Gule flag

Gule flag er betegnelsen for psykologiske og sociale risikofaktorer for udvikling af langvarige smertetilstande. De gule flag afhænger ikke af de fysiologiske årsager til dine smerter, men de psykiske tanker omkring smerterne. De gule flag bruges derfor til at fange klienter, som har en risiko for at udvikle kroniske smerter. Oplever du en eller flere af nedenstående punkter betyder det ikke nødvendigvis, at dine smerter aldrig går væk. Derimod bør du snakke med din læge omkring dine tanker og følelser i forbindelse med dine smerter og symptomer, så du kan få den hjælp du har brug for til at undgå langvarige smerter. Nedenstående er blot vejledende og brug det kun som inspiration og ikke en endelig diagnose for, at du udvikler kroniske smerter.

 

 

Husk!

Nedenstående er blot vejledende og brug det kun som inspiration og ikke en endelig diagnose for, at du udvikler kroniske smerter. Snak altid med din læge om dine smerter og symptomer. Læs indlægget om røde flag her. 

 

 

Gule flag:

Oplever du eller flere af nedenstående tanker eller følelser, så bør du altid kontakte din læge og/eller behandler, så du kan få den rette behandling.

 

Tanker, holdninger og overbevisninger

 

  • Hvordan er dine tanker omkring dine smerter?
    • En negativ attitude omkring smerterne og fremtiden gør det sværere at komme ovenpå.
    • Tanker om at smerterne forværres og øvelser/behandlingen ikke vil hjælpe.
    • Tanker om, at behandlingen bør være passiv frem for aktiv.
    • Forventninger om at dine smerter kan forsvinde ved Quick-fixes.
    • Tanker om, at du ikke selv kan gøre noget for at komme ovenpå igen.
  • Hvilken overbevisning har du?
    • Er du overbevist om, at du fejler noget alvorligt (fx. kræft) kan det forværre dine smerter og symptomer. Også selvom undersøgelser viser, at du ikke fejler noget alvorligt.
    • Katastrofetanker om fremtiden.
    • Over- og/eller fejlfortolkninger af dine kropslige symptomer.
    • Smerter er ukontrollerbare og du ikke selv kan gøre noget for at mindske dem.

Erstatning gule flag

Erstatning

 

  • Har du en forsikringssag kørende?
    • Afventninger i forsikringssager eller andre sager, hvor udbetalingen kan afhænge af dine smerter og symptomer kan spille en rolle i, hvordan du oplever dine smerter og symptomer.
    • Uenighed i afgørelsen kan også påvirke dine smerter og symptomer.

 

Diagnose

Diagnose

 

  • Hvordan har du forstået din diagnose?
    • Uhensigtsmæssig kommunikation omkring din diagnose kan føre til misforståelser. Fx. udtalelser som “Din diskus er sprunget ud” eller “din ryg smuldre” kan forværre tankerne omkring prognosen og fremtiden.

Hvordan er din adfærd?

Adfærd

 

  • Hvordan er din adfærd omkring din rehabilitering/genoptræning?
    • Har du en passiv tilgang?
    • Påvirkes din dagligdag?
    • Laver du mindre dagligdagsaktiviteter?
    • Hviler du mere eller holder flere pauser?
    • Sover du dårligere på grund af smerter?
    • Har du et øget indtag af alkohol eller andre euforiserende stoffer siden smerterne begyndte?

 

 

Følelser gule flag

Følelser

 

  • Hvilke følelser har du omkring dine smerter?
    • Føler du dig deprimeret?
    • Føler du dig ubrugelig?
    • Er du mere irritabel?
    • Er du mindre social?
    • Føler du angst, når du mærker kroppens signaler/symptomer?

 

Arbejde stress

Arbejde

 

  • Hvordan er dine tanker omkring dit arbejde?
    • Føler du, at du først kan vende tilbage til dit arbejde, når alle smerter er væk?
    • Forventer du, at dine smerter forværres, hvis du begynder at arbejde igen?
    • Trives du ikke på arbejdet?
    • Tager din chef/arbejdsplads ikke højde dine smerter og symptomer?

 

Familie gule flag

Familie

 

  • Hvordan håndterer din familie dine smerter og symptomer?
    • Er din familie/partner overbeskyttende?
    • Oplever du manglende interesse og/eller støtte i at snakke om dine smerter?
    • Oplever du, at du udelukkes fra sociale

 

 

Ovenstående er blot en vejledning. Snak altid med din læge, hvis du har smerter og symptomer, som ikke forbedres. Det er ikke alle, som oplever kroniske smerter selvom de oplever et eller flere gule flag. Del gerne dine tanker med din læge og behandlere, så de bedre kan hjælpe dig gennem dit genoptræningsforløb.

Find mere inspiration og øvelser til en sundere krop.
Du kan finde Din Flexible Sundhed her:

  

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Fill out this field
Fill out this field
Indtast venligst en gyldig e-mailadresse.
You need to agree with the terms to proceed

Røde flag – det skal du være opmærksom på, når du har smerter

Andre relevante indlæg for dig:

Kroppens led

Kroppens led

Kroppens led er med til at bevæge kroppen. Vi har både ægte og uægte led. Derudover har vi flere forskellige typer led alt efter, hvor de sidder i kroppen. Vi har over 300 led i kroppen. Men hvorfor…
Læs indlæg
Øvelser til 3. trimester

Øvelser til 3. trimester

Ønsker du nogle gode øvelser til 3. trimester? 3. Trimester er fra 29. graviditetsuge til barnet er født. I disse uger vil du opleve, at maven vokser og du føler dig tungere og mere besværet, når du bevæger…
Læs indlæg
Menu