Frossen skulder – hvad skal du gøre?

En frossen skulder er sikkert en betegnelse du har hørt før.  Ca. 2 % af befolkningen oplever en frossen skulder om året. Du kan her blive endnu klogere på, hvordan du skal forholde dig, hvis du oplever en frossen skulder.

Hvad er en frossen skulder så?

En frossen skulder er en betegnelse, som dækker begrebet kapsulit. En kapsulit er en betændelsesstilstand i ledkapslen, hvilket gør, at ledkapslen vokser sammen med ledhovedet. Ledkapslen starter med at skrumpe og blive stiv. Hele tilstanden starter med, at der opstår en stivhed omkring skulderleddet, som udvikler sig til smerter og indskrænket bevægelighed. Der kan være mange grunde til, at denne tilstand opstår, men dog ved man ikke præcis, hvorfor den opstår. Den kan opstå grundet et fald eller tidligere skuldersmerter, men typisk opstår det uden en egentlig årsag. Tilstanden er meget smertefuld og indskrænker bevægeligheden i skulderen, hvilket er smertefuldt og invaliderende. Forløbet kan varer meget længe og inddeles typisk i nogle stadier:

 

  1. Stadie: Denne kaldes “den frysende fase”. Her starter skuldersmerterne og blive langsomt tiltagende over en periode. Denne fase kan varer fra 6 uger til 9 måneder, hvor skulderen mister sin bevægelsesevne i takt med, at smerterne øges.
  2. Stadie: Denne kaldes “den frosne fase”. Her aftager skuldersmerterne, men stivheden og den nedsatte bevægelighed forbliver. Dette skyldes, at leddet og ledkapslen er vokset sammen. Denne fase varer fra 4 til 9 måneder.
  3. Stadie: Denne kaldes “den optøende fase”. Her kommer skulderens bevægelighed langsomt tilbage til det habituelle niveau. Denne fase varer typisk 4-26 måneder.
 

Som du kan se, så kan denne tilstand varer 1-3 år og symptomerne kan være tilstede i op til 10 år.

Hvilke symptomer er der?

Udover den førnævnte smerte ved bevægelse og stivhed i skulderen, oplever mange også smerter om natten og ved hvile. Smerterne kan være så voldsomme, så du ikke kan ligge på skulderen.

Smerterne vil typisk være tilstede på ydersiden af overarmen og kan stråle ned til underarmen. I hverdagen kan du være forhindret i almindelige hverdagsaktiviteter som påklædning og aktiviteter med armene over skulderhøjde. Skulderen kan, når det er værst, blive låst og ikke funktionsdygtigt. Det kan være meget invaliderende og smertefuldt.

Hvad kan jeg gøre?

Oplever du tiltagende smerter i skulderen over et par uger er det vigtigt, at du får din skulder undersøgt enten af din læge eller en fysioterapeut. Er din bevægelighed nedsat i alle retninger er der står sandsynlighed for, at du har en frossen skulder. Her er det vigtigste at lindre dine smerter, hvilket kan gøres med:

Smertestillende kan hjælpe på et piskesmæld

Smertestillende medicin

Er smerterne meget slemme kan binyrebarkhormon være en løsning, hvis lægen vurdere dette.

Øvelser

Der er desværre ikke nogle øvelser, som kan hindre, at tilstanden sker. Men øvelser kan være med til at smertelindre og bibeholde lidt bevægelighed i skulderen.

frossen skulder - opsøg behandler

Fysioterapi

Fysioterapi kan hjælpe – dog skal det helst være i kombi med andre behandlinger, som smertestillende medicin og skal ikke benyttes, hvis du har for mange smerter.

frossen skulder - snak med din læge om operation ved mange smerter

Operation

Kan blive en løsning, hvis kapslen forbliver indskrumpet og smertefuld. Det er lægen, som vurdere om dette er relevant.

Der er desværre ikke klare retningslinjer for, hvad du skal og ikke skal. Det bedste du kan gøre er, at søge læge og dermed bevæge din skulder så meget du kan. Til gengæld kan du forebygge en frossen skulder ved at holde skulderen igang med en masse bevægelse og træning. I nogle tilfælde kan akupunktur og manuel behandling hjælpe på at bevare bevægeligheden og mobiliteten i skulderen.

Skal du genoptræne efter en omgang frossen skulder?


I Din Flexible Sundheds Træningsunivers finder du de bedste råd og øvelser til at genvinde bevægeligheden og styrken i skulderen.
 
Bliv medlem for kun 99 kr. om måneden og kom igang med genoptræningen allerede idag. 

Find mere inspiration og øvelser til en sundere krop.
Du kan finde Din Flexible Sundhed her:

Læs flere indlæg her:

Smerter på bagsiden af hoften svage ballemuskler
Hofte

Svage ballemuskler

Svage ballemuskler kan skyldes mange forskellige ting. Måske tænker du ikke over, at dine ballemuskler er svage i dagligdagen. Dog kan manglende styrke i dine baller

Læs mere »
Sådan forebygger du kontorskader
Hele kroppen

Sådan forebygger du kontorskader

I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvordan du forebygger kontorskader. Du får tre gode råd, samt en træningsvideo, som har til formål at styrke

Læs mere »
Smerter på bagsiden af hoften
Ankel

Kontorskader i underkroppen

Døjer du med en kontorskade i underkroppen? Så er du ikke alene. En kontorskade er smerter og gener, som er opstået grundet dit kontorarbejde.Ønsker du

Læs mere »
Overbelastningsskade i håndleddet
Brystryg

Kontorskader i overkroppen

Vidste du, at kontorskader i overkroppen ikke er unormale?I forrige blogindlæg blev du klogere på, hvad en kontorskade er, samt hvad du skal gøre for

Læs mere »
kontorskader kontorskade
Hele kroppen

Hvad er en kontorskade?

En kontorskade er smerter og gener, som er opstået i forbindelse med dit kontorarbejde. Sidder du ned foran en computer det meste af dagen er

Læs mere »
Øget lændesvaj
Kropsholdning

Øget lændesvaj

Mistænker du, at du har smerter i ryggen grundet et øget lændesvaj? I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvorfor du kan opleve smerter og

Læs mere »