Smerter på bagsiden af anklen

Smerter på bagsiden af anklen kan skyldes flere ting. Ofte stammer smerterne fra lægmusklerne eller Akillessenen, men årsagen kan også findes lokalt i anklen. Det er altid vigtigt, at du opsøger din læge, hvis du døjer med smerter på bagsiden af anklen for at finde årsagen til dine ankelsmerter. Du kan læse mere om de typiske årsager her og hvad du kan gøre for at komme dine smerter til livs.

 

Årsager til smerter på bagsiden af anklen:

Overbelastning af Akillessenen:

Akillessenen går fra vores lægmuskler og hæfter på vores hæl. En overbelastning af Akillessenen kan give smerter på bagsiden af anklen.

Årsagen til smerterne opstår:

En overbelastning af Akillessenen skyldes gentagne forstrækninger af senen. Især ved aktiviteter, som involverer løb, spring og hop er der en øget risiko for en overbelastning af Akillessenen. Denne overbelastning sker typisk, når træningsmængden og intensiteten øges hurtigere end senen kan nå at følge med. Alder øger også risikoen for overbelastninger i Akillesenen. Jo ældre vi bliver, jo svagere bliver senen. Styrken i senen er derfor ikke det samme, hvilket betyder at senen hurtigere bliver overbelastet.

 

Symptomerne:

Når Akillesenen er overbelastet vil du opleve smerter på bagsiden af anklen. Smerterne kommer ved aktivitet og belastning af Akillesenen. Du kan også opleve nedsat bevægelighed over anklen, samt smerter på bagsiden af anklen, når du strækker lægmusklerne ud. Er smerterne kommet akut kan der forekomme hævelse, rødme og ømhed omkring senen. Har overbelastningen stået på i længere tid kan du mærke en fortykkelse af Akillessenen, når du trykker på senen.

 

Hvad kan jeg gøre? 

Smerterne kan opstå akut og her kan du opleve hævelse, rødme og lokal ømhed omkring Akillessenen. Her er det en god idé at benytte RICEM-principperne, som kan hjælpe på din hævelse. Har du mange smerter og nedsat bevægelighed omkring anklen skal du altid kontakte din læge, da fald, slag og pludselige hurtige bevægelser i værste tilfælde kan overrive Akillesenen. Dette kræver en videre udredning. Er dine smerter opstået over tid er øvelser vejen frem. Det kan tage op til 12 måneder før din sene er helet og styrket igen. Imellem tiden kan en indlægssål i hælen hjælpe på dine smerter. Her aflastes senen og det kan være nødvendigt at gå med indlægget til dine smerter og stivhed omkring anklen er væk igen.

 

ankelsmerter Smerter i læggen - Akillesenebetændelse overbelastningsskade i ankel og fod smerter på bagsiden af anklen
En overbelastning af Akillessenen kan give smerter på bagsiden af anklen, når du går eller løber.

Slimsækkebetændelse ved hælbenet:

En slimsæk kaldes også for en bursa og findes flere steder i kroppen. Slimsækken beskytter mod glidninger fra Akillessenen og hælbenet.

Årsagen til smerterne opstår:

Slimsækkebetændelse ved hælbenet kan ligne en overbelastning af Akillessenen. Slimsækken ved hælbenet er en af de slimsække, som typisk giver sener. Slimsækken bliver irriteret og betændt ved gentagne belastninger. Slag eller stød mod slimsækken kan også medføre irritation og hævelse. Når slimsækken bliver irriteret produceres øget væske, som får slimsækken til at hæve op. Dette giver smerter. Forkert fodtøj eller sko, som trykker på slimsækken kan også irritere slimsækken.

 

Symptomerne:

Slimsækkebetændelse giver smerter, som især forværres ved tryk eller pres på området omkring slimsækken. I nogle tilfælde vil der også være hævelse omkring Akillessenens tilhæftning på hælen. Rødme og ømhed kan også være et tegn på slimsækkebetændelse. Du kan også opleve smerter i lægmusklerne, når du løber eller går, samt stivhed over anklen.

 

Hvad kan jeg gøre? 

Har du hævelse omkring slimsækken kan is afhjælpe på smerterne, samt elevation af fødderne. Dernæst er det bedste du kan gøre at se på dit fodtøj. Vælg sko, som ikke klemmer på hælen eller giver smerter. Det kan være nødvendigt med et indlæg under hælen. Sålen forhøjer hælen, trykket på slimsækken bliver mindre. Det kan hjælpe på dine smerter. Du skal opsøge egen læge, hvis du får feber, hævelse i hele hælen eller foden og dine smerter forværres i hvile.

Øvelser for slimsækkebetændelse i anklen : Smerter bag på ankel
Slimsækkebetændelse giver lokale smerter på bagsiden af anklen og forværres især ved tryk eller pres på slimsækken.

Balletankel:

En balletankel er en skade på anklens ledkapsel og ses ofte hos balletdansere.

Årsagen til smerterne opstår:

En balletankel opstår, når vristen strækkes maksimalt. Når vristen strækkes afklemmes bagsiden af anklen, hvor hælbenet og skinnebenet samles. Dette afklemmer ledkapslen på bagsiden af anklen. Denne afklemning kan ske grundet gentagne stræk af vristen til maksimalt eller ved et slag på bagsiden af hælen. En overstrækning af bagsiden af ledkapslen kan også forårsage smerterne. En forstrækning af ledkapslen medfører, at der opstår en inflammation i ledkapslen, hvor der senere dannes arvæv. Det er arvævet, som over tid vil give smerter, da der afklemmes på strukturer og væv på bagsiden af anklen.

 

Symptomerne:

De typiske symptomer er smerter, når anklen bevæges eller belastes. Smerterne kommer især, når anklen strækkes. I nogle tilfælde kan der også være smerter ved tryk på bagsiden af anklen. Smerterne kan blive kroniske, hvis smerterne ikke tages seriøst. Har du smerter i hvile eller døjer med nedsat bevægelighed af anklen skal du søge læge, som kan hjælpe dig med det videre forløb.

 

Hvad kan jeg gøre?

Er smerterne opstået akut skal du følge RICEM-principperne. Det er vigtigt, at aflaste anklen og undgå aktiviteter, som giver smerter. I mange tilfælde kan du træne anklen og mindske arvævet ved at lave øvelser for anklen. Ved mange smerter kan smertestillende og tapning af anklen være en mulighed for at mindske smerterne. Genoptræningen af en balletankel kan tage op til 6 måneder, men i mange tilfælde kan træning og aflastning hjælpe på tilstanden.

Smerter bag anklen
En Balletankel kaldes også for posterior impingement i anklen og skyldes en skade på ledkapslen i anklen.

Ønsker du hjælp til genoptræningen af din ankel?


I Din Flexible Sundheds Træningsunivers får du de bedste råd og øvelser til at genoptræne netop din ankelskade
 
Bliv medlem for kun 99 kr. om måneden og kom igang med genoptræningen allerede idag. 

Find mere inspiration og øvelser til en sundere krop.
Du kan finde Din Flexible Sundhed her:

Læs flere indlæg her:

Diafragma
Åndedræt

Diafragma og din vejrtrækning

Diafragma er en kuppelformet muskel, som adskiller brysthulen fra bughulen. Diafragma er placeret mellem dine lunger og mave og er kroppens største og vigtigste vejrtrækningsmuskel.

Læs mere »
Coremusklerne består af Diafragma, ryg- og mavemusklerne samt bækkenbundsmusklerne
Lænderyg

Coremusklerne og deres funktion

Coremusklerne har mange forskellige funktioner. Core betyder kerne på engelsk. Cormusklerne er med andre ord kroppens kernemuskler, som tilsammen udgør kropsstammen. Manglende aktivering og styrke

Læs mere »
Smerter på bagsiden af hoften svage ballemuskler
Hofte

Svage ballemuskler

Svage ballemuskler kan skyldes mange forskellige ting. Måske tænker du ikke over, at dine ballemuskler er svage i dagligdagen. Dog kan manglende styrke i dine baller

Læs mere »
Sådan forebygger du kontorskader
Hele kroppen

Sådan forebygger du kontorskader

I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvordan du forebygger kontorskader. Du får tre gode råd, samt en træningsvideo, som har til formål at styrke

Læs mere »