Øvelser for slidgigt i knæet

Savner du nogle gode øvelser for slidgigt i knæet? Slidgigt i knæet kan være smertefuldt og meget invaliderende. Selvom du ikke kan fjerne slidgigt kan du styrke dine muskler og sener omkring knæet. Det kan lindre dine smerter og øge funktionen omkring knæet. Der findes forskellige grader af slidgigt og du skal altid opsøge en læge, hvis du har en mistanke om, at du har slidgigt i knæet. I dette indlæg bliver du klogere på slidgigt i knæet, får nogle gode råd til at lindre dine smerter, samt nogle gode øvelser for slidgigt i knæet.

 

Hvorfor opstår slidgigt i knæet?

Vores knæled består af vores lårbensknogle, skinnebensknogle og knæskal, som alle er beklædt med brusk på ledfladerne. Brusken gør, at knoglerne glider mod hinanden. I knæet har vi også meniskerne, som beskytter brusken og som fungere, som stødabsorbering i knæet. Slidgigt i knæet opstår, når der sker slitageforandringer i brusken, meniskerne og korsbåndene. De typiske årsager til slidgigt i knæet er:

 

  • Alder. Jo ældre vi er, jo større risiko er der for, at der opstår slitage i leddene. Kroppen heler langsommere og kroppen bliver stivere.
  • Overvægt øger belastningen på knæet. Risikoen for slidgigt er 2-3 gange større, hvis du er overvægtig.
  • Fejlbelastninger. Fx. hvis du har tendens til kalveknæ eller er hjulbenet. Her kommer der ofte langvarig belastning på brusken, hvilket kan fremskynde slidgigt.
  • Tidligere knæskader. Fx. brud i lårben- eller underbensknoglerne eller korsbånd- og/eller meniskskader. Her kan ledfladerne blive ujævne, hvilket kan ændre belastningen på knæet.
  • Sygdomme, som svækker brusken. Fx. Leddegigt eller Psoriasisgigt.
Øvelser for slidgigt i knæet
Slidgigt i knæet kan opstå i alle strukturer omkring knæet.

Symptomer på slidgigt i knæet:

Symptomerne på slidgigt i knæet kan variere alt efter graden og hvor slidgigten sidder. De typiske symptomer på slidgigt er:

  • Smerter i knæet. Smerterne kan opstå under og efter belastning af knæet.
  • Stivhed og nedsat bevægelighed over knæet.
  • Hævelse omkring knæet, som især kommer ved belastning.
  • Smerter i hvile.
  • Smerter om natten.
  • Ændring i knæleddets form.
  • Nedsat muskelstyrke og kraft i benet.

 

Oftest starter slidgigt i knæet med at være smerter i knæet ved belastning. Derefter udvikler det sig til smerter i hvile og, når det er værst, smerter om natten. Smerterne og symptomerne kan variere i perioder og derfor skal du altid opsøge en læge, hvis du mistænker, at du har slidgigt i knæet.

Hvad kan jeg gøre for at lindre mine smerter i knæet?

Slidgigt er kronisk og kan derfor ikke fjernes. Dog kan du gøre nogle ting for at lindre dine smerter:

 

#1: Støddæmpende fodtøj

Når du døjer med slidgigt i knæet er stabiliseringen og støddæmpningen i knæet ofte mindsket. Du kan derfor opleve smerter, når du går og står. Minsk stødene i knæet ved at bruge støddæmpende fodtøj. Brug derfor sko med bløde og stødabsorbernede hæle. Dine sko skal være stabile og sidde godt omkring dine fødder.

 

#2: Dyrk sport uden vægtbæring

Når smerterne i knæet kommer ved belastning stopper mange med at bevæge sig. Som nævnt overfor kan overvægt forværre dine smerter. Det er derfor vigtigt, at du fortsat bevæger din krop, så du får brugt dine muskler og led omkring knæet. Vælg aktiviteter, som ikke forværrer dine smerter. Fx. svømning, cykling eller styrketræning i maskiner.

 

#3: Styrk dine muskler omkring knæet

Du kommer ikke uden om træning. Det bedste du kan gøre for dine knæ er at styrke dine muskler og sener. Du skal have fokus på styrke af dine lårmuskler, samt stabiliteten omkring dine knæ. Du vil opleve den bedste effekt af træningen ved at træne dine muskler op med belastning. I videoen herunder finder du nogle gode øvelser for slidgigt i knæet, som du kan starte med uden redskaber. Øvelserne har fokus på styrketræning og bevægelighed af dit knæ.

 

Du kan se nogle gode øvelser for slidgigt i knæet i nedenstående video:

Hvor ofte skal jeg lave øvelserne?

Øvelserne i videoen har fokus på styrke af dine muskler omkring knæet. Du vil derfor opleve den bedste effekt ved at gentage øvelserne 3×10. Du kan også lave øvelserne i videoen 3x om dagen. Nogle oplever en bedre effekt af at lave øvelserne flere gange om dagen, mens andre oplever en bedre effekt ved at lave flere gentagelser af øvelserne én gang om dagen. Du må endelig ikke opleve en forværring af dine kendte symptomer i knæet. Til gengæld må du gerne opleve muskelømhed og/eller træthed omkring knæet, når du har lavet øvelserne. Oplever du denne træthed kan du lave øvelserne hver anden dag, så dine muskler kan nå at restituere. Ønsker du endnu flere øvelser for slidgigt i knæet kan du med fordel købe onlineforløbet “Kom dine knæsmerter til livs på 4 uger“. Her får du 12 træningsvideoer, som alle styrker dine muskler omkring dine knæ.

   Ønsker du flere øvelser for dit knæ?


I Din Flexible Sundheds Træningsunivers får du de bedste råd og øvelser til at styrke og stabilisere dit knæ. 
 
Bliv medlem for kun 99 kr. om måneden og kom igang med genoptræningen allerede idag. 

Find mere inspiration og øvelser til en sundere krop.
Du kan finde Din Flexible Sundhed her:

Læs flere indlæg her:

Diafragma
Åndedræt

Diafragma og din vejrtrækning

Diafragma er en kuppelformet muskel, som adskiller brysthulen fra bughulen. Diafragma er placeret mellem dine lunger og mave og er kroppens største og vigtigste vejrtrækningsmuskel.

Læs mere »
Coremusklerne består af Diafragma, ryg- og mavemusklerne samt bækkenbundsmusklerne
Lænderyg

Coremusklerne og deres funktion

Coremusklerne har mange forskellige funktioner. Core betyder kerne på engelsk. Cormusklerne er med andre ord kroppens kernemuskler, som tilsammen udgør kropsstammen. Manglende aktivering og styrke

Læs mere »
Smerter på bagsiden af hoften svage ballemuskler
Hofte

Svage ballemuskler

Svage ballemuskler kan skyldes mange forskellige ting. Måske tænker du ikke over, at dine ballemuskler er svage i dagligdagen. Dog kan manglende styrke i dine baller

Læs mere »
Sådan forebygger du kontorskader
Hele kroppen

Sådan forebygger du kontorskader

I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvordan du forebygger kontorskader. Du får tre gode råd, samt en træningsvideo, som har til formål at styrke

Læs mere »