Spondylolistese – Hvad må jeg gøre?

 

Spondylolistese betyder, at der er sket en fremadglidning af en ryghvirvel i lænderyggen, hvilket kan forårsage lændesmerter og forandret bevægelighed over lænderyggen.

 

Døjer du med lændesmerter?

Med et onlineforløb får du de bedste råd og øvelser til at styrke din lænderyg.

Hvad er spondylolistese?

Ved spondylolistese sker der en fremadglidning af ryghvirvlen i forhold til ryghvirvlen under. Dette skyldes typisk et brud på hvirvelbuen. Dette sker typisk i lænderyggen. I nogle tilfælde kan man se en lille fordybning i mellem de to led.

 

Hvad er årsagen til spondylolistese?

Der findes mange forskellige årsager til spondylolistese. Glidningen i lænderyggen kan skyldes en spondylolyse (et brud på hvirvelbuen), som medvirker til nedsat stabilitet omkring lænderyggen. Denne spondylolyse kan være medført og dermed kan spondylolistese opstå hos unge.  Slidgigt i lænderyggen kan også forårsage nedsat stabilitet omkring lænden og dermed en fremadglidning af ryghvirvlerne. Slidgigt ses typisk hos den ældre del af befolkningen.

Spondylolistese
Spondylolistese betyder, at der sker en fremadglidning af den påvirkede ryghvirvel i forhold til ryghvirvlen under.

Hvad er symptomerne for spondylolistese?

Der findes forskellige grader af spondylolistese. Det betyder, at det ikke er alle der oplever smerter og gener. De typiske symptomer er:

  • Lændesmerter.
  • Nedsat bevægelighed omkring lænderyggen.
  • Udstrålende smerter til det ene eller begge ben.
  • Nedsat kraft eller føleforstyrrelse i det ene eller begge ben.

 

Oplever du udstrålende smerter til det ene eller begge ben med nedsat muskel styrke eller føleforstyrrelser er det en god idé at kontakte egen læge. Det kan betyde en irritation af en eller flere nerver til benet. Lægen kan hjælpe dig med den rette behandling.

 

Hvad kan jeg selv gøre?

Det bedste du kan gøre er at holde dig aktiv. Du skal undgå at lave de aktiviter, som giver dig lændesmerter. Øvelser og træning er godt for at styrke og stabilisere din lænderyg. Derudover er det vigtigt, at du har fokus på din kropsholdning. Dette gælder både når du sidder, arbejder og løfter. I nogle tilfælde kan et korset hjælpe med at stabilisere din lænderyg og dermed lindre dine smerter.

Hvad er min prognose?

De fleste har en god prognose. Træning og aflastning kan i de fleste tilfælde lindre dine smerter. Dog kan det blive relevant med en operation. Dette sker typisk, hvis du døjer med voldsomme lændesmerter eller har en stor glidning imellem ryghvirvlerne. Dog vælger man typisk en træningsperiode på 6-12 måneder før det bliver relevant med en operation.

Ønsker du flere øvelser og råd for Spondylolistese?


I Din Flexible Sundheds Træningsunivers får du de bedste råd og øvelser til at styrke og stabilisere din ryg. 
 
Bliv medlem for kun 99 kr. om måneden og kom igang med genoptræningen allerede idag. 

Find mere inspiration og øvelser til en sundere krop.
Du kan finde Din Flexible Sundhed her:

Læs flere indlæg her:

Diafragma
Åndedræt

Diafragma og din vejrtrækning

Diafragma er en kuppelformet muskel, som adskiller brysthulen fra bughulen. Diafragma er placeret mellem dine lunger og mave og er kroppens største og vigtigste vejrtrækningsmuskel.

Læs mere »
Coremusklerne består af Diafragma, ryg- og mavemusklerne samt bækkenbundsmusklerne
Lænderyg

Coremusklerne og deres funktion

Coremusklerne har mange forskellige funktioner. Core betyder kerne på engelsk. Cormusklerne er med andre ord kroppens kernemuskler, som tilsammen udgør kropsstammen. Manglende aktivering og styrke

Læs mere »
Smerter på bagsiden af hoften svage ballemuskler
Hofte

Svage ballemuskler

Svage ballemuskler kan skyldes mange forskellige ting. Måske tænker du ikke over, at dine ballemuskler er svage i dagligdagen. Dog kan manglende styrke i dine baller

Læs mere »
Sådan forebygger du kontorskader
Hele kroppen

Sådan forebygger du kontorskader

I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvordan du forebygger kontorskader. Du får tre gode råd, samt en træningsvideo, som har til formål at styrke

Læs mere »