Tantepukkel

En tantepukkel er betegnelsen for den lille bule, som kan opstå i den nederste del af nakken. 
Bulen opstår omkring den syvende nakkehvirvel. Denne nakkehvirvel kan stikke ud og blive synlig, når du døjer med en tantepukkel.
En tantepukkel kan trods navnet opstå hos både mænd og kvinder.
I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvad en tantepukkel er, samt hvad du kan gøre for at mindske tantepuklen.

Hvad er en tantepukkel?

I daglig tale bruges tantepukkel til at omtale en øget krumning mellem nakke og brystryggen. Det er dog meget forskelligt, hvor stor eller lille krumningen er.
En tantepukkel kan bestå af fedt, affaldsstoffer og væske, som samler sig omkring musklerne i den nederste del af nakken. Denne ophobning kan ske, hvis dine muskler og sener i nakke og øvre ryg er overbelastede. Din kropsholdning kan også forårsage en øget krumning i den øvre del af ryggen. Her sker der en ændring af dine ryghvirvler over tid, som langsomt øger krumningen i den nederste del af nakken.

Det er vigtigt at understrege, at du også kan opleve en øget krumning i den øvre del af ryggen grundet tumorer, cyster eller andre abnormale vækster på ryggen og/eller skuldrene. 

Hvorfor opstår en tantepukkel?

Der kan være flere forskellige årsager til, at en tantepukkel opstår. En tantepukkel kan være arvelig. Har en eller flere i din famile en tantepukkel er der en øget risiko for, at du også får en. Din kropsholdning  har også en stor betydning for, om du udvikler en tantepukkel. Sidder du med dit hovedet fremskudt øges belastningen på dine muskler i nakke og øvre ryg. Når du fører hovedet frem skal musklerne i nakken spænde ekstra meget op for at holde denne spænding. Det giver muskelspændinger i musklerne i nakke og øvre ryg. Når du fører dit hoved fremad kommer der en stor belastning på den syvende nakkehvirvel. Her overbelastes  ledbåndene og brusken i området. Når vævet bliver overbelastet opstår der en fortykning, som skaber en tantepukkel over tid.

Døjer du med slidgigt i nakke eller ryg kan det også påvirke din kropsholdning.
Her er der en øget risiko for, at du får en større krumning i brystryggen.
Det samme gør sig gældende, hvis du har haft et eller flere brud i ryggen.
Receptpligtig medicin, som fx. medicin mod overvægt øger risikoen for, at du udvikler en tantepukkel.
Medfødte sygdomme, som Cushings syndrom eller Morbus Scheuermann kan have en påvirkning på din kropsholdning og øge risikoen for vækstforandringer i rygsøjlen. 

De typiske symptomer:

Det er ikke alle, som oplever smerter i forbindelse med deres tantepukkel.
Dine symptomer afhænger typisk af årsagen til din tantepukkel.
De typiske symptomer er: 

  • Smerter og ømhed i nakke og/eller øve ryg. Smerterne kan forværres ved bestemter stillinger eller bevægelser. 
  • Stivhed i nakke, øvre ryg og mellem skulderbladene.
  • Nedsat bevægelighed i nakke og øvre ryg. Du kan opleve, at du har svært ved at se op mod loftet.
  • Træthed og ømhed i musklerne, når du står eller sidder ned i længere tid. 
  • Hovedpine, kvalme og/eller svimmelhed. 
  • Du kan have en tendens til at falde mere. Det skyldes, at dit balancepunkt er ændret grundet din krumning. Det påvirker musklernes styrke og stabilitet i hele kroppen. 
  • Du kan opleve, at du har problemer med at synke og fordøje din mad. 

Har du en større tantepukkel kan du opleve skuldersmerter, samt udstrålende smerter ud i armen.
 I nogle tilfælde kan der være følelsesforstyrrelser ned i en eller flere fingre.
Du kan også opleve, at dine organer påvirkes af din øgede krumning. Udover en dårligere fordøjelse kan du også opleve vejrtrækningsbesvær. Det skyldes, at lungerne ikke har plads til at udvide sig fuldt ud.

Du skal altid kontakte din læge, hvis du oplever problemer med at synke, samt fordøjelsesproblemer og vejrtrækningsbesvær. Det er vigtigt, at du kender årsagen til ovenstående problemer, så du får den rette behandling. 

Kan jeg træne tantepuklen væk?

Det afhænger af årsagen til din tantepukkel.
Skyldes tantepuklen din kropsholdning og/eller en overbelastning af dine muskler, sener og ledbånd i nakke og øvre ryg kan du have en god effekt af øvelser. Skyldes tantepuklen din genetik kan det være sværere at fjerne tantepuklen helt. Dog kan øvelser og træning hjælpe med at lindre dine smerter og symptomer. Ønsker du at komme din tantepukkel til livs bør du også have fokus på din kropsholdning i løbet af dagen. Sørg at strække din nakke og ryg flere gange om dagen, samt hold flere pauser om dagen, hvor du bevæger hele kroppen.

I videoen herunder får du lidt inspiration til, hvilke øvelser du kan lave, hvis du døjer med en tantepukkel. 

Afspil video om tantepukkel

Ønsker du flere øvelser?


Som medlem af Din Flexible Sundheds træningsunivers kan du få hjælp til at styrke dine muskler og sener i øvre ryg.
Et medlemskab koster kun 99 kr/måned og er uden binding. Når du er medlem får du bl.a. adgang til en masse træningsvideoer, som hjælper dig med at genoptræne og forebygge smerter i nakke og ryg.

Døjer du med en tantepukkel?


Som medlem af Din Flexible Sundheds træningsunivers kan du få hjælp til at styrke dine muskler og sener i øvre ryg.
Et medlemskab koster kun 99 kr/måned og er uden binding. Når du er medlem får du bl.a. adgang til en masse træningsvideoer, som hjælper dig med at genoptræne og forebygge smerter i nakke og ryg.

Læs flere indlæg her:

Diafragma
Åndedræt

Diafragma og din vejrtrækning

Diafragma er en kuppelformet muskel, som adskiller brysthulen fra bughulen. Diafragma er placeret mellem dine lunger og mave og er kroppens største og vigtigste vejrtrækningsmuskel.

Læs mere »
Coremusklerne består af Diafragma, ryg- og mavemusklerne samt bækkenbundsmusklerne
Lænderyg

Coremusklerne og deres funktion

Coremusklerne har mange forskellige funktioner. Core betyder kerne på engelsk. Cormusklerne er med andre ord kroppens kernemuskler, som tilsammen udgør kropsstammen. Manglende aktivering og styrke

Læs mere »
Smerter på bagsiden af hoften svage ballemuskler
Hofte

Svage ballemuskler

Svage ballemuskler kan skyldes mange forskellige ting. Måske tænker du ikke over, at dine ballemuskler er svage i dagligdagen. Dog kan manglende styrke i dine baller

Læs mere »
Sådan forebygger du kontorskader
Hele kroppen

Sådan forebygger du kontorskader

I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvordan du forebygger kontorskader. Du får tre gode råd, samt en træningsvideo, som har til formål at styrke

Læs mere »