Triggerpunkter på indersiden af hoften

Triggerpunkter på indersiden af hoften kan sende udstrålende smerter ned til indersiden af knæet. Inderlårsmusklerne har en tæt forbindelse til vores lyske og kan også være årsagen til lyskesmerter og stivhed i hoften.  I dette indlæg bliver du klogere på inderlårsmusklerne Gracilis, Adductor Brevis, Longus og Magnus og Pectineus. Inderlårsmusklerne har en tæt forbindelse til knæene og er derfor interessante at se nærmere på, hvis du døjer med knæsmerter.

Døjer du med knæsmerter?

Så vil onlineforløbet "Kom dine knæsmerter til livs på 4 uger" være noget for dig. Her bliver du endnu klogere på, hvilke triggerpunkter, der kan være årsagen til dine smerter i knæet.

Gracilis

Denne muskel fører vores ben indad, samt bøjer knæet. Når knæet er bøjet hjælper musklen med at udadrotere knæet også. Musklen er kroppens næstlængste muskel. Den går fra skambenet ned langs indersiden af låret og hæfter på indersiden under knæet.

 

Symptomer: 

  • Lokale smerter i musklen. 
  • Varm, stikkende fornemmelse på indersiden af låret. 
  • Konstant smerte, som også er der under hvile. 
  • Smerterne kan forbedres ved gang. 
triggerpunkter på indersiden af hoften
Gracilis er en tynd muskel, som går på indersiden af låret. Triggerpunkterne er midt på musklen.
Du vil derfor opleve smerter lokalt svarende til musklen, hvis du døjer med triggerpunkter i denne muskel.

Årsager: 

  • Fald eller et overstræk af musklen.
  • Sidde med krydsede ben i længere tid. 
  • Ridning. 
  • Skiløb.
  • Gymnastik med mange splits.

Adductor musklerne

Vores inderlår består af flere muskler, som kaldes Adductor musklerne. Fokuset er her på Her kommer der fokus på Adductor Longus, Brevis og Magnus, som er lårets indadfører. Det betyder, at musklerne hjælper med at føre benet ind foran kroppen. Musklerne har også en vigtig funktion i stabilisere bækkenet. Adductor Longus og Brevis fører også benet fremad, da de udspringer fra forsiden af bækkenet og hæfter midt bagpå lårbenet. Adductor Magnus derimod hoften bagud, da den udspringer fra bagsiden af bækkenet og hæfter nederst på lårbensknoglen. Adductor Magnus er den 3. største muskel i kroppen. 

 

Symptomer fra Adductor Longus og Brevis: 

  • Smerter i lysken.
  • Smerter på indersiden af låret.
  • Smerter på indersiden af knæet.
  • Smerter i skinnebenet.
  • Smerterne forværres, når du bærer på noget.
  • Smerter ved pludselige vrid.
  • Smerterne lindres, når du er i hvile.
  • Stivhed i hofterne.
  • Nedsat bevægelighed i hofterne.
Adductor Longus og Brevis sidder tæt på hinanden. Det kan være svært at skelne mellem musklerne. Triggerpunkterne sidder typisk midt i musklerne.
Her vil du opleve smerter øverst i inderlåret, samt udstrålende smerter til lyske, inderlår, samt indersiden af knæet og underbenet.

Triggerpunktet bliver give samme symptomer som slidgigt i hoften (selvom slidgigt er på ydersiden af hoften).

Symptomer fra Adductor Magnus: 

  • Diffuse smerter i bækkenet
  • Skarpe smerter ved skambenet, vagina, endetarmen, prostata eller blæren.
  • Smerter på indersiden af låret
  • Stivhed på indersiden af låret
  • Smerter forværres, når musklen strækkes (benene spredes fra hinanden)
 
 

Årsager: 

  • Lange skridt.
  • Pludselige stræk – fx. Glide på isen eller falde.
  • Ridning.
  • Overbelastning ved trappegang
  • Hurtige vendinger ved ski.
  • For voldsomme stræk af inderlåret
I Adductor Magnus er der typisk to steder triggerpunkterne sidder. To sidder øverst ved tilhæftningen og de to andre sidder midt i musklen.
De to øverste triggerpunkter kan give smerter ved korsbenet og halebenet.
Disse punkter kan også give smerter i bækkenet, samt smerter underlivet.
Triggerpunkter på indersiden af hoften
De andre to punkter giver typisk smerter på inderlåret.

Vastus Medialis

hæfter på forsiden af skinnebenet. Musklen strækker knæet, samt fører knæskallen en lille smule mod indersiden. Dette er en vigtigt funktion, da Vastus Lateralis trækker knæet udad. Derfor er det vigtigt, at begge muskler kan arbejde uforstyrret, så der ikke opstår smerter i knæet.

Symptomer: 

  • Smerter på indersiden af låret.
  • Smerter på indersiden af knæet. 
  • Svaghed i knæet / knæet knækker sammen.
 
 

Triggerpunkter i Vastus Medialis forveklses ofte med slidgigt, ligamentskader og overbelastningsskader.

 

Årsager: 

  • Overbelastet grundet løb.
  • Sport med mange knæbøjninger.
  • Mortons fod eller øget pronation i fod.
  • Ulykker eller fald, hvor der er kommet et slag eller stræk på musklen.
  • Spændinger og triggerpunkter i lægmusklen Soleus kan øge aktiviteten i Vastus Medialis. 
  • Triggerpunkter i haserne. 
Vi har fire forlårsmuskler. Vastus Medialis sidder inderst på vores lår.
Triggerpunkterne i Vastus Medialis sidder typisk midt i musklen og/eller nede på indersiden af knæet.
Det nederste punkt giver typisk lokale smerter på indersiden af knæet.
Det andet punkt giver smerter i inderlåret, samt udstrålende smerter til indersiden af knæet.

Du kan se, hvordan du løsner dine triggerpunkter på indersiden af hoften i nedenstående video:

Hvor tit skal jeg lave øvelserne? 

Musklerne på indersiden af hoften hænger sammen med de andre muskler i låret, samt musklerne i ballerne. Det er derfor en god idé at arbejde med alle musklerne, hvis du døjer med smerter og gener i hofterne. Ønsker du at fokusere på inderlårene kan du med fordel lave øvelserne i videoen 1x om dagen. Døjer du med mange triggerpunkter kan du opleve, at musklerne er meget ømme. Det er ikke farligt, men det kan betyde at du skal starte stille og roligt ud og dermed lave øvelserne hver 2. eller 3. dag til den værste ømhed er ovre. Når dine symptomer og smerter mindskes kan du med fordel lave øvelserne forebyggende 1x om ugen. Du skal altid kontakte din egen læge, hvis du døjer med smerter i lyske og indersiden af hofte, lår og knæ, så du er sikker på at du får den rette behandling. Er du i tvivl om du laver øvelserne rigtigt eller om de er gode til dig, så skal du altid opsøge en professionel behandler, som kan hjælpe dig godt videre.

Ønsker du flere øvelser til at løsne dine muskelspændinger i hoften og låret?


I Din Flexible Sundheds Træningsunivers får du flere øvelser til at styrke og bevæge dine hofter og knæ. 
 
Bliv medlem for kun 99 kr. om måneden og kom igang med genoptræningen allerede idag. 

Find mere inspiration og øvelser til en sundere krop.
Du kan finde Din Flexible Sundhed her:

Læs flere indlæg her:

Smerter på bagsiden af hoften svage ballemuskler
Hofte

Svage ballemuskler

Svage ballemuskler kan skyldes mange forskellige ting. Måske tænker du ikke over, at dine ballemuskler er svage i dagligdagen. Dog kan manglende styrke i dine baller

Læs mere »
Sådan forebygger du kontorskader
Hele kroppen

Sådan forebygger du kontorskader

I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvordan du forebygger kontorskader. Du får tre gode råd, samt en træningsvideo, som har til formål at styrke

Læs mere »
Smerter på bagsiden af hoften
Ankel

Kontorskader i underkroppen

Døjer du med en kontorskade i underkroppen? Så er du ikke alene. En kontorskade er smerter og gener, som er opstået grundet dit kontorarbejde.Ønsker du

Læs mere »
Overbelastningsskade i håndleddet
Brystryg

Kontorskader i overkroppen

Vidste du, at kontorskader i overkroppen ikke er unormale?I forrige blogindlæg blev du klogere på, hvad en kontorskade er, samt hvad du skal gøre for

Læs mere »
kontorskader kontorskade
Hele kroppen

Hvad er en kontorskade?

En kontorskade er smerter og gener, som er opstået i forbindelse med dit kontorarbejde. Sidder du ned foran en computer det meste af dagen er

Læs mere »
Øget lændesvaj
Kropsholdning

Øget lændesvaj

Mistænker du, at du har smerter i ryggen grundet et øget lændesvaj? I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvorfor du kan opleve smerter og

Læs mere »