Åndedræt – sådan trækker du vejret rigtigt!

Tænker du over dit åndedræt? Vi trækker vejret 20.000 gange i døgnet, hvilket er grunden til, at vi lever. Vores åndedræt er med til, at vi kan skille os af med overskydende kuldioxid, samt give liv til kroppens celler. Det kan virke helt banalt at trække vejret, men rigtigt mange mennesker trækker vejret overfladisk, hvilket på længere sigt kan føre til hjerteproblemer, overvægt, nedsat energiniveau og søvnproblemer. Jeg har tidligere været inde på brystryggen og dens funktioner. Idag går jeg lidt dybere med, hvordan vi trækker vejret og hvorfor det er så vigtigt, at gøre det rigtigt.

 

Sådan foregår en normal vejrtrækning

En vejrtrækning eller åndedræt deles i to, inspiration og ekspiration. Inspirationen er der, hvor vi trækker vejret ind og ekspirationen er når vi puster luften ud.

  1. Inspiration: Her udvides lungernes rumfang ved, at mellemgulvsmusklen, diaphragma, trækkes sammen. Når dette sker, så trykkes mavens indhold sammen, hvilket resulterer i, at maven udvides i takt med at lungerne udvides. Brystkassen vinkles lidt opad og ud ved hjælp af musklerne mellem ribbene, så der skabes plads til lungerne. Dette gør, at trykket falder og luften omkring kommer ned i lungerne.
  2. I kroppen: Luften i lungerne kommer nu ud i blodet. Kulilte fra blodet kommer tilbage til lungerne.
  3. Ekspiration: Dette er en passiv proces, hvor ilten i lungerne kommer ud. Dette sker ved at mellemgulvet,diaphragma  og musklerne imellem ribbene slapper af. Lungerne tømmes nu for ilt og er klar til en ny inspiration.
Åndedræt
Diaphragma er den muskel, som primært hjælper os med at trække vejret. Musklen sidder lige under ribbenene og trækkes sammen når vi trækker vejret ind.

Når åndedrættet er påvirket

Ovenstående beskrivelse er, hvordan det idealle åndedræt burde være. Desværre er det ikke altid tilfældet, at vi får trukket vejret rigtigt. I nogle tilfælde, som ved sygdomme eller meget hård fysisk aktivitet forceres vejrtrækningen ofte. Dette betyder, at vejrtrækningen kan forhøjes ved at bruge musklerne omkring brystkassen. Disse muskler kan hjælpe med trække brystkassen op, samt hjælpe med at trække vejret ind og puste ud igen. Dette sker især, hvis du har slået dine ribben, hvor du vil opleve smerter ved åndedræt. Smerterne kan derfor lindres lidt ved at bruge disse respirationsmuskler. Ved stress og bekymringer har vi en tendens til at trække vejret overfladisk. Dette gør at, at vejrtrækningerne bliver hurtige og ikke kommer helt ned i maven. Vi bruger derfor halsmusklerne til at hjælpe med at trække vejret og dermed bliver disse muskler ofte spændte og overbelastede. I nogle tilfælde kan vejrtrækningen også ophøre, hvilket kaldes apnø. Ved angst kan man opleve hurtige, dybe, forcerede vejrtrækninger, hvilket kaldes hyperventilation.

Formålet med dit åndedræt

Den vigtigste grund til, at vi trækker vejret er, at opretholde balancen mellem ilt og kuldioxid i blodet. På den måde reguleres  blodets pH-værdi, så cellerne kan arbejde under de bedste forudsætninger. En korrekt vejrtrækning kan derfor hjælpe med at mindske smerter, forbedre dit energiniveau og restitution. Dette skyldes nemlig, at jo bedre og dybere vejrtrækning du har, jo mere blod kan binde sig til iltmolekylerne og dermed kommer der mere ilt rundt i kroppen.

Ønsker du nogle øvelser, som kan forbedre din vejrtrækning?


I Din Flexible Sundheds Træningsunivers finder du de bedste råd og øvelser til at mobilisere din ryg. Jo bedre bevægelighed din ryg har, jo nemmere kan du trække vejret helt ned i maven. 
 
Bliv medlem for kun 99 kr. om måneden og kom igang med genoptræningen allerede idag. 

Find mere inspiration og øvelser til en sundere krop.
Du kan finde Din Flexible Sundhed her:

Læs flere indlæg her:

Coremusklerne består af Diafragma, ryg- og mavemusklerne samt bækkenbundsmusklerne
Lænderyg

Coremusklerne og deres funktion

Coremusklerne har mange forskellige funktioner. Core betyder kerne på engelsk. Cormusklerne er med andre ord kroppens kernemuskler, som tilsammen udgør kropsstammen. Manglende aktivering og styrke

Læs mere »
Smerter på bagsiden af hoften svage ballemuskler
Hofte

Svage ballemuskler

Svage ballemuskler kan skyldes mange forskellige ting. Måske tænker du ikke over, at dine ballemuskler er svage i dagligdagen. Dog kan manglende styrke i dine baller

Læs mere »
Sådan forebygger du kontorskader
Hele kroppen

Sådan forebygger du kontorskader

I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvordan du forebygger kontorskader. Du får tre gode råd, samt en træningsvideo, som har til formål at styrke

Læs mere »
Smerter på bagsiden af hoften
Ankel

Kontorskader i underkroppen

Døjer du med en kontorskade i underkroppen? Så er du ikke alene. En kontorskade er smerter og gener, som er opstået grundet dit kontorarbejde.Ønsker du

Læs mere »
Overbelastningsskade i håndleddet
Brystryg

Kontorskader i overkroppen

Vidste du, at kontorskader i overkroppen ikke er unormale?I forrige blogindlæg blev du klogere på, hvad en kontorskade er, samt hvad du skal gøre for

Læs mere »