Øvelser for Thoracic Outlet Syndrome

Savner du nogle gode øvelser for Thoracic Outlet Syndrome ? Thoracic Outlet Syndrome forkortes ofte til TOS. Thoracic Outlet Syndrome er kort fortalt en afklemning af nerver og/eller blodårer i nakken, ribben eller kraveben. I dette indlæg bliver du klogere på, hvorfor denne afklemning opstår, samt hvad du kan gøre for at lindre dine symptomer og smerter. Nederst i indlægget finder du nogle gode øvelser, som du kan lave, hvis du døjer med Thoracic Outlet syndrome.

Hvorfor opstår Thoracic Outlet Syndrome?

I mellem vores kraveben, øverste ribben og halsmusklen Scaleneus er der et lille område, hvor risikoen for afklemning af nerver og blodårer er stor. Det skyldes, at nerver, blodårer, vener og pulsårer går i gennem dette område og derefter videre ud i armen. Den typiske årsag til, at TOS opstår skyldes, at halsmusklen Scalenermusklerne er stramme og dermed klemmer på nerverne. Derudover er der en større risiko for TOS, hvis:

 

  • Du har haft en skade på nakken, som fx. Piskesmæld.
  • Du har lavet gentagne bevægelser med nakke eller skulderen. Fx. erhverv som frisører eller elektriker. Det kan også skyldes sport, som fx. svømning eller baseball.
  • Biomekaniske og muskulære årsager. Vi er ikke ens og hos nogle mennesker er der en anatomisk større risiko for afklemning, da tilhæftningen af Scalenermusklerne på ribbenene varierer.
  • Bevægelsen i skulderleddet ikke er optimalt. Det kan skyldes en skade eller et brud i leddet mellem kravebenet og skulderen.
  • Du er gravid. Her løsnes leddene, hvilket øger risikoen for afklemning af nerver, blodårer og vener.
  • Du har en tendens til at sidde med nakken og skuldrene fremme. Denne kropsholdning kommer ofte, når vi sidder og ser ind i computeren, telefonen eller TV’et.
Thoracic outlet syndrome
Thoracic Outlet Syndrome beskriver det lille trekantede område, hvor vene, arterie og nerver løber igennem. Disse kan blive afklemt af musklerne, kravebenet og/eller det øverste ribben.

 

 Symptomer på en Thoracic Outlet Syndrome:

Symptomerne på TOS er meget forskellige, da det afhænger af hvilke strukturer, der er blevet afklemt. De typiske symptomer er:

  • Smerter, som går fra nakken ned til skulderen og armen.
  • Summende og/eller stikkende fornemmelser ned i armen.
  • Svaghed i arm og skulder.
  • Nedsat muskelstyrke i armen – især ved bevægelser over hovedet.
  • Nakkesmerter kan blive værre, når armen løftes over hovedet.
  • Hovedpine.
  • Blege eller kolde hænder.

Oplever du styringsbesvær af armen skal du kontakte din læge.

 

Hvad kan jeg gøre for at lindre mine smerter og symptomer ?

Oplever du symptomer på Thoracic Outlet Syndrome er det vigtigt, at du kontakter din læge. På den måde er du sikker på, at du får den rette behandling. I de fleste tilfælde er træning og fysioterapi vejen frem for at få lindret dine smerter og symptomer. Især, hvis afklemningen af dine nerver, vener og blodårer skyldes stramme muskler, en uhensigtsmæssig kropsholdning eller din sport. I videoen herunder finder du nogle gode øvelser for Thoracic Outlet Syndrome.

 

Du kan se nogle gode øvelser for Thoracic Outlet Syndrome i nedenstående video:

Hvor ofte skal jeg lave øvelser for Thoracic Outlet Syndrome?

Døjer du med mange smerter og symptomer er det en god idé at lave øvelserne 3-5x om dagen. Efter 2-3 uger kan du lave øvelserne 2-3x om dagen til dine smerter og symptomer er væk. Har du først haft Thoracic Outlet Syndrome er der en øget risiko for, at du kan opleve det kommer igen. Derfor er det en god idé at lave øvelserne forebyggende. Her kan du lave øvelserne 1x om dagen. Udover øvelserne er det vigtigt, at du har fokus på din kropsholdning. Du kan opleve en forværring, hvis din nakke og skulder kommer frem. Her kan du opleve en bedring, når du sidder med en lændepude. En lændepude hjælper dig med at opretholde et naturlig S-form i ryggen, når du sidder. Du undgår derfor at komme frem med nakken og skuldrene, når du sidder.

Ønsker du flere øvelser for din nakke og brystryg?


I Din Flexible Sundheds Træningsunivers får du flere øvelser til at styrke og bevæge din nakke og øvre ryg. 
 
Bliv medlem for kun 99 kr. om måneden og kom igang med genoptræningen allerede idag. 

Find mere inspiration og øvelser til en sundere krop.
Du kan finde Din Flexible Sundhed her:

Læs flere indlæg her:

Diafragma
Åndedræt

Diafragma og din vejrtrækning

Diafragma er en kuppelformet muskel, som adskiller brysthulen fra bughulen. Diafragma er placeret mellem dine lunger og mave og er kroppens største og vigtigste vejrtrækningsmuskel.

Læs mere »
Coremusklerne består af Diafragma, ryg- og mavemusklerne samt bækkenbundsmusklerne
Lænderyg

Coremusklerne og deres funktion

Coremusklerne har mange forskellige funktioner. Core betyder kerne på engelsk. Cormusklerne er med andre ord kroppens kernemuskler, som tilsammen udgør kropsstammen. Manglende aktivering og styrke

Læs mere »
Smerter på bagsiden af hoften svage ballemuskler
Hofte

Svage ballemuskler

Svage ballemuskler kan skyldes mange forskellige ting. Måske tænker du ikke over, at dine ballemuskler er svage i dagligdagen. Dog kan manglende styrke i dine baller

Læs mere »
Sådan forebygger du kontorskader
Hele kroppen

Sådan forebygger du kontorskader

I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvordan du forebygger kontorskader. Du får tre gode råd, samt en træningsvideo, som har til formål at styrke

Læs mere »