Smerter – hvorfor og hvad er det?

De fleste mennesker har på et tidspunkt følt smerte i deres liv. Smerte kan føles forskelligt – vi kan opleve jagende, dunkende, murrende, trykkende, dybe, snurrende, diffuse eller brændende smerter. Denne beskrivelse er med til at definere, hvilket væv og struktur, der er kommet til skade. Vi kan opleve smerter i vævet som fx overbelastningsskader, brækkede knogler, betændelsestilstande og feber, men vi kan også opleve nervesmerter. Disse smerter kan skyldes nervebetændelse, helvedesild eller fantomsmerter.

 

 

Men hvorfor opstår smerter overhovedet?

Bliver du udsat for en akut skade, vil du opleve, at du får ondt med det samme, da vores små følenerver fra det skadede område bliver påvirket akut. Alt efter, hvor kraftig påvirkning disse følenerver bliver udsat for, jo kraftigere signal sendes der til vores hjerne. Disse signaler reagerer vores hjerne på, som ud fra disse signaler registrerer smerten. Det er denne måde din oplevelse af smerterne bliver registreret. Du får derfor ondt i det område, som er skadet. Det er hjernens måde at fortælle dig, at du skal stoppe den aktivitet som du er i gang med (hvad end det er en fodboldkamp, en løbetur eller en flytning med tunge flyttekasser). Du kan have ondt flere dage efter du har endt aktiviteten, da denne smerte vil hjælpe din krop med at få ro til at hele op igen efter skaden. 

Hvad skyldes pludselige og akutte smerter? 

Du vil også opleve akutte smerter efter længere tids belastning af kroppen. Det kan være fejlstillinger, overtræning eller forkert brug af kroppen. Du får pludseligt ondt, hvis du laver en hurtig eller uhensigtsmæssig bevægelsen når din krop ikke er klar eller stærk nok til det. Fortsætter du med at udfører gentagne belastninger i et område, som ikke har fået ro til at restituere vil du få ondt, hvilket betyder, at området bliver ved med at sende gentagne impulser til din hjerne, om at den skal reagere på smerten. Nogle strukturer og væv tager længere tid om at hele, hvilket betyder, at det er meget forskelligt, hvor længe du vil opleve, at have ondt. 

Alt efter, hvilket væv eller struktur der er kommet til skade er der forskellige helingstider:

Smerter hud

Hud: 7-14 dage

Smerter muskler

Muskler: 3-6 uger

Knogler: 6-12 uger

Sener: 6-9 måneder

Ligamenter: 6-12 måneder

Brusk: År

Nerver:  Regenerer 1mm/døgnet. Kan regenerere op til et år efter skaden

Har du altid undret dig over, hvorfor nogle føler mere smerte end andre?

Hjernen får alle smerteimpulserne fra følenerverne op bearbejder disse impulser. Hjernen tager også udgangspunkt i, hvilke oplevelser du tidligere har oplevet omkring smerter, samt hvordan din kultur, omgangskreds og sanser opfatter smerter. Du kan derfor opleve, at din smerte er forskellig ved samme skade (fx når du falder og slår dig, føler du, at det gør mindre ondt nu end det gjorde første gang du faldt). Denne oplevelse er subjektiv, hvilket betyder, at din smerte nødvendigvis ikke er den samme som din nabos, trods I måske har samme skade eller diagnose.

Hvorfor oplever nogle smerter i længere tid end andre? 

Når man taler om smerter, inddeler man det typisk i akutte og kroniske. De akutte smerter opstår ofte grundet en skade og aftager løbende i takt med at skaden heler. Har du fortsat ondt efter 6 måneder er der tale om kroniske smerter. Disse opstår når hjernen fortsætter med at opfatte smerteimpulser fra det skadet område, selvom skaden ikke er der længere. Kroniske smerter kan opstå alle steder i kroppen og inddeles efter, om der er tale om en fysisk eller psykisk skade, samt lokation af denne skade. Oftest starter det med, at du får akutte smerter, som senere bliver kroniske, hvis kroppen belastes uhensigtsmæssigt. Overbelastning eller uhensigtsmæssige bevægelser vil føre til nye gener andre steder i kroppen, hvilket kan forlænge helingstiden. Kroniske smerter kan også opstå, hvis vores følenerver er blevet mere sensitive. Dette kan påvirke hjernens måde, at registrere impulserne fra følenerverne og dermed din måde at opleve smerten på. 

Abonnement træning

Få de bedste råd og øvelser for netop dine smerter og skader.

Bliv medlem af Din Flexible Sundheds Træningsunivers for kun 99 kr. om måneden og få adgang til +200 træningsvideoer, som genoptræner og forebygger smerter og skader.

Find mere inspiration og øvelser til en sundere krop.
Du kan finde Din Flexible Sundhed her:

Læs flere indlæg her:

Smerter på bagsiden af hoften svage ballemuskler
Hofte

Svage ballemuskler

Svage ballemuskler kan skyldes mange forskellige ting. Måske tænker du ikke over, at dine ballemuskler er svage i dagligdagen. Dog kan manglende styrke i dine baller

Læs mere »
Sådan forebygger du kontorskader
Hele kroppen

Sådan forebygger du kontorskader

I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvordan du forebygger kontorskader. Du får tre gode råd, samt en træningsvideo, som har til formål at styrke

Læs mere »
Smerter på bagsiden af hoften
Ankel

Kontorskader i underkroppen

Døjer du med en kontorskade i underkroppen? Så er du ikke alene. En kontorskade er smerter og gener, som er opstået grundet dit kontorarbejde.Ønsker du

Læs mere »
Overbelastningsskade i håndleddet
Brystryg

Kontorskader i overkroppen

Vidste du, at kontorskader i overkroppen ikke er unormale?I forrige blogindlæg blev du klogere på, hvad en kontorskade er, samt hvad du skal gøre for

Læs mere »
kontorskader kontorskade
Hele kroppen

Hvad er en kontorskade?

En kontorskade er smerter og gener, som er opstået i forbindelse med dit kontorarbejde. Sidder du ned foran en computer det meste af dagen er

Læs mere »
Øget lændesvaj
Kropsholdning

Øget lændesvaj

Mistænker du, at du har smerter i ryggen grundet et øget lændesvaj? I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvorfor du kan opleve smerter og

Læs mere »