Triggerpunkter på forsiden af hoften

Triggerpunkter på forsiden af låret kan være årsagen til dine smerter forrest på hoften, låret og ikke mindst smerter i knæet. Triggerpunkter kan være årsagen til dine smerter, stivhed og nedsatte bevægelighed i hofte og knæ. I dette indlæg bliver du klogere på forlårsmusklerne Rectus Femoris og Vastus Intermedialis, samt skræddermusklen Sartorius. Især vores lårmuskler har en stor indflydelse på dine knæ. Det er derfor ikke ualmindeligt, at triggerpunkter i dine lårmuskler kan være årsagen til dine smerter i knæet.

 

Døjer du med knæsmerter?

Så vil onlineforløbet "Kom dine knæsmerter til livs på 4 uger" være noget for dig. Her bliver du endnu klogere på, hvilke triggerpunkter, der kan være årsagen til dine smerter i knæet.

Rectus Femoris

Rectus Femoris er den midterste og mest overfladiske forlårsmuskel. Den udspringer fra hoftebenet ved ledskåen og hæfter sammen med de andre forlårsmuskler ved knæskalsenen på forsiden af skinnebenet. Rectus Femoris har til modsætning af de andre forlårsmuskler også en funktion over hoften. Dette betyder, at musklen udover at strække knæet også bøjer hoften. Der er derfor en øget risiko for triggerpunkter i denne muskel, da den aktiveres i flere bevægelser end de andre forlårsmuskler. 

 

Symptomer: 

  • Dybe smerter i knæet på forsiden når du strækker knæet og/eller bøjer hofteleddet. 
  • Smerter rundt om knæskallen – især over og under knæskallen. 
  • Stivhed i knæene 
  • Uro i benene 
  • Nedsætter Knærefleksen (Patellarefleksen)
Vi har fire forlårsmuskler. Rectus Femoris går ud over de andre muskler.
Triggerpunkter på forsiden af hoften
Triggerpunkterne i Rectus Femoris sidder typisk øverst ved hoften eller midt på forlåret.
Det øverste punkt giver smerter på forsiden af knæet.
Det andet punkt giver typisk lokale smerter på forsiden af låret.

Årsager: 

  • Sidde ned i flere timer uden pauser.
  • Aktiviteter med gentagne bøjninger i hoften.
  • Sport som klatring, svømning, fodbold, cykling, løb samt øvelser som mavebøjninger eller benløft.
  • Høje sko og stilletter.

Vastus Intermedialis 

Vastus Intermedialis sidder under Rectus Femoris. Vastus Intermedialis udspringer fra lårbensknoglen og går ned i forlårssenen og hæfter foran på skinnebenet sammen med de andre forlårsmuskler. Musklens funktion er at strække knæet.

Symptomer: 

  • Smerter midt på låret.
  • Udstrålende smerter ned til knæet.
  • Smerter forværres ved gang og især trappegang.
  • Stivhed i knæet efter lang tids sidden.
  • Humpende gang.
  • Svaghed i knæet.
I Vastus Intermedialis sidder triggerpunktet oftest øverst ved lårbensknoglen.
Triggerpunktet kan give smerter på hele forsiden af låret, som stråler ned mod knæet.

Årsager: 

  • Sidde ned i længere tid uden pauser.
  • Sport som fx. klatring og løb.
  • For meget eller for hård træning af forlåret.

Sartorius

Denne muskel er kroppens længste muskel. Musklen går fra hoftebenet og løber tværs over låret ned til indersiden af knæet, hvor den hæfter øverst på indersiden af skinnebenet. Sartorius kaldes også for skræddermusklen, hvilket er den bevægelse musklen gør. Musklen hjælper med at føre benet frem, samt dreje knæet udad. Især ved spark er musklen aktiv.

 

Symptomer: 

  • Lokale smerter hvor triggerpunktet er
  • Brændende fornemmelser i benet. 
  • Pludselige og hurtige bevægelser kan give en skarp smerte omkring triggerpunktet.
  • Symptomerne forværres, når du står.
  • Symptomerne lindres, når du sidder. 
  • Smerter på indersiden af knæet, som forværres ved tryk på triggerpunktet.
Sartorius går fra ydersiden af hoften og hæfter på indersiden af knæet. I musklen er der tre typiske triggerpunkter.
Triggerpunkter på forsiden af hoften
Det øverste triggerpunkt sidder øverst oppe på ydersiden af forlåret. Her vil du opleve lokale smerter omkring punktet.
Det andet punkt sidder midt på indersiden af låret. Her vil du opleve lokale smerter omkring punktet.
Det tredje punkt sidder på indersiden af knæet. Her kan du opleve smerter i knæet og på indersiden af underbenet.

Sartorius kan også trykke på sansenerverne i låret, hvilket kan give følgende symptomer på forsiden og ydersiden af låret: 

  • Brændende smerter.
  • Følelsesløshed.
  • Kløen.
  • Prikkende fornemmelser.
 

Årsager: 

  • Pludselige bevægelser eller fald på musklen.  
  • Manglende opvarmning inden træning.
  • Lange skridt, når du går.
  • Overbelastning under sport, fx. fodbold eller boksning.

Du kan se, hvordan du løsner dine triggerpunkter på forsiden af hoften i nedenstående video:

Hvor tit skal jeg lave øvelserne? 

Musklerne på forsiden af hoften hænger tæt sammen de andre muskler i låret, samt ballemusklerne. Så døjer du med smerter og spændinger i musklerne på forlåret er det en god idé at behandle de andre muskler også. Det er en god idé at bruge nogle minutter på hver muskel 1x om dagen. Har du mange spændinger eller oplever du ømhed efter selvbehandlingen kan du lave øvelserne hver 2.-3. dag. Det vigtigste er, at du laver øvelserne kontinuerligt til, at dine smerter og symptomer er væk. Herefter kan du lave øvelserne forebyggende 1x om ugen. Døjer du med smerter på forsiden af hoften skal du altid kontakte lægen for den rette undersøgelse og behandling. Øvelserne er ment som inspiration og som supplement af behandling af dine triggerpunkter hos en professionel triggerpunktsbehandler. Lyt altid til din krop, når du laver øvelserne og kontakt altid en professionel triggerpunktsbehandler, hvis du er i tvivl om øvelserne er gode for dig.

Ønsker du flere øvelser til at løsne dine muskelspændinger på forsiden af hoften og låret?


I Din Flexible Sundheds Træningsunivers får du flere øvelser til at styrke og bevæge dine hofter og knæ. 
 
Bliv medlem for kun 99 kr. om måneden og kom igang med genoptræningen allerede idag. 

Find mere inspiration og øvelser til en sundere krop.
Du kan finde Din Flexible Sundhed her:

Læs flere indlæg her:

Coremusklerne består af Diafragma, ryg- og mavemusklerne samt bækkenbundsmusklerne
Lænderyg

Coremusklerne og deres funktion

Coremusklerne har mange forskellige funktioner. Core betyder kerne på engelsk. Cormusklerne er med andre ord kroppens kernemuskler, som tilsammen udgør kropsstammen. Manglende aktivering og styrke

Læs mere »
Smerter på bagsiden af hoften svage ballemuskler
Hofte

Svage ballemuskler

Svage ballemuskler kan skyldes mange forskellige ting. Måske tænker du ikke over, at dine ballemuskler er svage i dagligdagen. Dog kan manglende styrke i dine baller

Læs mere »
Sådan forebygger du kontorskader
Hele kroppen

Sådan forebygger du kontorskader

I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvordan du forebygger kontorskader. Du får tre gode råd, samt en træningsvideo, som har til formål at styrke

Læs mere »
Smerter på bagsiden af hoften
Ankel

Kontorskader i underkroppen

Døjer du med en kontorskade i underkroppen? Så er du ikke alene. En kontorskade er smerter og gener, som er opstået grundet dit kontorarbejde.Ønsker du

Læs mere »
Overbelastningsskade i håndleddet
Brystryg

Kontorskader i overkroppen

Vidste du, at kontorskader i overkroppen ikke er unormale?I forrige blogindlæg blev du klogere på, hvad en kontorskade er, samt hvad du skal gøre for

Læs mere »