Triggerpunkter på ydersiden af hoften

Triggerpunkter på ydersiden af hoften kan sende udstrålende smerter ned til knæet. Derudover kan du opleve smerter, stivhed og nedsat bevægelighed i hoften, når du døjer med triggerpunkter og spændinger på ydersiden af hoften.  I dette indlæg bliver du klogere på de to lårmuskler Tensor Facie Latae og Vastus Lateralis. Vores lårmuskler har en stor betydning for vores knæ og mange knæsmerter skyldes ofte triggerpunkter i hofte- og lårmusklerne.

Døjer du med knæsmerter?

Så vil onlineforløbet "Kom dine knæsmerter til livs på 4 uger" være noget for dig. Her bliver du endnu klogere på, hvilke triggerpunkter, der kan være årsagen til dine smerter i knæet.

Tensor Fasciae Latae 

Denne muskel går fra forsiden af hoften (der hvor vores hofteknogler stikker ud) og hæfter i senebladet Tractus Iliotibialisca. midt på låret. Musklen hjælper med at stabilisere bækkenet. Derudover bøjer, udadfører og indadroterer Tensor Fascia Latae vores hofteled. Musklen har en vigtigt funktion for både hofte og knæ, da senebladet Tractus Iliotibialis går fra hoften til lige under knæet på skinnebenet. Ved at hæfte på senebladet forhindrer Tensor Fasciae Latae sammen med ballemusklerne, at knæet ikke knækker sammen af kroppens vægt, når det modsatte ben svinges under gang eller du står på et ben. 

Triggerpunkter på ydersiden af hoften
Tensor Fasciae Latae er en lille muskel. Triggerpunkterne i denne muskel sidder øverst oppe ved vores lårbensknogle.
De typiske symptomer fra Tensor Fasciae Latae hover smerter på ydersiden af låret.

Symptomer: 

  • Smerter på forsiden af hofteleddet. 
  • Smerter på ydersiden af låret. 
  • Smerter ned til ydersiden af knæet.
  • Svært ved at rette hoften ud. 
  • Svært ved at bøje sig bagover. 
  • Øget lændesvaj. 
  • Smerter, når du ligger på den påvirkede hofte. 
  • Stive hofter. 

 

Symptomerne kan minde om bursit i hoften eller slidgigt i hoften. 

Årsager: 

  • Overbelastning ved løb, gang eller klatring. 
  • Gang eller løb på ujævnt underlag. 
  • Gåture, hvor du bærer på noget tungt
  • Sidde for meget ned.

Vastus Lateralis 

Denne muskel er en af de 4 forlårsmuskler, som strækker vores knæled. Vastus Lateralis sidder på ydersiden af låret. Den går fra den øverste del af lårbenet ned til knæet, hvor den går over knæskallen og hæfter til forlårssenen. Denne muskel er den største af de 4 muskler og triggerpunkter i denne muskel kan give dig følgende symptomer: 

 

Symptomer: 

  • Smerter i hoften.  
  • Smerter på ydersiden af låret.  
  • Smerter i knæet. 
  • Smerter på bagsiden af knæet og hoften (Hvis triggerpunktet sidder bagerst på musklen). 
  • Smerter, når du ligger på siden på det påvirkede ben
  • Låsninger i knæet.
Vi har fire forlårsmuskler. Vastus Laterlis sidder yderst på vores lår og rammes bedst fra ydersiden.
Triggerpunkter på ydersiden af låret
I Vastus Lateralis findes der mange triggerpunkter, som er fordelt på hele musklen. Hvert triggerpunkt giver sine egne symptomer og smerter.
Det første punkt sidder nederst ved ydersiden af knæskallen. Her vil du blandt andet opleve smerter på ydersiden af knæet.
Det andet punkt sidder længere bagud end det første. Her vil du opleve smerter bag ved knæet, samt smerter på ydersiden af låret og underbenet.
Triggerpunkter på ydersiden af hoften
Det 3. punkt sidder midt i musklen. Her vil du opleve smerter på ydersiden af låret.
Punktet giver også smerter på bagsiden af knæet.
Det fjerde punkt er flere triggerpunkter, som sidder tæt på hinanden. Har vil de fleste smerter og symptomer være midt på ydersiden af låret. Du kan opleve strålende smerter ned mod ydersiden af knæet.
Det femte punkt sidder oppe ved lårbenet. Her vil du opleve lokale smerter øverst oppe ved hoften, hvor triggerpunktet sidder.

Årsager: 

  • Overbelastning ved sport eller anden aktivitet (fx. Løb, Squats eller øvelser med hop).
  • Direkte slag eller fald på musklen.
  • Triggerpunkter i lægmusklerne kan få dig til at kompensere for den manglende bevægelse med lårmusklerne. 
  • Triggerpunkter i hasemusklerne. 
  • Skiløb.
 
 

Døjer du med smerter på ydersiden af hofte, lår og knæ er det også vigtigt at undersøge: Gluteus Minimus, Gluteus Maximus, Piriformis og Quadratus Lumborum.

Du kan se, hvordan du løsner dine triggerpunkter på ydersiden af hoften i nedenstående video:

Hvor tit skal jeg lave øvelserne? 

Musklerne på ydersiden af hoften hænger tæt sammen musklerne i ballerne og lårene. Det er derfor en god idé at behandle disse muskler også, hvis du døjer med triggerpunkter på ydersiden af hoften. Øvelserne i videoen kan med fordel laves 1x om dagen, hvor du bruger nogle minutter på hver muskel. Døjer du med mange spændinger og smerter kan du lave øvelserne flere gange om dagen. Du kan dog opleve smerter efter du har lavet øvelserne, da musklerne vil reagere på din selvbehandling. Det er forskelligt, hvor meget ømhed vi får efter behandlingen, men er dine muskler “trykømme” (føles som et blåt mærke) inden du starter, så vent en dag eller to før du laver øvelserne igen. Døjer du med hoftesmerter skal du altid kontakte din læge inden du starter på øvelserne. Det er vigtigt at få undersøgt årsagen til dine smerter og symptomer. Lyt altid til din krop, når du laver øvelserne og kontakt altid en professionel triggerpunktsbehandler, hvis du er i tvivl om øvelserne er gode for dig.

Ønsker du flere øvelser til at løsne dine muskelspændinger i låret?


I Din Flexible Sundheds Træningsunivers får du flere øvelser til at styrke og bevæge dine lårmuskler. 
 
Bliv medlem for kun 99 kr. om måneden og kom igang med genoptræningen allerede idag. 

Find mere inspiration og øvelser til en sundere krop.
Du kan finde Din Flexible Sundhed her:

Læs flere indlæg her:

Smerter på bagsiden af hoften svage ballemuskler
Hofte

Svage ballemuskler

Svage ballemuskler kan skyldes mange forskellige ting. Måske tænker du ikke over, at dine ballemuskler er svage i dagligdagen. Dog kan manglende styrke i dine baller

Læs mere »
Sådan forebygger du kontorskader
Hele kroppen

Sådan forebygger du kontorskader

I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvordan du forebygger kontorskader. Du får tre gode råd, samt en træningsvideo, som har til formål at styrke

Læs mere »
Smerter på bagsiden af hoften
Ankel

Kontorskader i underkroppen

Døjer du med en kontorskade i underkroppen? Så er du ikke alene. En kontorskade er smerter og gener, som er opstået grundet dit kontorarbejde.Ønsker du

Læs mere »
Overbelastningsskade i håndleddet
Brystryg

Kontorskader i overkroppen

Vidste du, at kontorskader i overkroppen ikke er unormale?I forrige blogindlæg blev du klogere på, hvad en kontorskade er, samt hvad du skal gøre for

Læs mere »
kontorskader kontorskade
Hele kroppen

Hvad er en kontorskade?

En kontorskade er smerter og gener, som er opstået i forbindelse med dit kontorarbejde. Sidder du ned foran en computer det meste af dagen er

Læs mere »
Øget lændesvaj
Kropsholdning

Øget lændesvaj

Mistænker du, at du har smerter i ryggen grundet et øget lændesvaj? I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvorfor du kan opleve smerter og

Læs mere »