du pludselige stærke smerter i hofte, bækken og/eller lyske skal du altid kontakte lægen eller skadestuen. Det samme gør sig gældende, hvis du har været udsat for en ulykke, et fald eller et slag mod hofte, lyske og/eller bækken, som har forårsaget smerterne. I de fleste tilfælde kan smerterne lindres ved at bruge nedenstående råd de første dage, hvor smerterne i hoften er værst:

Akutte skader

Aflast hoften:

I de første dage skal du holde din hofte i ro. Undgå vægtbæring på benet og undgå alle bevægelser, som giver smerter. I de første dage og uger kan det være en god idé at aflaste hoften ved at bruge krykker. Efter et par dage kan du begynde at lave lette bevægelighedsøvelser for hoften uden vægt og indenfor smertegrænsen. Jo hurtigere du begynder at bevæge hoften, jo hurtigere vil du opleve en lindring af dine smerter og symptomer.

akutte knæskader

Elever benet:

Brug de første dage på at elevere benet. Hold det over hjertehøjde, så mange gange om dagen du kan. Når du eleverer benet hjælper det med at mindske hævelsen i hoften. Det kan også føles smertelindrende at elevere benet, da væske og blod kommer væk fra hoften. Læg dig med en masse puder under benet, så det føles rart for dig.

Kulde:

Oplever du meget hævelse og mange smerter i hoften kan kulde hjælpe. Brug en kuldepakke eller en pose frosne ærter, som du placerer på det påvirkede område i 20 minutter hver anden time i de første dage, hvor hævelsen og smerterne er værst. Husk altid at have et stykke stof imellem kulden og din hud, så du ikke får forfrysninger.

Øvelser til at lindre dine akutte hoftesmerter:

De fleste oplever, at der sker en bedring i deres smerter efter et par dage, hvor de bruger ovenstående råd. Dog kan det i nogle tilfælde tage op til flere uger før dine smerter er aftaget. Dog kan du efter et par dage begynde på lette bevægelighedsøvelser af hoften. Det er vigtigt, at du altid laver øvelserne indenfor smertegrænsen. Oplever du, at dine smerter og symptomer forværres efter du er gået igang med øvelserne kan du med fordel elevere dit ben og putte is på hoften efter, at du har lavet øvelserne. I nedenstående video får du nogle gode øvelser til at lindre dine smerter og øge din bevægelighed i hoften. Lav øvelserne 3-5x om dagen i de første uger indtil du har din fulde bevægelighed tilbage i hoften og dine smerter er aftaget.

Det er meget individuelt, hvor lang tid det tager at komme ovenpå smerterne. Det afhænger blandt andet af årsagen, samt hvor stor skade der er sket i hoften. De fleste oplever dog, at de er ovenpå igen efter 3 måneder.

Ønsker du hjælp til genoptræningen af din akutte hofteskade?


I Din Flexible Sundheds Træningsunivers får du de bedste råd og øvelser til at genoptræne netop dine akutte hoftesmerter. 
 
Bliv medlem for kun 99 kr. om måneden og kom igang med genoptræningen allerede idag. 

Find mere inspiration og øvelser til en sundere krop.
Du kan finde Din Flexible Sundhed her:

Læs flere indlæg her:

Diafragma
Åndedræt

Diafragma og din vejrtrækning

Diafragma er en kuppelformet muskel, som adskiller brysthulen fra bughulen. Diafragma er placeret mellem dine lunger og mave og er kroppens største og vigtigste vejrtrækningsmuskel.

Læs mere »
Coremusklerne består af Diafragma, ryg- og mavemusklerne samt bækkenbundsmusklerne
Lænderyg

Coremusklerne og deres funktion

Coremusklerne har mange forskellige funktioner. Core betyder kerne på engelsk. Cormusklerne er med andre ord kroppens kernemuskler, som tilsammen udgør kropsstammen. Manglende aktivering og styrke

Læs mere »
Smerter på bagsiden af hoften svage ballemuskler
Hofte

Svage ballemuskler

Svage ballemuskler kan skyldes mange forskellige ting. Måske tænker du ikke over, at dine ballemuskler er svage i dagligdagen. Dog kan manglende styrke i dine baller

Læs mere »
Sådan forebygger du kontorskader
Hele kroppen

Sådan forebygger du kontorskader

I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvordan du forebygger kontorskader. Du får tre gode råd, samt en træningsvideo, som har til formål at styrke

Læs mere »