Smerter på indersiden af anklen

Smerter på indersiden af anklen kan skyldes flere forskellige ting. Smerter på indersiden af anklen kan opstå akut grundet en forstuvelse eller komme snigende over tid grundet en overbelastningsskade. Vores nerver kan også blive afklemt lokalt på inderside af anklen, hvilket også kan være årsagen til dine smerter. Du skal derfor opsøge en læge, som kan undersøge dine ankelsmerter og hjælpe dig med det videre forløb. Du kan blive klogere på de forskellige årsager og hvad du kan gøre, hvis du oplever smerter på indersiden af anklen:

 

Årsager til smerter på indersiden af anklen:

Forstuvning/forstrækning af ledbånd:

Forstuvning af ledbåndene i anklen sker oftest på ydersiden af anklen. Dog kan der ske en forstuvning af ledbåndene på indersiden af anklen.

Årsagen til smerterne opstår:

En forstuvning sker ofte akut ved et pludseligt vrid i anklen. Dette kan ske ved et fald, et voldsomt vrid af foden eller  en ulykke. En forstuvning eller forstrækning af ledbåndende på indersiden af anklen sker oftest i sportsgrene som fodbold, tennis, trailløb eller barsketball, hvor der er mange hop, spark, løb og pludselige stop eller vendinger.

 

Symptomerne:

Smerterne kommer typisk med det samme efter skaden. Smerterne sidder lokalt på indersiden af anklen, hvor der også kan forekomme hævelse, rødme og lokal ømhed. Ved en voldsom forstuvning kan der være nedsat bevægelighed, samt smerter ved vægtbæring og bevægelse af anklen.  Især bevægelser, hvor anklen føres udad kan give voldsomme smerter de første dage efter skaden. Hvis dine smerter er meget voldsomme og du ikke kan gå på foden skal du opsøge en læge. Dels for at sikre, at der ikke er sket andre skader og for at få en vurdering af, hvor stor forstuvelse der er sket i anklen.

 

Hvad kan jeg gøre?

De første dage efter skaden skal du bruge RICEM-principperne. Her er det vigtigt, at få hævelsen ned, da hævelse kan være årsagen til din nedsatte bevægelighed og smerter omkring anklen. Når hævelsen og smerterne er mindsket skal du i gang med genoptræningen af din ankel. Det er vigtigt, at du får styrket dine muskler omkring anklen, samt arbejdet med din ankelstabilitet. Når der først er sket en forstuvning i anklen er der en større risiko for at sker igen. Det er derfor vigtigt, at musklerne er ekstra stærke, så de kan beskytte din ankel. Genoptræning af en forstuvning på indersiden af anklen tager længere tid end en forstuvning på ydersiden. Du skal derfor fortsætte med øvelser i mindst 3 måneder før du går i gang med aktiviteter, hvor der er en risiko for en ny forstuvning.

 

Smerter på indersiden af ankel
En forstuvning på indersiden af anklen skyldes ofte en skade eller et akut fald. Herefter kan der komme smerter og hævelse.

Nerveafklemning - Tarsal Tunnel-Syndrom:

Vores nerver løber fra lænderyggen ned til vores fødder. Nerven kan blive afklemt lokalt på indersiden af anklen.

Årsagen til smerterne opstår:

På indersiden af anklen har vi et retinaklet, som er en tykt fascie, som har til formål at holde vores sener, nerver og kar på plads. Denne sider ved den inderste knyst og går ned til indersiden af hælen. Vores nerve kan her blive afklemt, hvis der er sket en direkte skade på nerven eller hvis der er en betændelse eller irritation af senerne, som løber igennem retinaklet. Forstuvninger, platfodethed eller Diabetes kan forårsage en afklemning af nerven.

 

Symptomerne:

Ved afklemning af nerven på indersiden af anklen kan du opleve smerter, samt føleforstyrrelser ned til fodsålen. Du kan også opleve, at dit gangmønster ændre sig, da du typisk vil gå på ydersiden af foden for at kompensere for smerterne. Nogle oplever en brændende fornemmelse på indersiden af anklen og foden, som i nogle tilfælde kan stråle op til underbenet.

 

Hvad kan jeg gøre?

Hvis du er platfodet kan du opleve en stor aflastning af dine smerter med et indlæg i dine sko. Dine sko og såler skal give dig en god støtte i svangen, samt rette hælen op. Er der aktiviteter, som forværre dine smerter og symptomer er det en god idé at stoppe med dem. Ved mange smerter kan smertestillende hjælpe på de værste smerter. Dog kan du opleve at øvelser, som arbejder med mobilisering af nerven, samt mindsker irritationen omkring nerven også kan hjælpe på dine smerter og symptomer. Genoptræningen kan vare op til et år, hvis du døjer med mange symptomer og gener, da nerven skal have tid til at hele optimalt.

 

Tarsal Tunnel Syndrom skyldes en lokal nerveafklemning på indersiden af anklen.

Tibialis Posterior Syndrom:

Smerter på indersiden af anklen kan også en overbelastning af senen til den bagerste skinnebensmuskel Tibialis Posterior.

Årsagen til smerterne opstår:

Tibialis Posterior er en muskel, som løber på bagsiden af skinnebenet, hvor senen løber på indersiden af anklen. Denne muskelsenen kan blive overbelastet, som alle andre muskelsener i kroppen. Der kan opstå en overbelastning af Tibialis Posterior-senen ved langdistanceløb eller gang på hårdt underlag. Dog kan fejlstillinger i foden, vrid i anklen eller slag mod senen forårsage smerterne.

 

Symptomerne:

Smerterne kan komme snigende eller opstå akut. Smerterne sidder på indersiden af underbenet, anklen og foden. Du vil især opleve smerter, når du aktiverer musklen. Smerterne kan varmes op, men kommer retur, når du stopper med aktiviteter igen. I akutte tilfælde kan du opleve hævelse, rødme og varme omkring senen. I slemme tilfælde kan senen springe. Her vil du få akut platfodethed, hvor foden synker sammen på indersiden og du vil have svært ved at stå på tæer. Du skal altid kontakte din læge, hvis du har voldsomme smerter, nedsat bevægelighed og hævelse.

 

Hvad kan jeg gøre?

Ved en almindelig overbelastning af senen skal du aflaste anklen. Find en anden aktivitet, som ikke forårsager smerter på indersiden af anklen. Øvelser og indlæg i skoene kan afhjælpe på dine smerter. Indlæg i skoene kan være gode under genoptræning af musklen, så fødderne får den rette støtte og senen aflastes. Styrke af musklen og senen er en vigtig del af din genoptræning, så du kan få en stærk ankel igen.

Smerter på indersiden af anklen
En overbelastning af Tibialis Posterior-muskelsenen kan give smerter og ømhed, når du går eller løber.

Ønsker du hjælp til genoptræningen af din ankel?


I Din Flexible Sundheds Træningsunivers får du de bedste råd og øvelser til at genoptræne netop din ankelskade
 
Bliv medlem for kun 99 kr. om måneden og kom igang med genoptræningen allerede idag. 

Find mere inspiration og øvelser til en sundere krop.
Du kan finde Din Flexible Sundhed her:

Læs flere indlæg her:

Diafragma
Åndedræt

Diafragma og din vejrtrækning

Diafragma er en kuppelformet muskel, som adskiller brysthulen fra bughulen. Diafragma er placeret mellem dine lunger og mave og er kroppens største og vigtigste vejrtrækningsmuskel.

Læs mere »
Coremusklerne består af Diafragma, ryg- og mavemusklerne samt bækkenbundsmusklerne
Lænderyg

Coremusklerne og deres funktion

Coremusklerne har mange forskellige funktioner. Core betyder kerne på engelsk. Cormusklerne er med andre ord kroppens kernemuskler, som tilsammen udgør kropsstammen. Manglende aktivering og styrke

Læs mere »
Smerter på bagsiden af hoften svage ballemuskler
Hofte

Svage ballemuskler

Svage ballemuskler kan skyldes mange forskellige ting. Måske tænker du ikke over, at dine ballemuskler er svage i dagligdagen. Dog kan manglende styrke i dine baller

Læs mere »
Sådan forebygger du kontorskader
Hele kroppen

Sådan forebygger du kontorskader

I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvordan du forebygger kontorskader. Du får tre gode råd, samt en træningsvideo, som har til formål at styrke

Læs mere »