Hvad er et piskesmæld ?

Du kender sikkert en eller flere, som har haft et piskesmæld – eller et såkaldt whiplash. Piskesmæld opstår når der sker en overstrækning af nakken og herefter en overbøjning. Der svært at sige, hvor mange der får et piskesmæld, men i Norge har oplever 4000 personer et piskesmæld årligt.

 

Den usynlige skade

Det der sker ved en overstrækning og overbøjning af nakken er, at musklerne og ledbåndene forstrækkes begge veje, hvorefter der sker en forstrækning og forstuvning af disse strukturer. I nogle tilfælde kan der også komme skader på diskus, hvorefter der kan komme neurologiske udfald efterfølgende. Dog er det sjældent, at man kan se disse skader på scanninger efterfølgende, hvilket resulterer i, at piskesmældsdiagnosen stilles ud fra en klinisk undersøgelse og dine symptomer. Og netop denne diagnosticering bygger meget på den enkles symptomer og smerter. Og disse kan være meget varierende fra person til person.

Typiske symptomer ved piskesmæld

Man kan inddele symptomerne i fysiske og psykiske symptomer. Varigheden af symptomerne har også en afgørende påvirkning på, hvilken prognose du efterfølgende har. Symptomerne optræder oftest akut og kaldes akutte symptomer i de efterfølgende 6 måneder. Varer symptomerne ved efter 6 måneder bliver det en kronisk piskesmældssyndrom. Det betyder, at smerterne og symptomerne fortsætter, selvom muskler og sener er helet op igen.

Fysiske symptomer

  • Nakkesmerter
  • Hovedpine
  • Svimmelhed
  • Kvalme
  • Stivhed omkring nakken
  • Prikken og snurrende fornemmelser ned i arm

Psykiske symptomer:

  • Grådlabil
  • Vred
  • Irritabel
  • Forvirret
  • Søvnbesvær
  • Koncentrationsbesvær
  • Lyd – og lysfølsom
 

Størstedelen af disse symptomer forsvinder heldigvis inden for de første 6 måneder efter ulykken. Desværre oplever 10%, at en eller flere ovenstående symptomer varer ved i flere år efter ulykken. Dette omtales som whiplash – eller piskesmældssyndrom.

Men hvad skal jeg så gøre når jeg eller en jeg kender oplever et piskesmæld?

Det er meget forskelligt, hvilke af ovenstående symptomer vi oplever ved et piskesmæld. Nogle oplever lidt ømhed omkring nakken, mens andre lider mere af de psykiske symptomer. Alle symptomer er hjernen og kroppens måde, at reagere på dette stressstraume der er sket. Det er derfor vigtigt, at du tager din tilstand alvorligt og lytter til din krop. Her er et par råd til, hvordan du bedst kommer igennem den akutte piskesmældsfase:

Hvile er godt mod et piskesmæld

Hvile:

Det er vigtigt, at du aflaster og hviler din nakke de første dage. Det betyder, at du ikke skal fremprovokere smerter og gener. Er du træt, så er det vigtigt, at du sover. Det er nemlig med til at restituere din krop og dermed hjælpe på helingen af dine muskler, sener og ledbånd.

Smertestillende kan hjælpe på et piskesmæld

Smertelindring:

Har du mange smerter kan du tage smertestillende for at lindre de værste smerte. Du kan også tage en ispose eller andet koldt på nakken, da dette vil lindre hævelse omkring nakken. Der er nemlig sket en forstuvning af nakken og derfor skal du tænke på, at bruge nakken på samme måde, som ved en forstuvet ankel. Du stopper vel hellere ikke med at gå, hvis din ankel er forstuvet? Så træner du den langsomt op i takt med at smerterne mindskes. Det samme gælder din nakke. Den eneste forskel er, at alle kroppens nerver går forbi nakkeområdet og derfor er dette område mere følsomt og påvirkeligt end resten af kroppen.

Bevægelse:

Det er derfor vigtigt, at du hurtigt kommer igang med at lave lette øvelser for nakken. Disse øvelser skal laves inden for smertegrænsen og skal ikke forværre dine smerter. Når dine smerter og gener er mindsket kan du med fordel begynde at træne musklerne omkring nakke og øvre ryg op. Det kan du nemt og enkelt gøre med en træningselastik.

Ønsker du hjælp til at komme ovenpå en piskesmældsskade?


I Din Flexible Sundheds Træningsunivers finder du et genoptræningsprogram med øvelser og råd til at komme ovenpå en piskesmældsskade.
 
Bliv medlem for kun 99 kr. om måneden og kom igang med genoptræningen allerede idag. 

Find mere inspiration og øvelser til en sundere krop.
Du kan finde Din Flexible Sundhed her:

Læs flere indlæg her:

Coremusklerne består af Diafragma, ryg- og mavemusklerne samt bækkenbundsmusklerne
Lænderyg

Coremusklerne og deres funktion

Coremusklerne har mange forskellige funktioner. Core betyder kerne på engelsk. Cormusklerne er med andre ord kroppens kernemuskler, som tilsammen udgør kropsstammen. Manglende aktivering og styrke

Læs mere »
Smerter på bagsiden af hoften svage ballemuskler
Hofte

Svage ballemuskler

Svage ballemuskler kan skyldes mange forskellige ting. Måske tænker du ikke over, at dine ballemuskler er svage i dagligdagen. Dog kan manglende styrke i dine baller

Læs mere »
Sådan forebygger du kontorskader
Hele kroppen

Sådan forebygger du kontorskader

I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvordan du forebygger kontorskader. Du får tre gode råd, samt en træningsvideo, som har til formål at styrke

Læs mere »
Smerter på bagsiden af hoften
Ankel

Kontorskader i underkroppen

Døjer du med en kontorskade i underkroppen? Så er du ikke alene. En kontorskade er smerter og gener, som er opstået grundet dit kontorarbejde.Ønsker du

Læs mere »
Overbelastningsskade i håndleddet
Brystryg

Kontorskader i overkroppen

Vidste du, at kontorskader i overkroppen ikke er unormale?I forrige blogindlæg blev du klogere på, hvad en kontorskade er, samt hvad du skal gøre for

Læs mere »