Hypomobilitet

I dette indlæg bliver du klogere på hypomobilitet. Hypomobilitet er ikke det samme, som hypermobilitet. Hvor hypermobilitet skyldes en overbevægelighed i leddet, så er hypomobilitet en underbevægelighed af leddet. I dette indlæg bliver du klogere på, hvorfor hypomobilitet opstår, samt finder nogle gode råd og øvelser for hypomobilitet.

Hvad er hypomobilitet?

Det er sjældent, at termen hypomobilitet bruges i hverdagen. Ofte bruges ord, som stramhed, stivhed, nedsat bevægelighed og nedsat mobilitet. Hypomobilitet er modsat hypermobilitet en nedsat bevægelighed i leddene. Denne nedsatte bevægelighed skyldes, at ledbåndene omkring leddene er stramme og/eller stive. Dette giver mere stive led, samt nedsætter din evne til at strække leddet normalt.

Hvad er årsagen til hypomobilitet?

Der er flere årsager til, at du kan opleve hypomobilitet. Det er ikke unormalt, at bindevævet omkring leddet bliver stift over tid, hvis det ikke bevæges. Sygdomme og/eller skader på knoglerne, musklerne og leddene kan også gøre et led stift. Har du haft gips på eller haft din arm eller skulder i en slynge kan dette også gøre de påvirkede led stive over tid, hvis du ikke genoptræner din bevægelighed efter skaden. Manglende bevægelighed kan øge risikoen for skader og degenerative forandringer i leddet. Derudover påvirkes musklerne omkring leddet også. Har du nedsat bevægelighed omkring et eller flere led kan musklerne ikke arbejde i deres fulde bevægebane. Det øger risikoen for spændinger og stramninger i musklen, hvilket øger risikoen for skader og muskelforstrækninger.

Symptomer på hypomobilitet:

Det er ikke altid, at du kender til din hypomobilitet. Er den sket over tid, så opleves stivheden i leddene, som en naturlig stramhed. Der er dog nogle symptomer på hypomobilitet, som er:

  • Smerter i leddet – især i ryggen kan du opleve smerterne skyldes hypomobilitet.
  • Nedsat bevægelighed i et eller flere led – du kan ikke strække leddet ud i det normalt bevægeområde.
  • Smerter i ribbene, som påvirker din vejrtrækning.
  • Smerter efter et ulykke, et fald eller et slag.
 

 

Når du døjer med hypomobile led er der en øget risiko for:
  • Forstrækninger i musklerne og senerne.
  • Degenerativeforandringer i leddet.
  • Skader i selve leddet eller vævet omkring.
  • Smerter i ryggen.
 
 
Er du i tvivl om du har hypomobile led? Så kan din læge eller en fysioterapeut undersøge din bevægelighed i leddene.

Hvordan bør jeg træne, når jeg har hypomobile led?

Alt efter årsagen til din hypomobilitet bør du fokusere på bevægelighed og lette stræk af dine led. Jo mere du bevæger dine led, jo større chance er der for, at du får din fulde bevægelighed igen. Dog er det altid vigtigt, at du ikke presser dine led ud i stillinger, som giver smerter eller ubehag. Når du ønsker, at få din bevægelighed igen, så bør du fokusere på dine vejrtrækninger, når du holder strækkene. Skyldes din hypomobilitet en skade eller en operation bør du altid følge din genoptræningsplan fra hospitalet eller din fysioterapeut. Her vil du ofte opleve en naturlig nedsat bevægelighed, som skyldes smerter og hævelse. Her vil bevægeligheden ofte komme retur, når smerterne og hævelsen er aftaget og dine muskler bliver stærke igen.

 

Skyldes din hypomobilitet en sygdom, så bør du altid snakke med din læge omkring, hvordan du bør træne for at få bevægeligheden retur. I de fleste tilfælde er der grønt lys til at træne. Herunder får du 3 gode træningsformer, som du kan gå igang med:

 

3 gode træningsformer, når du døjer med hypomobilitet:
  • Mobilitetstræning: Mobility-træning er træning, hvor der er fokus på bevægeligheden i hele kroppen. Ofte holdes yderstillingerne i kortere tid, men bevægelserne gentages ofte. Det betyder, at vævet strækkes over tid.
  • Yoga: Yoga har fokus på gode stræk af hele kroppen. Der findes forskellige yogaformer. Nogle holder strækkene i kortere tid, mens andre former holder strækkene i længere tid. Prøv dig frem og find dem form, som føles rarest for dig.
  • Svømning: Skyldes din hypomobilitet en sygdom eller en tilstand, som giver dig smerter, når du laver almindelige strækøvelser? Så kan du prøve svømning. Her er der mindre belastning på dine led og det er nemmere at bevæge leddene uden smerter. Der findes også forskellige hold i vandet, hvor du kan få trænet din bevægelighed i kroppen.

 

 

Savner du nogle lette øvelser for hypomobile led, så kan nedenstående video være en god start. Strækkene i videoen kan med fordel holdes længere tid. Jo længere tid du holder et stræk, jo mere giver vævet efter. Hold derfor gerne hvert stræk i op til minutter.

Du kan se nogle gode øvelser for hypomobilitet i videoen herunder:

Hvor ofte skal jeg lave øvelserne?

Øvelserne i videoen er blot inspiration til, hvordan du kan vedligeholde bevægeligheden i hele kroppen. Øvelserne har fokus på lette stræk og bevægelighed. Du er altid velkommen til at holde strækkene i videoen i længere tid. Hold dem gerne op til 5 minutter. Du kan lave øvelserne ligeså ofte du kan og vil. For den bedste effekt anbefales det, at du laver øvelserne 3-5x om dagen. Har du smerter i forbindelse med din hypomobilitet, så start stille ud og lav altid øvelserne indenfor smertegrænsen. Start med at lave øvelserne 1-2x om dagen i en uge. Er dette okay for din krop, så kan du lave øvelserne oftere. Døjer du specifikt med et hypomobilt led, så bør du fokusere på det. Du kan finde flere specifikke øvelser for det enkle led her på siden eller på Youtubekanalen.

Ønsker du flere øvelser til at genvinde din bevægelighed i dine led?


I Din Flexible Sundheds Træningsunivers får du adgang til +200 træningsvideoer, som bevæger og styrker hele kroppen. 
 
Bliv medlem for kun 99 kr. om måneden og kom igang med genoptræningen allerede idag. 

Find mere inspiration og øvelser til en sundere krop.
Du kan finde Din Flexible Sundhed her:

Læs flere indlæg her:

Diafragma
Åndedræt

Diafragma og din vejrtrækning

Diafragma er en kuppelformet muskel, som adskiller brysthulen fra bughulen. Diafragma er placeret mellem dine lunger og mave og er kroppens største og vigtigste vejrtrækningsmuskel.

Læs mere »
Coremusklerne består af Diafragma, ryg- og mavemusklerne samt bækkenbundsmusklerne
Lænderyg

Coremusklerne og deres funktion

Coremusklerne har mange forskellige funktioner. Core betyder kerne på engelsk. Cormusklerne er med andre ord kroppens kernemuskler, som tilsammen udgør kropsstammen. Manglende aktivering og styrke

Læs mere »
Smerter på bagsiden af hoften svage ballemuskler
Hofte

Svage ballemuskler

Svage ballemuskler kan skyldes mange forskellige ting. Måske tænker du ikke over, at dine ballemuskler er svage i dagligdagen. Dog kan manglende styrke i dine baller

Læs mere »
Sådan forebygger du kontorskader
Hele kroppen

Sådan forebygger du kontorskader

I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvordan du forebygger kontorskader. Du får tre gode råd, samt en træningsvideo, som har til formål at styrke

Læs mere »