Smerter på forsiden af hoften

Smerter på forsiden af hoften kan være meget invaliderende og smertefulde. Smerterne kan opstå akut eller over tid, hvilket betyder, at årsagen til dine smerter kan stamme fra forskellige strukturer omkring hoften. Det er altid vigtigt, at du opsøger din læge eller en fysioterapeut, hvis du døjer med smerter omkring hoften. Du får her de typiske årsager til smerter på forsiden af hoften her:

 

Årsager til smerter på forsiden af hoften:

Slidgigt i hoften:

Slidgigt kaldes også artose og opstår i hofteleddet.

Årsagen til smerterne opstår:

Du kan læse mere om slidgigt i hoften her.  Slidgigt kan opstå i alle kroppens led og sker, når brusken slides ned. Der sidder både brusk i hofteskålen og hoftekuglen, hvilket hjælper hofteleddet med at bevæge sig ubesværet og smertefrit. Når vi bliver ældre nedslides dette brusk, hvilket medfører, at der ikke er mere brusk tilbage. Dette gør, at knoglerne rammer hinanden, hvilket giver smerter. Over tid vil bevægeligheden i hoften mindskes og dermed bliver hofteleddet mere stift over tid.  Dog kan slidgigt i hoften også ramme uden alderdom. Faktorer, som overvægt, tidligere brud eller skader på hofte eller bækken, samt arbejde med gentagne løft eller flytning af genstande kan alle være medvirkende til, at du oplever slidgigt tidligere i livet. Det samme ses hos elitesportsudøvere, hvor der er gentagne vægtbæringer på hofteleddet, som løb og blodsport.

 

Symptomerne:

Slidgigt udvikler sig typisk langsomt og derfor kommer symptomerne snigende over flere år. Dog er det vigtigt at slå fast, at symptomer og smerter ikke altid hænger sammen med graden af slidgigten i hoften. Typisk opleves smerterne i lysken, forsiden og ydersiden af hoften. I nogle tilfælde kan smerterne stråle ned til knæet. De første symptomer er ofte knasende og stive hofter, som over tid kan begynde at give smerter, når der kommer vægtbæring på hoften. Det betyder, at aktiviteter, som gang, løb eller trappegang kan forværre dine smerter. Når graden af slidgigt tager til kan du opleve smerter i hvile eller om natten, hvilket kan påvirke din nattesøvn. Du vil opleve, at din bevægelighed i hoften mindskes og musklen styrken typisk bliver mindre (med mindre du har bibeholdt den ved regelmæssig styrketræning).

 

Hvad kan jeg gøre?

Der er heldigvis en masse ting, som du selv kan gøre for at mindske udviklingen i slidgigten. Slidgigten forsvinder ikke, men du kan lindre dine smerter ved selv at gøre nogle ting. Først og fremmest kan overvægt forværre dine symptomer. Reducerer du din vægt mere end 5% kan du opleve en forbedring dine symptomer. Døjer du med overvægt er det et godt sted at starte. Derudover er det vigtigt, at du fortsætter med at bevæge dig. Får du smerter af at gå eller løbe kan du med fordel bytte disse aktiviteter ud med svømning eller cykling. Her belaster du din hofte mindre, samtidigt med at du stadig kan få pulsen op og få bevæget din hofte godt igennem. Styrketræning er også vigtigt for at holde dine muskler stærke. Muskelstyrken kan desværre mindskes i takt med at vi ikke bruger vores hofte som tidligere. Derudover er der stor effekt af styrketræning, da det smertelindre og bibeholder din funktion. I svære tilfælde kan en krykker eller en operation være nødvendigt. Har du en mistanke om at du har slidgigt i din hofte skal du altid kontakte din læge, så du kan få en grundig undersøgelse af din hofte.

 

Smerter på forsiden af hoften
Slidgigt kaldes også artrose og kan findes i alle vores led. Slidgigt i hoften kan starte med milde smerter, som gradvis bliver værre over tid.

Bruskskade i hoften:

Bruskskader i hoften kan medvirke til, at bruskstykker kan komme i klemme i hoften. Det kan give smerter og nedsat bevægelighed. Dette kaldes også for hofteimpingement (indeklemning i hoften)

Årsagen til smerterne opstår:

I både hofteskålen og hoftekuglen er ledfladerne dækket til med ledbrusk. Vi var inde på det ovenover under “Slidgigt i hoften”. Bruskskader er forstadiet til slidgigt og der kan være forskellige årsager til, at de opstår. Det er ikke unormalt, at vi har små bruskflader, der flyder rundt i vores ledvæske. De kan sætte sig fast i hofteleddet, hvilket kan give pludselige smerter og nedsat bevægelighed. Årsagen til, at der kommer bruskskader i vores hofte kan skyldes overbelastninger i forbindelse med sport eller andre fysiske belastninger af hoften. De pludselige hoftesmerter opstår, når vi vrider om på hoften. Udover overbelastning af hoften kan bruskskader også opstå, hvis der er deformiteter i hofteleddet. Det kan være, at hoftekuglen ikke passer helt perfekt til hofteskålen eller hofteskålen er for stor eller lille i forhold til hoftekuglen. Det kan medfører, at der er øget risiko for at få en skade på brusken, da lårbensknoglen og hofteleddet ikke passer perfekt.

 

Symptomerne:

Du oplever ofte pludselige smerter i hofteleddet. Smerterne er ofte foran og på ydersiden af hoften. Du vil opleve smerter ved bestemte bevægelser, hvor bevægelserne kan være låste og din bevægelse nedsat. Du kan opleve kliklyde fra hoften, når du bevæger dig. I andre tilfælde kan smerterne opstå over tid i takt med at bruskskaderne forværres. Det starter typisk med smerter i hoften ved belastning. Over tid vil smerterne forværres og kan ende ud i en tidlig udvikling af slidgigt.

 
Hvad kan jeg gøre?

Det bedste du kan gøre er at reagere hurtigt på dine smerter og symptomer. Oplever du pludselige smerter i hoften uden grund med nedsat bevægelighed er det vigtigt, at du kommer i gang med øvelser for hoften. I de fleste tilfælde kan det nedsætte dine smerter og bibeholde din bevægelighed. Overvægt kan også forværre dine smerter og symptomer. Du kan derfor opleve en forbedring ved et vægttab. Derudover skal du stoppe med aktiviteter, som forværre dine smerter og symptomer. Skrift dem gerne ud aktiviteter, som blandt andet svømning, cykling, roning eller gang. Forværres dine smerter eller oplever du jævnligt, at din hofte sætter sig fast, så skal du kontakte din læge med henblik på videreundersøgelse. I nogle tilfælde kan en operation eller smertestillende hjælpe på dine smerter og gener.

Hoftesmerter : Bruskskade
En bruskskade i hoften sker, når små bruskstykker flyder rundt i ledvæsken i hoften. Der findes forskellige grader af bruskskader i hoften og kan være en tidlig udvikling til slidgigt i hoften.

Slimsækkebetændelse i hoftebøjeren:

I vores lyske har vi en slimsæk, som sidder mellen vores dybe hoftebøjer-muskel Iliopsoas og hoftens ledkapsel.

Årsagen til smerterne opstår:

En slimsæk er et væskefyldt hulrum, som letter glidningen mellem musklen og hofteleddet. Når hofteleddet overbelastes kan denne slimsæk hæve op og blive betændt. Dette sker ved øget belastning på hoften. Løbere, skiløbere og svømmere på eliteplan har en øget risiko for at få tilstanden, da hoften kan overbelastes i disse aktiviteter. En stram hoftebøjer kan også forårsage slimsækkebetændelse på forsiden af hoften. Det skyldes, at Iliopsoas (hoftebøjeren) er stam og forkortet, hvilket øger trykket på slimsækken.

 

Symptomerne:

Du vil opleve lokal ømhed omkring slimsækken, når du trykker på området. I nogle tilfælde vil området også være hævet. Smerterne forværres, når du aktivere hoftebøjeren. Det kan være, når du løfter dit ben eller går på trapper. Det betyder, at du kan opleve smerter, når du træner eller rejser dig fra siddende. Smerterne kan i slemme tilfælde stråle ned mod knæet. Du kan også opleve morgenstivhed, når du vågner, som forbedres i løbet af dagen.

 

Hvad kan jeg gøre?

Døjer du med slimsækkebetændelse i hoftebøjeren kan du komme langt med aflastning. Start med at holde en pause med alle bevægelser og aktiviteter, som forværre dine smerter og symptomer. Dernæst kan du komme langt med stræk og styrke af hoftebøjeren. Har du voldsomme smerter skal du snakke med din læge om muligheden for smertestillende, da det kan tage de værste smerter og symptomer, samt gøre det nemmere for dig at komme igang med øvelser for hoftebøjeren.

Smerter på forsiden af hoften øvelser for trokanterbursit smerter på ydersiden af hoften
En overbelastning af musklen Iliopsoas er ikke unormalt. Dette sker ved sport eller fald. Det kan give smerter ved lysken eller dybt inde i maven.

Ønsker du hjælp til genoptræningen af din hofte?


I Din Flexible Sundheds Træningsunivers får du de bedste råd og øvelser til at genoptræne netop din hofteskade
 
Bliv medlem for kun 99 kr. om måneden og kom igang med genoptræningen allerede idag. 

Find mere inspiration og øvelser til en sundere krop.
Du kan finde Din Flexible Sundhed her:

Læs flere indlæg her:

Diafragma
Åndedræt

Diafragma og din vejrtrækning

Diafragma er en kuppelformet muskel, som adskiller brysthulen fra bughulen. Diafragma er placeret mellem dine lunger og mave og er kroppens største og vigtigste vejrtrækningsmuskel.

Læs mere »
Coremusklerne består af Diafragma, ryg- og mavemusklerne samt bækkenbundsmusklerne
Lænderyg

Coremusklerne og deres funktion

Coremusklerne har mange forskellige funktioner. Core betyder kerne på engelsk. Cormusklerne er med andre ord kroppens kernemuskler, som tilsammen udgør kropsstammen. Manglende aktivering og styrke

Læs mere »
Smerter på bagsiden af hoften svage ballemuskler
Hofte

Svage ballemuskler

Svage ballemuskler kan skyldes mange forskellige ting. Måske tænker du ikke over, at dine ballemuskler er svage i dagligdagen. Dog kan manglende styrke i dine baller

Læs mere »
Sådan forebygger du kontorskader
Hele kroppen

Sådan forebygger du kontorskader

I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvordan du forebygger kontorskader. Du får tre gode råd, samt en træningsvideo, som har til formål at styrke

Læs mere »