Overbelastningsskade i øvre ryg

En overbelastningsskade i øvre ryg kan skyldes flere forskellige ting. Vores brystryg består af mange forskellige strukturer og væv, som alle kan blive overbelastede. I dette indlæg bliver du klogere på årsagerne og symptomerne på en overbelastningsskade i øvre ryg. Nederst i dette indlæg finder du nogle gode råd og øvelser til at genoptræne din øvre ryg.

 

Hvorfor sker der en overbelastning af brystryggen?

Den øverste del af ryggen kaldes også for brystryggen. Brystryggen har en tæt forbindelse til både lænderyggen og nakken. Du kan derfor opleve, at musklerne og senerne i den øvre del af ryggen kan blive påvirket, hvis du har en skade i lænden eller nakken. Herunder får du de typiske årsager til, at der sker en overbelastning af brystryggen:

Muskler og sener:

Musklerne og senerne omkring brystryggen kan blive overbelastede og ømme. Mange oplever især, at smerterne og symptomerne sidder mellem skulderbladene. Musklerne mellem skulderbladene kan blive overbelastede ved gentagne løft eller bevægelser, hvor armene kommer over hovedet. Spændte brystmuskler kan også påvirke musklerne på ryggen. Er dine brystmuskler stramme og spændte kan dette påvirke styrken i musklerne på ryggen. Musklerne bliver hurtigere overbelastede, hvis de ikke kan bevæge sig optimalt. De typiske symptomer på overbelastede muskler og sener i øvre ryg er:

 

  • Smerter i brystryggen svarende til de påvirkede muskler. Smerterne kan føles dybe og murrende.
  • Udstrålende smerter til nakken og/eller lænden.
  • Trykømhed på de påvirkede muskler.
  • Stivhed og/eller nedsat bevægelighed i brystryggen.
  • I nogle tilfælde kan du opleve følelsesløshed og/eller stikkende fornemmelser ned i den ene eller begge arme.
Overbelastning muskler lænd akutte lændesmerter

Diskus:

Mellem vores brysthvirvler er der en diskus. Vores diskus består af en geleagtig kerne, som sidder i midten. Denne kerne følger ryggens bevægelser. Rundt om denne kerne er der en masse bruskringe. Det er sjældent, at der opstår en diskusprolaps i brystryggen. Dog kan det ske, at diskussen buler ud. Dette kaldes en diskusprotrusion. Ved en diskusprotrusion kan diskussen bule ud og sætte sig fast. Med de rette øvelser kan du skubbe diskussen på plads igen. En diskusprolaps kan derimod ikke komme på plads igen, men vævet omkring prolapsen heler igen efter et par måneder. De typiske symptomer på en diskusprotrusion er:

 

  • Smerter i brystryggen med udstråling til bryst, ribben og/eller mave.
  • Smerterne og symptomerne aftager i bestemte stillinger og bevægelser, samt forværres i nogle stillinger og bevægelser.
  • Stivhed i brystryggen.
  • Nedsat bevægelighed i brystryggen.
Lændesmerter kan skyldes en diskusprolaps smerter i lænden

Ledbånd:

Ledbåndene omkring brystryggen kan blive forstrukket. Dette kan ske pludseligt eller over tid. En akut forstrækning af ledbåndene sker typisk i forbindelse med en pludselig bevægelse eller et tungt løft. Dog kan forstrækningen også ske over tid. Her har du over længere tid holdt brystryggen i en yderstilling, som har strukket på ledbåndene. Eksempler på dette kan være en siddende kropsholdning, hvor brystryggen har været overkrummet i længere tid. De typiske symptomer på en forstrækning af ledbåndene er:

 

  • Oftest starter du med at opleve stivhed i brystryggen. Stivheden kommer typisk, hvis du har siddet eller stået i samme stilling i længere tid.
  • Efter noget tid kan du opleve smerter i brystryggen, som kommer, når ryggen kommer ud i bestemte yderstillinger.
  • Nedsat bevægelighed i brystryggen.
  • Musklerne omkring rygsøjlen kan begynde at spænde op og blive ømme. En forstrækning af ledbåndene omkring brystryggen kan forveksles med muskelspændninger.
Forstuvning lænd

Sådan skal du gøre, når du har overbelastet din brystryg:

En overbelastningsskade i øvre ryg kommer ofte snigende. Du vil typisk starte med at opleve stivhed i ryggen, som over tid udvikler sig til smerter. Du skal dog altid kontakte dine egen læge, hvis du oplever smerter i brystryggen for at sikre, at dine smerter ikke skyldes andre alvorlige ting. Har din læge bekræftet, at dine smeter skyldes en overbelastningsskade kan du med fordel følge nedenstående råd:

Mobilitet i brystryggen overbelastningsskade i øvre ryg

Bevæg ryggen:

Når du døjer med smerter og stivhed i brystryggen er det vigtigt, at du fortsætter med at bevæge din ryg. Bevæg dig derfor så meget du kan indenfor smertegrænsen. Det betyder, at du ikke må opleve en forværring af dine smerter og symptomer, når du bevæger ryggen. Har du smerter kan det være fristende at hvile og aflaste ryggen. Det hjælper dog ikke på din overbelastningsskade. Tværtimod kan du opleve, at dine smerter aftager, når du hviler, men forværres, så snart du bevæger ryggen igen. Som hovedregel må du bevæge din ryg, så meget du kan, så længe du ikke oplever en forværring af dine smerter, symptomer og stivhed efterfølgende.

Gode siddestillinger overbelastningsskade i øvre ryg overbelastningsskade i lænden

Vær opmærksom på din kropsholdning:

Når du døjer med smerter i øvre ryg er det vigtigt, at du har fokus på din kropsholdning. Dine smerter i brystryggen kan have en tæt forbindelse til din nakke og lænderyg. Oplever du smerter og stivhed i brystryggen er det ikke unormalt, at det også giver smerter i lænden og nakken over tid. Har du en tendens til at falde sammen i brystryggen, når du står eller sidder bør du især have fokus på din kropsholdning. Falder du sammen i din brystryg øges strækket på dine ledbånd, muskler og sener i ryggen, hvilket kan forværre dine smerter og symptomer. Hold derfor din ryg i neutralstilling, når du sidder eller står. Når hele ryggen holdes i en neutralstilling aflastes musklerne, senerne, ledbåndene og diskussene, hvilket hjælper på helingen af din overbelastningsskade. Derudover bør du holde ekstra mange pauser i løbet af dagen. Brug pauserne på at bevæge ryggen, så meget du kan. Jo mere du bevæger dig, jo mere blodtilførsel kommer der til brystryggen. Jo mere blodtilførsel, der kommer til ryggen, jo hurtigere lindres dine smerter og symptomer.

Overbelastningsskade i øvre ryg

Genoptræn ryggen:

Du kommer ikke uden om at genoptræne brystryggen, når du døjer med en overbelastningsskade. Start gerne med genoptræningen, så hurtigt du kan. Når du skal genoptræne øvre ryg bør du både træne bevægelighed, styrke og stabilitet. Start ud med lette bevægeligheds- og stabilitetsøvelser for brystryggen. Når smerterne og symptomerne i brystryggen er aftaget kan du med fordel begynde at styrketræne dine muskler i øvre ryg. Dette kan du nemt gøre med håndvægte eller en træningselastik. Når du har haft en overbelastningsskade i øvre ryg bør du fortsætte med din træning i mindst 4 måneder efter skaden. Der er en øgede risiko for en ny overbelastningsskade de første måneder efter skaden. Derudover er der en øgede risiko for, at der kommer arvæv omkring brystryggen, hvis du stopper genoptræningen for hurtigt. Denne arvæv er ikke farligt, men kan være årsagen til stivhed og nedsat bevægelig i ryggen på sigt.

Øvelser for en overbelastningsskade i øvre ryg:

Ønsker du at komme igang med genoptræningen af din overbelastningsskade i øvre ryg kan kan du med fordel starte med nedenstående træningsvideo. Videoen har fokus på let bevægelighed og styrke af musklerne og senerne i øvre ryg. Er du i tvivl om øvelserne er de rette for dig, så skal du altid snakke med din egen læge inden du begynder på øvelserne. Lav gerne øvelserne 2-3x om dagen indtil dine smerter og stivhed i brystryggen er aftaget.

 

Det er meget individuelt, hvor lang tid det tager at komme ovenpå en overbelastningsskade. Det afhænger blandt andet af, hvor længe du har haft skaden, samt hvilke strukturer og væv, der er overbelastede. De fleste oplever dog en bedring af deres smerter og symptomer indenfor 3 måneder de rette øvelser og tiltag i hverdagen. En fysioterapeut kan hjælpe dig med den rette genoptræning af netop din overbelastningsskade.

Ønsker du hjælp til genoptræningen af din overbelastningsskade i øvre ryg?


I Din Flexible Sundheds Træningsunivers får du de bedste råd og øvelser til at genoptræne din overbelastede ryg. 
 
Bliv medlem for kun 99 kr. om måneden og kom igang med genoptræningen allerede idag. 

Find mere inspiration og øvelser til en sundere krop.
Du kan finde Din Flexible Sundhed her:

Læs flere indlæg her:

Diafragma
Åndedræt

Diafragma og din vejrtrækning

Diafragma er en kuppelformet muskel, som adskiller brysthulen fra bughulen. Diafragma er placeret mellem dine lunger og mave og er kroppens største og vigtigste vejrtrækningsmuskel.

Læs mere »
Coremusklerne består af Diafragma, ryg- og mavemusklerne samt bækkenbundsmusklerne
Lænderyg

Coremusklerne og deres funktion

Coremusklerne har mange forskellige funktioner. Core betyder kerne på engelsk. Cormusklerne er med andre ord kroppens kernemuskler, som tilsammen udgør kropsstammen. Manglende aktivering og styrke

Læs mere »
Smerter på bagsiden af hoften svage ballemuskler
Hofte

Svage ballemuskler

Svage ballemuskler kan skyldes mange forskellige ting. Måske tænker du ikke over, at dine ballemuskler er svage i dagligdagen. Dog kan manglende styrke i dine baller

Læs mere »
Sådan forebygger du kontorskader
Hele kroppen

Sådan forebygger du kontorskader

I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvordan du forebygger kontorskader. Du får tre gode råd, samt en træningsvideo, som har til formål at styrke

Læs mere »