Dårlig balance? Dette kan være årsagen!

Føler du, at du har en dårlig balance? Det kan være meget invaliderende, hvis du har en dårlig balance. Det påvirker dig nemlig både fysisk og psykisk, hvis du er bange for at miste balancen. Der kan være mange årsager til, at din balance er svækket. Men inden du får årsagerne, skal du forstå, hvad balance er.

 

En balance mellem flere ting

Din balance styres af lillehjernen. Lillehjernen modtager signaler fra vores buegange i dit indre øre, synssans, følesans og muskler og sener. Stemmer disse signaler ikke overens med hinanden sker der en ubalance, som kan forårsage balanceproblemer eller svimmelhed.

 

Årsager til en dårlig balance

Der kan være mange årsager til en dårlig balance. Helt basalt opstår din dårlige balance, hvis der er en ubalance imellem de signaler lillehjernen modtager. Denne ubalance sker, hvis en eller flere sanser ikke stimuleres eller bliver udfordret. Du får her de typiske årsager til en dårlig balance:

 

#1: Inaktivitet

Sidder eller ligger du meget ned kan dette være årsagen til din dårlige balance. Hvis dine muskler, sener og sanser ikke stimuleres og bruges kan du opleve en større usikkerhed på din balance. Små børn stimulere deres balance hele tiden, da de bruger deres krop hele tiden, hvad enten de leger eller dyrker sport. Jo ældre vi bliver, jo mere sidder vi ned i løbet ad dagen. Dette betyder, at vores balance ikke bliver udfordret og dette kan være årsagen til din forringede balance.

 

Hvad kan jeg gøre?

Op og igang. Den eneste måde du forbedrer din balance er ved at bruge din krop. En masse balanceøvelser, enten på gulvet eller på vippebrættet kan forbedre din balance markant.

 

#2: Synsproblemer

Dit syn har en vigtig indflydelse på din balance. Har du problemer med dit syn kan det være årsagen til din dårlige balance. Har du oplevet, at du har sværere ved at læse eller se genstande kan dette skyldes en synsforringelse. Har du fået sværere ved at bedømme afstande, når du går eller har du svært ved at se ujævnheder kan du have en større risiko for at miste balancen.

 

Hvad kan jeg gøre?

Opsøg en øjenlæge for at få en vurdering af om dit syn kan være årsagen til din dårlige balance, hvis du mistænker det.

 

#3: Øresten i buegangene i dit indre øre

Øresten i dine buegange kan påvirke din balance og/eller give dig svimmelhed. Disse buegange er med til at sende signalerne til lillehjernen om hovedet stilling. Når en øresten sætter sig fast sendes der et falsk signal til lillehjernen om hovedets bevægelse. Dette medvirker til, at du oplever svimmelhed og/eller dårlig balance ved bestemte bevægelser eller stillinger af hovedet.

 

Hvad kan jeg gøre?

Er du i tvivl om du har en resten skal du opsøge en ørelæge. Hvis du har øresten kan du løsne ørestenen med nogle bestemte bevægelser.

 

Andre årsager til dårlig balance:

  • B12-mangel: B12 er et vitamin, som er vigtigt for vores nervesystem. Mangler du B12-vitamin kan det medvirke til en lav blodprocent, som kan medvirke til en dårlig balance, især når du går i mørke. Det er vigtigt, at du opsøger din læge, hvis du har en mistanke om dette.
  • Medicinbivirkninger: Der er noget medicin, som kan være årsagen til dårlig balance. Især antidepressiv-medicin eller medicin mod forhøjet blodtryk kan påvirke din balance negativt. Har du fornyelig fået ny medicin eller er der sket en ændring i din medicin kan du snakke med din læge omkring dette.
  • Nervesygdomme: som Parkinson eller Sclerose. Der findes forskellige nervesygdomme, som påvirker vores nerver og hermed vores hjerne. Døjer du med en nervesygdom er det ekstra vigtigt, at du får trænet din balance. Går du ikke til en fysioterapeut allerede skal du snakke med din læge omkring muligheden for dette.
  • Alderen: Det er ikke nogle hemmelighed, at med alderen bliver vi mere stive i vores krop. Det er helt naturligt! Dog kan denne stivhed i vores led medføre, at vores kropsholdning ændre sig. Vi går mere foroverbøjet og krum, hvilket påvirker vores balance. Det er derfor en god idé, at lave balancetræning hele livet og især, når vi bliver ældre. Ved at træne din balance mindsker du din risiko for at falde og brække arm eller ben.
  • Dehydrering: Dehydrering kan opstå hos alle. Dog er det typisk ældre, som glemmer at drikke nok i løbet af dagen, grundet en svækket tørst fra naturens side. Dehydrering påvirker kroppen og ikke mindst hjernen grundet en ubalance i væskebalancen, hvilket påvirker din balance, da hjernens funktions nedsættes.
  • Fodtøj: Det skal ikke være nogen hemmelighed, at de sko, som du går i kan påvirke din balance. Går du i fodtøj, som er for småt eller for stort kan det påvirke de signaler, som sendes op til hjernen. Det betyder, at musklerne omkring din ankel arbejder anderledes, end hvis du gik på bare tæer. Det er derfor vigtigt, at du går i fodtøj, som føles behageligt og giver dine fødder og muskler den bedste forudsætning for at bedre din balance.

 

Hvornår skal jeg søge læge?

Opstår dine balanceproblemer pludseligt og uden en egentlig årsag skal du altid kontakte dine læge. Får du følgesymptomer, som svimmelhed, synsforstyrrelser og opkast skal du også kontakte din læge. Har du gået med balanceproblemer i længere tid, som pludseligt forværres skal du også kontakte din egen læge. En fysioterapeut kan hjælpe dig med en udredning om balanceproblematikken skyldes øresten eller årsagen sidder omkring din nakke. Du kan også få en grundig introduktion til de bedste balanceøvelser for dig.

 

Ønsker du flere øvelser, som forbedrer din balance?


I Din Flexible Sundheds Træningsunivers får du du adgang til +200 træningsvideoer, som styrker og stabiliserer hele din krop. 
 
Bliv medlem for kun 99 kr. om måneden og kom igang med genoptræningen allerede idag. 

Find mere inspiration og øvelser til en sundere krop.
Du kan finde Din Flexible Sundhed her:

Læs flere indlæg her:

Smerter på bagsiden af hoften svage ballemuskler
Hofte

Svage ballemuskler

Svage ballemuskler kan skyldes mange forskellige ting. Måske tænker du ikke over, at dine ballemuskler er svage i dagligdagen. Dog kan manglende styrke i dine baller

Læs mere »
Sådan forebygger du kontorskader
Hele kroppen

Sådan forebygger du kontorskader

I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvordan du forebygger kontorskader. Du får tre gode råd, samt en træningsvideo, som har til formål at styrke

Læs mere »
Smerter på bagsiden af hoften
Ankel

Kontorskader i underkroppen

Døjer du med en kontorskade i underkroppen? Så er du ikke alene. En kontorskade er smerter og gener, som er opstået grundet dit kontorarbejde.Ønsker du

Læs mere »
Overbelastningsskade i håndleddet
Brystryg

Kontorskader i overkroppen

Vidste du, at kontorskader i overkroppen ikke er unormale?I forrige blogindlæg blev du klogere på, hvad en kontorskade er, samt hvad du skal gøre for

Læs mere »
kontorskader kontorskade
Hele kroppen

Hvad er en kontorskade?

En kontorskade er smerter og gener, som er opstået i forbindelse med dit kontorarbejde. Sidder du ned foran en computer det meste af dagen er

Læs mere »
Øget lændesvaj
Kropsholdning

Øget lændesvaj

Mistænker du, at du har smerter i ryggen grundet et øget lændesvaj? I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvorfor du kan opleve smerter og

Læs mere »