Skinnebensbetændelse

En af de typiske årsager til smerter på forsiden af underbenet er skinnebensbetændelse. Skinnebensbetændelse giver smerter på forsiden af underbenet, samt stråle op til knæet eller ned til fødderne. Det er vigtigt, at du tager dine smerter og symptomer alvorligt, så du ikke forværrer irritationen på forsiden af skinnebenet.


Hvad er skinnebensbetændelse?

Skinnebensbetændelse giver smerter på indersiden af underbenets skinnebensknogle, som kaldes Tibia. Ved skinnebensbetændelse er der opstået en overbelastning af muskel og senetilhæftningen langs skinnebensknoglen. Skinnebensbetændelse kaldes også medialt tibialt stresssyndrom eller “shin splint”.

Hvad er årsagen til at skinnebensbetændelse opstår?

Skinnebensbetændelse skyldes en overbelastning af underbenets muskler og sener. Tilstanden opstår typisk ved længerevarende belastning af underbenet, som fx. løb. Især løb på hårdt underlag kan forårsage irritationen af musklerne,  da belastningen på sener og muskler i underbenet er større. Derudover kan anatomiske og biokemiske forskelle have en betydning for, hvor vidt du oplever betændelse i skinnebenet. Fx. kan en udadroteret læg øge risikoen for skinnebensbetændelse, samt hvis du har tendens til kalveknæ. Dette påvirker din måde at løbe eller gå på, da der kommer større belastning på indersiden af foden, hvilket belaster dine muskler og sener på underbenet mere. Derudover kan platfod, forkert fodtøj og svage muskler omkring ankel, hofter og coremuskler forårsage tilstanden. Manglende opvarmning af ben og ankler kan også øge risikoen for skinnebensbetændelse.

Skinnebensbetændelse
Det er vigtigt, at tage smerter i skinnebenet alvorligt. Skinnebensbetændelse kan udvikle sig til en kronisk tilstand, hvis du ikke tager smerterne alvorligt. Styrketræning af musklerne omkring skinnebenet kan afhjælpe på smerterne.

Hvad er symptomerne for skinnebensbetændelse?

Der findes flere symptomer på skinnebensbetændelse. De typiske symptomer og gener er:

  • Smerter på forsiden, indersiden eller bagsiden af skinnebenet.
  • Smerter, når du starter en aktivitet. Smerterne forsvinder under aktiviteten, men kommer retur, når du er færdig med aktiviteten igen.
  • Ømhed omkring skinnebenet.

Søg altid læge, hvis:

  • Du har voldsomme smerter i skinnebenet efter et fald.
  • Varme omkring skinnebenet.
  • Synlig hævelse omkring skinnebenet.
  • Smerter, når du holder benet i ro.

Hvad kan jeg selv gøre?

Du kan heldigvis selv gøre nogle ting mod skinnebensbetændelsen. Først og fremmest er det vigtigt, at du stopper med alle aktiviteter, som forværre dine smerter. Dernæst er det en god idé at tjekke dit fodtøj efter. Gå med sko, som har en god affjedring og stødabsorbering. Hårdt underlag kan forværre dine smerter, så undgå at gå eller stå for længe på hårdt underlag. Da smerterne skyldes en overbelastning af dine muskler og sener på skinnebenet kommer du ikke uden om at komme igang med øvelser, som udspænder og styrker dine muskler i underbenet.  I nogle tilfælde kan et indlæg også afhjælpe dine smerter.

Hvad er min prognose?

Når du først har døjet med skinnebensbetændelse kan det vende tilbage igen. Det er derfor vigtigt, at du tager tilstanden seriøst og holder fast i dine øvelser. Prognosen er god, hvis du træner dine muskler og sener, samt holder igen med aktiviteter, som giver dig smerter. Skinnebensbetændelsen kan udvikle sig til en kronisk tilstand, hvis du ikke lytter til din krop. I nogle tilfælde skal der en operation til før tilstanden forbedres.

Ønsker du hjælp til genoptræningen af din skinnebensbetændelse?


I Din Flexible Sundheds Træningsunivers får du de bedste råd og øvelser til at lindre dine smerter og symptomer i skinnebenet. 
 
Bliv medlem for kun 99 kr. om måneden og kom igang med genoptræningen allerede idag. 

Find mere inspiration og øvelser til en sundere krop.
Du kan finde Din Flexible Sundhed her:

Læs flere indlæg her:

Smerter på bagsiden af hoften svage ballemuskler
Hofte

Svage ballemuskler

Svage ballemuskler kan skyldes mange forskellige ting. Måske tænker du ikke over, at dine ballemuskler er svage i dagligdagen. Dog kan manglende styrke i dine baller

Læs mere »
Sådan forebygger du kontorskader
Hele kroppen

Sådan forebygger du kontorskader

I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvordan du forebygger kontorskader. Du får tre gode råd, samt en træningsvideo, som har til formål at styrke

Læs mere »
Smerter på bagsiden af hoften
Ankel

Kontorskader i underkroppen

Døjer du med en kontorskade i underkroppen? Så er du ikke alene. En kontorskade er smerter og gener, som er opstået grundet dit kontorarbejde.Ønsker du

Læs mere »
Overbelastningsskade i håndleddet
Brystryg

Kontorskader i overkroppen

Vidste du, at kontorskader i overkroppen ikke er unormale?I forrige blogindlæg blev du klogere på, hvad en kontorskade er, samt hvad du skal gøre for

Læs mere »
kontorskader kontorskade
Hele kroppen

Hvad er en kontorskade?

En kontorskade er smerter og gener, som er opstået i forbindelse med dit kontorarbejde. Sidder du ned foran en computer det meste af dagen er

Læs mere »
Øget lændesvaj
Kropsholdning

Øget lændesvaj

Mistænker du, at du har smerter i ryggen grundet et øget lændesvaj? I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvorfor du kan opleve smerter og

Læs mere »