Kontorskader i overkroppen

Vidste du, at kontorskader i overkroppen ikke er unormale?
I forrige blogindlæg blev du klogere på, hvad en kontorskade er, samt hvad du skal gøre for at lindre dine smerter og symptomer. 
I dette blogindlæg dykker vi ned i de typiske kontorskader i overkroppen, samt hvorfor de opstår. Nederst på siden finder du en træningsvideo med gode øvelser, som du kan lave for løsne dine smerter og spændinger i nakke, skuldre, arme og øvre ryg.

Hvorfor opstår kontorskader i overkroppen?

Der er en stor belastning på hele kroppen, når du sidder på kontor. Når du sidder foran computeren kommer der især en stor belastning på din overkrop. Din kropsholdning har en stor indflydelse på, hvordan dine led, muskler og sener i overkroppen arbejder. Sidder du for langt væk fra din computerskærm eller er din mus og tastatur placeret for langt væk fra din krop påvirker dette din kropsholdning. Du kan opleve, at du efter noget tid kommer til at sidde med et fremskudt hoved og overstrakte skuldre og arme. Når du sidder med et fremskudt hoved er der en stor belastning på din nakke. Det øger risikoen for, at dine muskler bliver spændte og overbelastede, da de skal arbejde hårdt for at opretholde denne stilling med nakken og hovedet.  Det samme gør sig gældende, hvis du sidder med strakte arme for at nå musen og tastaturet. Det øger belastningen på dit skulderled,  samt albuer og håndled. Netop musklerne i skuldre og arme har en høj risiko for at blive overbelastede, når du sidder på kontor. Musklerne udsættes for gentagne bevægelser med en lav belastning i flere timer dagligt.
Dine muskler er aktive, når du holder din arm på musen eller tastaturen. Det er hårdt for dine muskler og sener, hvis der ikke holdes pauser i løbet af dagen. De første symptomer på, at du har en kontorskade i overkroppen er træthed, ømhed og stivhed i det påvirkede område. Over tid udvikler det sig til smerter og nedsat bevægelighed i det eller de påvirkede led. Herunder får du en gennemgang af de 3 typiske kontorskader i overkroppen. 

De typiske kontorskader i overkroppen:

Spændingshovedpine

Spændingshovedpine opstår, når dine muskler i nakke og skuldre er overspændte.
Det sker, når hovedet og nakken er i samme stilling i længere tid. Spændingshovedpine kan også opstå, hvis du sidder med dit hovedet fremskudt i længere tid af gangen. Døjer du med spændingshovedpine kan det hjælpe på dine smerter og symptomer, at lave udspændingsøvelser for nakken. En masse bevægelighed af musklerne i nakke og skuldre kan lindre den værste hovedpine. Derudover vil regelmæssige pauser i løbet af arbejdsdagen mindske risikoen for at udvikle en ny spændingshovedpine. Skyldes din spændingshovedpine din siddende kropsholdning kan det være en god idé at få tjekket din arbejdsplads igennem. Er din skærm for lang væk fra dig eller er den for lav kan det øge risikoen for spændinger i nakke og skuldre. I nogle tilfælde kan din hovedpine stamme fra nakkens led. Her vil du opleve den bedste effekt af øvelser, som har til formål at bevæge din nakke og ryg godt igennem.

Smerter mellem skulderbladene

Oplever du smerter mellem dine skulderblade kan det skyldes din kropsholdning. Falder du sammen i din ryg foran computeren øges belastningen på dine ledbånd, muskler og sener i hele ryggen. Det kan give lokale smerter mellem skulderbladene. I andre tilfælde kan smerterne skyldes en muskulær ubalance mellem musklerne på forsiden af ryggen (brystmusklerne) og musklerne på bagsiden af ryggen (musklerne i øvre ryg). Når du sidder og arbejder foran computeren øges spændingen i brystmuskulaturen. Over tid kan du opleve, at dine brystmuskler er spændte, samt dine skuldre runder frem. Når brystmusklerne er spændte og forkortede bliver det sværere for dine muskler i ryggen at arbejde optimalt. Det betyder, at musklerne typisk udtrættes og spænder op. Det kan give lokale smerter mellem skulderbladene. Det kan være en god idé at sidde med en lændepude, samt få tjekket om din computerskærm, mus og tastatur er indstillet korrekt i forhold til din krop. Er din skærm, mus og tastatur placeret for langt væk øges belastningen på dine skuldre og brystmuskulatur.

Musearm

En musearm er betegnelsen for smerter og gener, som er opstået i forbindelse med dit arbejde foran computeren. En musearm dækker med andre ord over overbelastningsskader i nakke, skuldre, arme, albuer, håndled og fingre. Det er derfor ikke unormalt, at du får diagnosen "musearm", hvis du oplever smerter i din overkrop. En musearm opstår, når armens led udsættes for ensidige små bevægelser. Det kan som tidligere nævnt være gentagen tasten på tastaturet eller længerevarende brug af musen. Du kan også få en musearm, hvis du laver gentagne vrid i nakken, når du skiftevis skal se på to skærme. Døjer du med en musearm bør du se nærmere på dit tastatur og din mus. Måske er din mus og dit tastatur for højt eller er placeret for langt væk fra din krop? Derudover bør du prioritere en masse korte pauser i løbet af din arbejdsdag, hvor du får bevæget dine muskler i hele overkroppen igennem. Herunder finder du en træningsvideo, som du med fordel kan lave, hvis du døjer med en musearm.

Gode øvelser til at lindre spændinger og smerter i overkroppen

Herunder finder du en træningsvideo, som du med fordel kan lave, hvis du døjer med spændinger eller smerter i overkroppen.
Øvelserne kan laves siddende ved skrivebordet. Du kan lave øvelserne i videoen, så ofte du føler for det. Ønsker du at bruge øvelserne for at lindre smerter og spændinger bør du lave øvelserne 3-5x dagligt. Ønsker du at lave øvelserne forebyggende kan du lave dem 1-2x dagligt. 

Døjer du med smerter i overkroppen grundet dit kontorarbejde skal du kontakte din læge inden du begynder på øvelserne. Du må ikke opleve en forværring af dine smerter eller symptomer, når du laver øvelserne.

Ønsker du flere øvelser?


Som medlem af Din Flexible Sundheds træningsunivers kan du få hjælp til at genoptræne din kontorskade.
Et medlemskab koster kun 99 kr/måned og er uden binding. Når du er medlem får du bl.a. adgang til en masse træningsvideoer, som hjælper dig med at lindre dine smerter, samt genoptræne dine muskler og sener i overkroppen.

Døjer du med en kontorskade i overkroppen?


Som medlem af Din Flexible Sundheds træningsunivers kan du få hjælp til at genoptræne din specifikke skade.
Et medlemskab koster kun 99 kr/måned og er uden binding. Når du er medlem får du bl.a. adgang til en masse træningsvideoer, som hjælper dig med at genoptræne og forebygge kontorskader i overkroppen.

Læs flere indlæg her:

Smerter på bagsiden af hoften svage ballemuskler
Hofte

Svage ballemuskler

Svage ballemuskler kan skyldes mange forskellige ting. Måske tænker du ikke over, at dine ballemuskler er svage i dagligdagen. Dog kan manglende styrke i dine baller

Læs mere »
Sådan forebygger du kontorskader
Hele kroppen

Sådan forebygger du kontorskader

I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvordan du forebygger kontorskader. Du får tre gode råd, samt en træningsvideo, som har til formål at styrke

Læs mere »
Smerter på bagsiden af hoften
Ankel

Kontorskader i underkroppen

Døjer du med en kontorskade i underkroppen? Så er du ikke alene. En kontorskade er smerter og gener, som er opstået grundet dit kontorarbejde.Ønsker du

Læs mere »
Overbelastningsskade i håndleddet
Brystryg

Kontorskader i overkroppen

Vidste du, at kontorskader i overkroppen ikke er unormale?I forrige blogindlæg blev du klogere på, hvad en kontorskade er, samt hvad du skal gøre for

Læs mere »
kontorskader kontorskade
Hele kroppen

Hvad er en kontorskade?

En kontorskade er smerter og gener, som er opstået i forbindelse med dit kontorarbejde. Sidder du ned foran en computer det meste af dagen er

Læs mere »
Øget lændesvaj
Kropsholdning

Øget lændesvaj

Mistænker du, at du har smerter i ryggen grundet et øget lændesvaj? I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvorfor du kan opleve smerter og

Læs mere »