Ridning – derfor styrker du din krop ved at ride!

Måske har du altid drømt om at starte til ridning? Eller måske red du meget som lille? Ridning kan dele vandene – nogen elsker det og andre kan ikke fordrage det. Uanset hvilken lejr du er i, så er der massere af fordele ved at komme igang med at ride.

 

Dagens træningsfokus: Ridning

Når du rider på en hest træner du i den grad hele din krop. Der er massere af fordele ved at ride.

Det får du ud af ridning: 

Ved regelmæssig ridning vil du opleve:

  • Stærkere coremuskler – da du skal opretholde balancen, når du sidder på en hest aktiverer du dine dybe mave- og rygmuskler.
  • Bedre koordinering – da du skal have overblik over hestens bevægelser træner du dine muskler og hjerne i at blive bedre til at aktivere kroppens muskler.
  • Øget kropsbevidsthed – du vil opleve en bedre kropsbevidsthed, da du bruger mange muskler, når du ridder. Dine bevægelser skal være i samspil med hesten og det kræver, at du kender din krop.

 

Hvornår skal jeg undgå ridning?

De fleste kan ride – især hvis du starter stille og roligt ud i trygge omgivelser. Er du fornylig opereret eller har oplevet en skade (et brud eller en forstuvning) skal du være sikker på, at du ikke forværre skaden. Der kan nemlig komme mange forudsigelige bevægelser i kroppen, når man ridder. Derudover bør du undgå ridning, når du er gravid. Ikke fordi ridning i sig selv skader barnet, men fordi der er en risiko for at falde ned af hesten.

Hvor mange gange om ugen skal jeg ride?

Har du din egen hest eller ønsker du dig en hest skal du være opmærksom på, at den skal rides på jævnligt og kræver et besøg hver dag. Ønsker du blot at ride på en andens hest (til rideundervisning eller på en rideskole) vil 2-3 gange om ugen være optimalt. Du det kan være en god idé at supplere din ridning med styrke-, core- og konditionstræning et par gange om ugen. Det vil øge din udholdenhed og forbedre din balance på hesten.

Hvor lang tid skal jeg ride?

Tiden du kan ride afhænger selvfølgelig hvilken hest du rider på og din grundform. Har du ikke reddet før er det en god idé at starte stille og roligt ud. Du vil opleve den bedste effekt af din ridetur ved at ride 1-2 timer af gangen.

Hvordan kommer jeg igang?

Har du aldrig reddet før? Så er det vigtigt, at du modtager rideundervisning først. Der er nemlig en masse ting du skal vide om hesten og din kopsholdning. Det er nemlig din kropsholdning på hesten, der afgører om du får det mest optimale ud af din ridning.

Sådan skal du sidde på hesten:

  • Når du sidder på hesten er det vigtigt at du sidder med en ret ryg. Du skal sidde med lige meget vægt på begge sædeben.
  • Dine skuldre skal være afslappet. Det betyder, at du ikke må sidde og løfte skuldrene imens du rider. Træk vejret dybt ned i maven og pust ud igen. På den måde sikre du, at dine skuldre sidder hvor de skal.
  • Derudover er det vigtigt, at du ikke hælder dit hoved til den ene side. Du må gerne dreje din nakke, men dit hoved skal være placeret i midten.
  • Dine arme skal hænge langs siden. Dine albuer skal være let bøjet uden at du sidder spænder i armene og hænderne.
  • Dine ben skal hænge naturligt og afslappet. Dine fodballer skal placeres i stigbøjlen og der skal være en let fjedring i leddene over benene.
Ridning - derfor styrker du din krop ved at ride!
Det er en god idé at få en prøvetime hos en rideskole inden du beslutter dig endeligt for at komme igang med at ride. Dels for at sikre, at din rideteknik er på plads.
Der findes en masse rideskoler rundt om i landet.

Du kan finde din rideklub her.

Find mere inspiration og øvelser til en sundere krop.
Du kan finde Din Flexible Sundhed her:

Læs flere indlæg her:

Smerter på bagsiden af hoften svage ballemuskler
Hofte

Svage ballemuskler

Svage ballemuskler kan skyldes mange forskellige ting. Måske tænker du ikke over, at dine ballemuskler er svage i dagligdagen. Dog kan manglende styrke i dine baller

Læs mere »
Sådan forebygger du kontorskader
Hele kroppen

Sådan forebygger du kontorskader

I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvordan du forebygger kontorskader. Du får tre gode råd, samt en træningsvideo, som har til formål at styrke

Læs mere »
Smerter på bagsiden af hoften
Ankel

Kontorskader i underkroppen

Døjer du med en kontorskade i underkroppen? Så er du ikke alene. En kontorskade er smerter og gener, som er opstået grundet dit kontorarbejde.Ønsker du

Læs mere »
Overbelastningsskade i håndleddet
Brystryg

Kontorskader i overkroppen

Vidste du, at kontorskader i overkroppen ikke er unormale?I forrige blogindlæg blev du klogere på, hvad en kontorskade er, samt hvad du skal gøre for

Læs mere »
kontorskader kontorskade
Hele kroppen

Hvad er en kontorskade?

En kontorskade er smerter og gener, som er opstået i forbindelse med dit kontorarbejde. Sidder du ned foran en computer det meste af dagen er

Læs mere »
Øget lændesvaj
Kropsholdning

Øget lændesvaj

Mistænker du, at du har smerter i ryggen grundet et øget lændesvaj? I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvorfor du kan opleve smerter og

Læs mere »