Øvelser mod svimmelhed

Der findes mange årsager til svimmelhed. Og i nogle tilfælde kan man ikke forklare, hvorfor svimmelhed opstår. Er din svimmelhed opstået grundet øresten er disse øvelser ikke gode for dig. Der vil disse øvelser være bedre. Døjer du derimod med svimmelhed, som ikke kan forklares kan disse øvelser muligvis hjælpe dig. Øvelserne har fokus på bevægelse af din hoved. Du kan opleve svimmelhed og kvalme, når du laver øvelserne. Det er ikke unormalt eller farligt. Dog må din svimmelhed ikke forværres efter du er stoppet med øvelserne. Så skal du ikke fortsætte med øvelserne.

 

3 øvelser mod svimmelhed:

Øvelse 1: Drej hovedet

Sådan gør du:
  • Sæt dig godt til rette.
  • Find et punkt ca. 2 meter foran dig, som du fokusere på.
  • Hold fokusset på dette punkt, mens du bevæger dit hoved fra side til side, så hurtigt du kan.

Gentag øvelsen: 10-20 gentagelser mindst 2 gange dagligt

Vær OBS på:

  • At du ikke slipper dit fokus med øjnene.

 

Du kan gøre øvelsen nemmere ved at:

  • Blot holde fokus med øjnene uden at bevæge hovedet.
  • Dreje hovedet langsommere eller hurtigere.

 

Du kan gøre øvelsen sværere ved at:

  • Lukke dine øjnene, mens du stadig lader som om du ser på fokuspunktet.

Øvelse 2: Bevæg hovedet op og ned

Sådan gør du:
  • Sæt dig godt til rette.
  • Brug samme fokuspunkt, som i øvelse 1.
  • Bevæg hovedet op og ned uden at dine øjne flytter fokusset fra punktet.

Gentag øvelsen: 10-20 gentagelser mindst 2 gange dagligt

Vær OBS på:

  • At du ikke fjerner fokusset fra punktet med dine øjne.

 

Du kan gøre øvelsen nemmere ved at:

  • Blot at se på punktet uden at bevæge dit hoved.
  • Bevæge dit hoved langsommere eller hurtigere.

 

Du kan gøre øvelsen sværere ved at:

  • Lave øvelsen med lukkede øjne.

Øvelse 3: Kryds dine ben

Sådan gør du:
  • Stå med ryggen tæt på en væg eller sørg for, at du har et bord eller en stol, som du kan støtte dig til.
  • Før venstre ben ind over højre ben. Hold denne stilling i 3-5 sekunder.
  • Kom tilbage til startpositionen og gentag med højre ben.

Gentag øvelsen: 20 gentagelser mindst 2 gange dagligt

Vær OBS på:

  • At du står stille med resten af kroppen.
  • At du ser lige frem hele tiden.
  • At din svimmelhed ikke forværres markant, når du laver denne øvelse. Føler du dig utilpas gør du øvelsen nemmere eller springer den over.

 

Du kan gøre øvelsen nemmere ved at:

  • Støtte dig til bordet eller stolen.
  • Støtte dit krydsede ben på gulvet. Det betyder, at du blot krydser benet og støtter foden i gulvet.

 

Du kan gøre øvelsen sværere ved at:

  • Holde benet længere tid.
  • Dreje dit hoved.
  • Lukke dine øjne.

 

Hvor længe skal jeg lave øvelserne før jeg mærker en forbedring?

Jo oftere du laver øvelserne, jo hurtigere mærker du en forbedring. Det er svært at give en prognose, da effekten af øvelserne afhænger af mange ting. Dels hvor længe du har døjet med svimmelheden og i hvilken grad. Jo længere tid du har døjet med svimmelhed, jo længere tid kan der gå før du mærker en forbedring. Det samme gør sig gældende, hvis du er meget svimmel. Nogle kan opleve en forværring, når de laver øvelserne. Det er helt okay, så længe at det ikke er for ubehagelig for dig og svimmelheden ikke er værre efterfølgende. Jo oftere du laver øvelserne, jo før mærker du en forbedring. Mærker du ikke en forbedring af øvelserne efter 3 måneder eller bliver din svimmelhed voldsomt forværret af øvelserne skal du kontakte din læge eller en fysioterapeut for videre udredning.

Stammer din svimmelhed fra nakken?


I Din Flexible Sundheds Træningsunivers får du de bedste råd og øvelser til at styrke og stabilisere dine muskler i nakken, skuldrene og øvre ryg. 
 
Bliv medlem for kun 99 kr. om måneden og kom igang med genoptræningen allerede idag. 

Find mere inspiration og øvelser til en sundere krop.
Du kan finde Din Flexible Sundhed her:

Læs flere indlæg her:

Coremusklerne består af Diafragma, ryg- og mavemusklerne samt bækkenbundsmusklerne
Lænderyg

Coremusklerne og deres funktion

Coremusklerne har mange forskellige funktioner. Core betyder kerne på engelsk. Cormusklerne er med andre ord kroppens kernemuskler, som tilsammen udgør kropsstammen. Manglende aktivering og styrke

Læs mere »
Smerter på bagsiden af hoften svage ballemuskler
Hofte

Svage ballemuskler

Svage ballemuskler kan skyldes mange forskellige ting. Måske tænker du ikke over, at dine ballemuskler er svage i dagligdagen. Dog kan manglende styrke i dine baller

Læs mere »
Sådan forebygger du kontorskader
Hele kroppen

Sådan forebygger du kontorskader

I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvordan du forebygger kontorskader. Du får tre gode råd, samt en træningsvideo, som har til formål at styrke

Læs mere »
Smerter på bagsiden af hoften
Ankel

Kontorskader i underkroppen

Døjer du med en kontorskade i underkroppen? Så er du ikke alene. En kontorskade er smerter og gener, som er opstået grundet dit kontorarbejde.Ønsker du

Læs mere »
Overbelastningsskade i håndleddet
Brystryg

Kontorskader i overkroppen

Vidste du, at kontorskader i overkroppen ikke er unormale?I forrige blogindlæg blev du klogere på, hvad en kontorskade er, samt hvad du skal gøre for

Læs mere »