Gule flag

Gule flag er betegnelsen for psykologiske og sociale risikofaktorer for udvikling af langvarige smertetilstande. De gule flag afhænger ikke af de fysiologiske årsager til dine smerter, men de psykiske tanker omkring smerterne. De gule flag bruges derfor til at fange klienter, som har en risiko for at udvikle kroniske smerter. Oplever du en eller flere af nedenstående punkter betyder det ikke nødvendigvis, at dine smerter aldrig går væk. Derimod bør du snakke med din læge omkring dine tanker og følelser i forbindelse med dine smerter og symptomer, så du kan få den hjælp du har brug for til at undgå langvarige smerter. Nedenstående er blot vejledende og brug det kun som inspiration og ikke en endelig diagnose for, at du udvikler kroniske smerter.

 

 

Husk!

Nedenstående er blot vejledende og brug det kun som inspiration og ikke en endelig diagnose for, at du udvikler kroniske smerter. Snak altid med din læge om dine smerter og symptomer. Læs indlægget om røde flag her. 

Gule flag:

Oplever du eller flere af nedenstående tanker eller følelser,
så bør du altid kontakte din læge og/eller behandler, så du kan få den rette behandling.

Gule flag

Tanker, holdninger og overbevisninger

  • Hvordan er dine tanker omkring dine smerter?
    • En negativ attitude omkring smerterne og fremtiden gør det sværere at komme ovenpå.
    • Tanker om at smerterne forværres og øvelser/behandlingen ikke vil hjælpe.
    • Tanker om, at behandlingen bør være passiv frem for aktiv.
    • Forventninger om at dine smerter kan forsvinde ved Quick-fixes.
    • Tanker om, at du ikke selv kan gøre noget for at komme ovenpå igen.
     
  • Hvilken overbevisning har du?
    • Er du overbevist om, at du fejler noget alvorligt (fx. kræft) kan det forværre dine smerter og symptomer. Også selvom undersøgelser viser, at du ikke fejler noget alvorligt.
    • Katastrofetanker om fremtiden.
    • Over- og/eller fejlfortolkninger af dine kropslige symptomer.
    • Smerter er ukontrollerbare og du ikke selv kan gøre noget for at mindske dem.
Gule flag

Erstatning

  • Har du en forsikringssag kørende?
    • Afventninger i forsikringssager eller andre sager, hvor udbetalingen kan afhænge af dine smerter og symptomer kan spille en rolle i, hvordan du oplever dine smerter og symptomer.
    • Uenighed i afgørelsen kan også påvirke dine smerter og symptomer.

Diagnose

  • Hvordan har du forstået din diagnose?
    • Uhensigtsmæssig kommunikation omkring din diagnose kan føre til misforståelser. Fx. udtalelser som “Din diskus er sprunget ud” eller “din ryg smuldre” kan forværre tankerne omkring prognosen og fremtiden.
Hvordan er din adfærd?

Adfærd

  • Hvordan er din adfærd omkring din rehabilitering/genoptræning?
    • Har du en passiv tilgang?
    • Påvirkes din dagligdag?
    • Laver du mindre dagligdagsaktiviteter?
    • Hviler du mere eller holder flere pauser?
    • Sover du dårligere på grund af smerter?
    • Har du et øget indtag af alkohol eller andre euforiserende stoffer siden smerterne begyndte?
Gule flag

Følelser

  • Hvilke følelser har du omkring dine smerter?
    • Føler du dig deprimeret?
    • Føler du dig ubrugelig?
    • Er du mere irritabel?
    • Er du mindre social?
    • Føler du angst, når du mærker kroppens signaler/symptomer?
Træning er godt til at forebygge stress - undgå løbetræning ved akutte smerter

Arbejde

  • Hvordan er dine tanker omkring dit arbejde?
    • Føler du, at du først kan vende tilbage til dit arbejde, når alle smerter er væk?
    • Forventer du, at dine smerter forværres, hvis du begynder at arbejde igen?
    • Trives du ikke på arbejdet?
    • Tager din chef/arbejdsplads ikke højde dine smerter og symptomer?

Familie

  • Hvordan håndterer din familie dine smerter og symptomer?
    • Er din familie/partner overbeskyttende?
    • Oplever du manglende interesse og/eller støtte i at snakke om dine smerter?
    • Oplever du, at du udelukkes fra sociale
Ovenstående er blot en vejledning. Snak altid med din læge, hvis du har smerter og symptomer, som ikke forbedres. Det er ikke alle, som oplever kroniske smerter selvom de oplever et eller flere gule flag. Del gerne dine tanker med din læge og behandlere, så de bedre kan hjælpe dig gennem dit genoptræningsforløb.

Find mere inspiration og øvelser til en sundere krop.
Du kan finde Din Flexible Sundhed her:

Læs flere indlæg her:

Smerter på bagsiden af hoften svage ballemuskler
Hofte

Svage ballemuskler

Svage ballemuskler kan skyldes mange forskellige ting. Måske tænker du ikke over, at dine ballemuskler er svage i dagligdagen. Dog kan manglende styrke i dine baller

Læs mere »
Sådan forebygger du kontorskader
Hele kroppen

Sådan forebygger du kontorskader

I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvordan du forebygger kontorskader. Du får tre gode råd, samt en træningsvideo, som har til formål at styrke

Læs mere »
Smerter på bagsiden af hoften
Ankel

Kontorskader i underkroppen

Døjer du med en kontorskade i underkroppen? Så er du ikke alene. En kontorskade er smerter og gener, som er opstået grundet dit kontorarbejde.Ønsker du

Læs mere »
Overbelastningsskade i håndleddet
Brystryg

Kontorskader i overkroppen

Vidste du, at kontorskader i overkroppen ikke er unormale?I forrige blogindlæg blev du klogere på, hvad en kontorskade er, samt hvad du skal gøre for

Læs mere »
kontorskader kontorskade
Hele kroppen

Hvad er en kontorskade?

En kontorskade er smerter og gener, som er opstået i forbindelse med dit kontorarbejde. Sidder du ned foran en computer det meste af dagen er

Læs mere »
Øget lændesvaj
Kropsholdning

Øget lændesvaj

Mistænker du, at du har smerter i ryggen grundet et øget lændesvaj? I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvorfor du kan opleve smerter og

Læs mere »