Kommer smerterne i underarmen fra nakken?

Vidste du, at dine smerter i underarmen kan skyldes en afklemning af nerve i nakken? Der kan være mange årsager til, at du oplever smerter i armene og underarmene. Smerterne kan skyldes en lokal skade, men i andre tilfælde en afklemning af nerve i nakken. I dette indlæg bliver du klogere på, hvordan du kan kende forskel på om dine smerter stammer fra nakken eller underarmen. Det er altid vigtigt, at du får også får undersøgt din nakke, når du døjer med smerter i underarmen.

Når smerter i underarmen kommer fra albuen:

Skyldes dine smerter en lokal smerte i albuen vil du ofte opleve en eller flere af nedenstående symptomer. Musklerne og senerne i underarmen og håndleddet har en tæt forbindelse til albuen. Du kan derfor opleve smerter i underarmen, som faktisk stammer fra albuen. Smerterne i albuen skyldes ofte en overbelastningsskade og her vil symptomerne være:

 

  • Lokale smerter i albue og/eller underarm og håndled.
  • Smerterne kan forbedres eller forværres ved bestemte bevægelser eller aktiviteter.
  • Smerterne bliver værre, når der kommer vægtbæring på dine håndled (når du løfter, bærer eller træner med vægte).
  • Smerterne bliver typisk bedre i hvile eller ved aflastning.
  • Smerterne bliver gradvist værre over tid.
  • Smerterne starter ofte som lokale smerter i albuen, som over tid begynder at stråle ned mod underarm og håndled.
  • Du kan opleve hævelse, stivhed og/eller nedsat bevægelighed omkring albue eller håndled.

Sådan lindres lokale albuesmerter:

Ofte skyldes smerter fra albuen en overbelastning af musklerne og senerne på indersiden eller/og ydersiden af albuen.  Det er altid vigtigt, at du kender årsagen til dine smerter, så du ved hvilke øvelser og tiltag, der kan hjælpe dig af med dine smerter og gener i albuen. Skyldes dine smerter en overbelastningsskade eller irritation af muskelsenerne kan disse råd hjælpe dig:

 

#1: Aflast albuen

Det bedste du kan gøre for din albue er at aflaste den, så snart du oplever smerter. Smerterne kan komme ved bevægelse eller, hvis du holder underarm og håndled i samme stilling i længere tid. Husk derfor at holde pauser, samt undgå alle bevægelser og belastninger, som giver dig smerter.

 

#2: Ekstra støtte

Bandager og/eller tape kan hjælpe på dine smerter i albuen. Har du et job, hvor det er svært at aflaste albuen kan du med fordel bruge en bandage, som støtter din albue. En støttebandage giver stabilitet og varme til albuen, hvilket kan virke smertelindrende. Dyrker du sport eller har et job, hvor du er fysisk aktiv kan tape hjælpe dig med at undgå overstræk af din albue, så dine smerter ikke forværres.

 

#3: Lav øvelser for albue og underarm

For at komme din overbelastningsskade i albuen helt til livs skal du lave øvelser for din albue og underarm. Øvelser kan hjælpe på både at smertelindre, samt styrke dine muskler og sener omkring albuen. Smerterne skyldes ofte dine sener og ved at styrke dem mindsker du dine symptomer og forebygger nye skader. Du kan finde en masse øvelser på Youtubekanalen, som har fokus på bevægelighed og styrke af din albue.

Du kan med fordel træne dine albuer, underarme og håndled stærke med en træningselastik. En træningselastik er perfekt til at træne både styrke og stabilitet af dine albuer og håndled. Med en træningselastik kan du nemt træne hjemme i stuen eller på kontoret i dine pauser.

Ønsker du nogle gode styrkeøvelser for dine albuer og underarme?

Køb en lang træningselastik og få adgang til 10 øvelser, som styrker dine muskler i underarmen.

Når dine underarmssmerter stammer fra nakken:

Fra nakken løber dine nerver ud i armen. Det betyder, at dine nerver kan blive afklemt lokalt i nakken, hvilket kan give symptomer ud i dine skuldre, arme og fingre. Nogle oplever kun smerterne i underarm og/eller fingre. Har du prøvet alle ovenstående råd og øvelser kan det være en idé at se mod din nakke. Hvis dine underarmssmerter skyldes en afklemning af nerve i nakken kan du opleve en eller flere af følgende symptomer:

 

  • Du oplever smerter i nakken, som kan stråle ned til armen.
  • Du har smerter i en eller begge arme.
  • Du oplever stikkende, snurrende eller prikkende fornemmelser i underarm og/eller fingrene.
  • Du oplever nedsat kraft i dine arme.
  • Smerterne eller symptomerne kan forværres ved bestemte bevægelser i nakken.
  • Du kan opleve en bedring i dine symptomer, når du bevæger din nakke eller ligger stille på siden.
  • Du kan opleve nedsat bevægelighed eller stivhed omkring nakken i en eller flere bevægelser.
  • Smerterne i underarmen er diffuse og kan flytte sig.
  • Du kan opleve, at du nemmere taber ting eller føler dig fummelfingret.

Sådan kan smerter fra nakken lindres:

Dine smerter i underarmen kan skyldes en afklemning af nerve i nakken eller en diskus, som trykker på dine ledbånd. Det kan sende smerter helt ud til fingrene. anden udstrålende smerte er der en eller flere ting, som du kan gøre. Du skal derfor have fokus på din nakke for at få dine smerter og symptomer væk. Du kan derfor opleve en effekt af disse råd:

 

#1: Hav fokus på din kropsholdning

Vores nerver går fra vores kranie ned til lænderyggen. Vores kropsholdning har derfor en stor betydning for om vi kan komme til at sidde og hænge på vores ledbånd i ryggen. Når vi hænger på vores ledbånd kan det forstrække vores ledbåndene over tid, hvilket kan skabe arvæv. Arvævet kan trykke på nerven og dermed give smerter ned i armen. Undgå dette ved at holde en masse pauser i løbet af dagen, hvor du får bevæget din nakke godt igennem. Du kan også sidde med en lændepude i løbet af dagen, så du nemt kan aflaste dine ledbånd og nerver, når du sidder ned i længere tid af gangen.

En lændepude kan hjælpe dig med at sidde godt

Køb en lændepude og få adgang til 10 øvelser, som styrker hele din ryg.

#2: Snak med din læge om smertestillende medicin

Har du slemme smerter i både nakke, arm og fingre kan smertestillende medicin hjælpe. Nervesmerter kan være meget smertefulde og din læge kan hjælpe dig med medicin, som kan hjælpe på netop disse smerter. Smertestillende kan fjerne de værste smerter, men det er vigtigt, at du får en grundig undersøgelse af din nakke, hvis du har voldsomme konstante smerter, har svært ved at finde ro og ikke oplever en bedring ved bevægelse.

 

#3: Træn din nakke

En afklemning af nerve i nakken kan oftest afhjælpes med øvelser. Det er især vigtigt at have fokus på bevægelighed af nakken i starten. Jo oftere du bevæger din nakke i løbet af dagen, jo hurtigere vil du opleve en effekt af øvelserne. Derudover er det vigtigt at have fokus på mobilisering og stræk af nerverne, da det kan hjælpe på dine symptomer ud i armen og fingrene.

 

Hvad så nu?

Ovenstående informationer og råd kan godt være lidt forvirrende. I mange tilfælde kan få ændringer i dine øvelser eller behandling hjælpe dig af med de sidste smerter og symptomer. Har du allerede trænet din albue i flere måneder uden effekt kan det være en god idé at se mod din nakke. Mange smerter kan stråle fra nakken uden du oplever symptomer. Især nervestræk og nervemobilisering af nakken kan hjælpe på dine symptomer i underarm og/eller håndled. I videoen herunder finder du de bedste øvelser til at strække på dine nerver fra nakken. Øvelserne kan bruges ved afklemning af nerve i nakke grundet arvæv eller en gammel diskusprolaps (skal være over 3 måneder gammel).

Se nogle gode øvelser for afklemning af nerve i nakken herunder:

Lav gerne øvelserne 3-5x om dagen. Lad være med at presse din krop i øvelserne. Nerver reagerer hurtigere og voldsommere på stræk og mobilisering. Det er derfor vigtigt, at du ikke holder strækkende længere end 2-3 sekunder. Der kan gå lidt tid før du oplever en forbedring. I nogle tilfælde kan det tage op til et år før dine smerter er væk, men efter 3-4 måneder skal du gerne mærke en fremgang.

Ønsker du flere øvelser for din nakke?


I Din Flexible Sundheds Træningsunivers får du adgang til de bedste råd og øvelser for din nakke og arme
 
Bliv medlem for kun 99 kr. om måneden og kom igang med genoptræningen allerede idag. 

Find mere inspiration og øvelser til en sundere krop.
Du kan finde Din Flexible Sundhed her:

Læs flere indlæg her:

Coremusklerne består af Diafragma, ryg- og mavemusklerne samt bækkenbundsmusklerne
Lænderyg

Coremusklerne og deres funktion

Coremusklerne har mange forskellige funktioner. Core betyder kerne på engelsk. Cormusklerne er med andre ord kroppens kernemuskler, som tilsammen udgør kropsstammen. Manglende aktivering og styrke

Læs mere »
Smerter på bagsiden af hoften svage ballemuskler
Hofte

Svage ballemuskler

Svage ballemuskler kan skyldes mange forskellige ting. Måske tænker du ikke over, at dine ballemuskler er svage i dagligdagen. Dog kan manglende styrke i dine baller

Læs mere »
Sådan forebygger du kontorskader
Hele kroppen

Sådan forebygger du kontorskader

I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvordan du forebygger kontorskader. Du får tre gode råd, samt en træningsvideo, som har til formål at styrke

Læs mere »
Smerter på bagsiden af hoften
Ankel

Kontorskader i underkroppen

Døjer du med en kontorskade i underkroppen? Så er du ikke alene. En kontorskade er smerter og gener, som er opstået grundet dit kontorarbejde.Ønsker du

Læs mere »
Overbelastningsskade i håndleddet
Brystryg

Kontorskader i overkroppen

Vidste du, at kontorskader i overkroppen ikke er unormale?I forrige blogindlæg blev du klogere på, hvad en kontorskade er, samt hvad du skal gøre for

Læs mere »