Hovedpinen kan komme fra nakken

Ofte kan nakkesmerter og stivhed give hovedpine. Hovedpinen kan dog sagtens være tilstede uden nakkesmerter og nakkespændinger. Faktisk har 8 ud af 10 danskere haft hovedpine ingen for det sidste år. Man kan godt sige, at hovedpine er en folkesygdom. Heldigvis findes der forskellige slags hovedpiner og den hyppigste er (heldigvis) spændingshovedpinen.

 

Døjer du med nakkesmerter og hovedpine?


Med Din Flexible Sundheds onlineforløb "Kom dine nakkesmerter og hovedpine til livs på 4 uger" får du de bedste råd og øvelser til at komme af med dine smerter og spændinger i nakken. 

Men hvorfor får jeg spændingshovedpine?

Spændingshovedpine føles som trykkende smerter. De beskrives ofte som en trykkende og pressende fornemmelse omkring hovedet eller panden. For først at slå fast – så kan spændingshovedpine opstå af mange grunde. For blot at nævne:

  • Stress
  • Søvnmangel
  • En uhensigtsmæssig kropsholdning
  • Statisk arbejde
  • Inaktivitet
  • Rygning
  • Alkohol

 

Der vides ikke med garanti, hvilke faktorer der giver hovedpinen og hvad der helt præcis sker, når spændingshovedpinen opstår. Dog vides der, at spændingshovedpine stammer fra ømme muskler og sener omkring nakken og hovedet. Hovedet bliver konstant styret af musklerne omkring nakken til kraniekanten, som sørger for at holde hovedet i balance. En ubalance mellem disse muskler giver spændinger og smerter. Derudover kan du opleve nakkehold, ømhed og stivhed, hvilket kan skyldes stabiliseringen omkring musklerne ikke er god nok. Denne spænding opstår grundet én eller flere af ovenstående faktorer. Det er derfor vigtigt, at vide hvornår og hvorfor denne spændingshovedpine opstår, så du kan undgå den kommer igen.

Når musklerne trigger ...

Derudover er der også muskler omkring nakken og skuldrene, som kan sende refererede smerter til hovedet. Denne hovedpine føles som en udstrålende fornemmelse, når der trykkes på et triggerpunktet. Et triggerpunkt er en muskelspænding, som har knudret sig sammen. Denne muskelknude kan sende smerter til hovedet, hvilket kan give hovedpinen. Disse muskelknuder kan være aktive eller latente. Et aktivt punkt giver smerter, når du aktivere musklen, hvor et latent punkt giver smerter når der trykkes på punket. Hvorfor så trykke på punktet, hvis det giver smerter? Det der sker, når der trykkes på punket er, at de affaldstoffer, som er ophobet i punket frigives. Derudover løsnes denne muskelknude og muskelfibrene glattes ud igen. Det er typisk det, som sker ved manuel behandling. Dog kan denne knude også løsnes ved øvelser og bevægelse, hvilket er ligeså effektivt. Muskelknuderne er ikke som sådan farlige, men kan give smerter og stivhed, hvis de ikke behandles.

Musklerne omkring skuldrene og nakken kan sende referede smerter til hovedet. Denne smerte føles som hovedpine og kaldes også spændingshovedpine grundet vedvarende spænding i musklerne.

Den alvorlige hovedpine ...

hovedpinen

Det er ikke fordi, at en spændingshovedpine ikke kan være smertefuld eller virke alvorlig. Især ikke, hvis den kommer inden en stor fest eller en lang arbejdsdag. Men en spændingshovedpine er heldigvis kroppens måde at advare dig, så du passer på din krop. Hovedpine kan nemlig også opstå i forbindelse med alvorlige lidelser som:

  • Hjernetumor – Her vil du opleve hovedpine om morgen, ved anstregelser, fysisk aktivitet og ved host eller nys.
  • Hjerneblødning – En pludselig, atypisk og meget smertefuld hovedpine.
  • Hjernehindebetændelse – En hovedpine, som typisk ledsages af feber, stiv ryg/nakke og lysfølsomhed.
 

Du skal generelt også være opmærksom på, om du sammen med din hovedpine har

  • Kvalme eller opkast
  • Nedsat bevidsthed – er du meget sløv eller svær at vække skal du eller en pårørende ringe til lægen
  • Høj feber
  • Kramper
  • Synsproblemer eller synsforstyrrelser
  • Problemer med at styre eller bevæge arme og/eller ben.

 

Er du i tvivl om din hovedpine er alvorlig skal du hellere ringe til din læge en gang for meget end en gang for lidt. Hovedpinen kan nemlig være et tegn på en alvorlig sygdom.  Imellem spændingshovedpine og den alvorlige hovedpine ligger migræne. Der findes forskellige variationer og anfaldslængde af migræne. Ved migræne ledsages hovedpinen ofte af kvalme og/eller opkastninger. Dette kan behandles med medicin, som lægen vil give dig ud fra din sygdomshistorie. Dog er der mange, som lider af migræne, som finder enkle øvelser ligeså effektive.

Når hovedpinen er der kan du prøve følgende råd:

Er du sikker på, at du ikke lider af en alvorlig hovedpine kan du måske lindre din spændingshovedpine med disse råd:

Øvelser

Lav øvelser for nakke og skuldre. Lav gerne øvelserne hver dag, så du kan bruge både øvelserne forebyggende og smerterlindrene.

Dårlige arbejdsstillingen kan give Ondt i nakken

Arbejdsstilling

Husk at ændre din arbejdsstilling i løbet af dagen. Kroppen kan ikke lide statiske stillinger i for lang tid af gangen. Rejs dig jævnligt og hold nogle små pauser i løbet af dagen.

Mindsk hovedpinen med motion

Motion

Det behøver ikke at være mere end en daglig gåtur om dagen. Dette er med til at løsne op for eventuelle muskelspændinger. Derudover skaber du blodcirkulation til musklerne, hvilket kan virke både smertelindrene og forebyggende. Mangler du inspiration til træning kan du finde øvelser her.

Vand

Husk at drikke masser af vand i løbet af dagen. Gerne 1,5-2 liter vand. Dette er med til at udrense affaldsstofferne i kroppen og dermed lindre din spændingshovedpine.

Hvile er godt mod et piskesmæld

Søvn

Sørg for at sove 7-8 timer hver nat. En god søvn giver en bedre restituering af kroppen og dermed gør det dig mindre tilbøjelig overfor smerter og skader.

Stress kan give spændinger i nakken

Stress

Undgå stress og unødvendig travlhed i dit liv. Stress kan nemt føre til hovedpine, da det bidrager til ekstra muskelspændinger. Muskelspændinger som ofte ikke er relevante i vores liv og dermed ender som spændingshovedpine.

Mangler du nogle gode øvelser til at lindre din hovedpine?


I Din Flexible Sundheds Træningsunivers finder du de bedste råd og øvelser til at lindre din hovedpine.
 
Bliv medlem for kun 99 kr. om måneden og kom igang med genoptræningen allerede idag. 

Find mere inspiration og øvelser til en sundere krop.
Du kan finde Din Flexible Sundhed her:

Læs flere indlæg her:

Sådan forebygger du kontorskader
Hele kroppen

Sådan forebygger du kontorskader

I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvordan du forebygger kontorskader. Du får tre gode råd, samt en træningsvideo, som har til formål at styrke

Læs mere »
Ankel

Kontorskader i underkroppen

Døjer du med en kontorskade i underkroppen? Så er du ikke alene. En kontorskade er smerter og gener, som er opstået grundet dit kontorarbejde.Ønsker du

Læs mere »
Overbelastningsskade i håndleddet
Brystryg

Kontorskader i overkroppen

Vidste du, at kontorskader i overkroppen ikke er unormale?I forrige blogindlæg blev du klogere på, hvad en kontorskade er, samt hvad du skal gøre for

Læs mere »
kontorskader kontorskade
Hele kroppen

Hvad er en kontorskade?

En kontorskade er smerter og gener, som er opstået i forbindelse med dit kontorarbejde. Sidder du ned foran en computer det meste af dagen er

Læs mere »
Øget lændesvaj
Kropsholdning

Øget lændesvaj

Mistænker du, at du har smerter i ryggen grundet et øget lændesvaj? I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvorfor du kan opleve smerter og

Læs mere »
Tantepukkel
Brystryg

Tantepukkel

En tantepukkel er betegnelsen for den lille bule, som kan opstå i den nederste del af nakken. Bulen opstår omkring den syvende nakkehvirvel. Denne nakkehvirvel kan

Læs mere »