Øvelser for slidgigt i håndled og fingre

Savner du nogle nemme øvelser for slidgigt i håndled og fingre? Så kan du nederst i dette indlæg finde en video med gode øvelser til dig, som døjer med smerter i hænder og fingre grundet slidgigt. Du finder også nogle gode råd til, hvordan du kan lindre dine smerter og gener. Slidgigt forsvinder ikke igen, men der er heldigvis en masse, som du kan gøre for at lindre dine smerter og bibeholde bevægeligheden i håndled og fingre.

 

Hvorfor opstår slidgigt i håndleddet og/eller fingrene?

Slidgigt kan opstå i hele kroppen, når der sker slitage mellem leddene. Brusken, som beskytter knoglerne mindskes og ledfladerne bliver ujævne. Denne slitage sker ofte, som et led i vores ældningsproces, hvor brusken naturligt er nedslidt og musklerne og senerne omkring leddene bliver slappere. Dog kan slidgigt i håndled og fingre også opstå, hvis:

 

  • Du har haft et eller flere brud i håndleds- og/eller fingreknoglerne.
  • Du har haft gentagne forstuvninger eller skader på ledbåndene omkring håndled og fingre.
  • Du har haft gentagne overbelastninger af håndled og/eller fingre.
  • Andre i din familie har haft slidgigt i håndled og/eller fingre er der en øget risiko for, at du kan få det, da det kan være arveligt.
  • Du er kvinde. Der er en øget risko for slidgigt i fingre og håndled, som kvinde.
  • Du er overvægtig. Man mener, at hormonerne, som produceres af det øgede fedtvæv kan forårsage slidgigt i fingrene, selvom den direkte belastning på leddet ikke nødvendigvis er større (som det fx. er i hofte eller knæ ved overvægt). 
 
 
Der findes forskellige grader af slidgigt, hvilket kan påvirke dine smerter og gener. Risikoen for slidgigt stiger med alderen, men du kan holde dine smerter og symptomer nede ved at styrke dine muskler og sener omkring håndleddet og fingrene, samt undgå bevægelser, der forårsager smerterne.
Øvelser for slidgigt i håndled og fingre
Slidgigt kan opstå i alle knoglerne i håndleddet og fingrene. Typisk opstår slidgigt i tommelfingerens grundled.

Symptomer på slidgigt i håndleddet:

Symptomerne på slidgigt kan variere, men de typiske symptomer er:

  • Smerter i håndleddet ved bestemte bevægelser og/eller belastninger. Smerterne forsvinder, når du stopper med bevægelsen og/eller belastningen.
  • Hævelse omkring håndleddet.
  • Smerter i håndleddet ved hvile.
  • Smerter i håndleddet om natten.
  • Nedsat bevægelighed omkring håndleddet.
  • Nedsat muskelkraft i håndleddet – især din gribestyrke nedsættes.
  • Skurrende fornemmelser i håndleddet ved bevægelser.

Symptomer på slidgigt i fingrene:

Slidgigt kan opstå i alle fingre. Oftest rammes tommelfingerleddet, men de to yderste led af fingrene rammes også hyppigt. Symptomerne er typisk:

  • Smerter ved bevægelse og/eller belastning af fingrene.
  • Stivhed og/eller nedsat bevægelighed omkring fingrene.
  • Smerter ved hvile.
  • Smerter om natten.
  • Nedsat styrke og krafter i fingrene.
  • Hævelse omkring de berørte led.
  • Nedsat funktionsevne – daglige aktiviteter bliver sværere og mere smertefulde grundet nedsat styrke og bevægelighed over fingrene. 

Hvad kan jeg gøre for at lindre mine smerter i håndleddet og fingrene?

Det er vigtigt at slå fast, at du skal lytte til din krop og dine smerter og symptomer. Har du en mistanke om, at du har slidgigt i håndleddet og/eller fingrene, så søg læge. Især, hvis du oplever så voldsomme smerter og gener, at det påvirker din hverdag. Det, som du kan gøre er at fokusere på at bibeholde den bevægelighed og mobilitet, som du har tilbage i dine håndled og fingre, så dine smerter ikke forværres. Her er 3 råd til at lindre dine smerter:

 

#1: Undgå “triggere”

Undgå bevægelser og belastninger, som forårsager dine smerter. Dette betyder ikke, at du ikke skal bevæge og bruge dine hænder og fingre. Du skal lytte til din krop og dermed undgå de specifikke bevægelser og belastninger, som forårsager smerter. Nogle får smerter med det samme, andre får først smerterne ved hvile. Undgå derfor at overbelaste dine håndled og hænder med de uhensigtmæssige belastninger.

 

#2: Brug skinne

Har du mange smerter kan en skinne for håndleddene eller fingrene hjælpe. En skinne kan hjælpe med at aflaste dit håndled og dine fingre i løbet af dagen. En skinne kan lindre dine smerter, da den hindrer uhensigtmæssige belastninger på dine håndled og fingre. Der findes mange forskellige skinner. Det er derfor bedst, at snakke med din læge eller behandler om, hvilken skinne, der vil være bedst for dig.

 

#3: Styrk håndleddet og fingrene

Slidgigt kan ikke fjernes, men jo stærkere musklerne og senerne omkring det påvirkede led er, desto mindre belastning kommer der på leddet. Jo mere stivhed, der kommer over dine håndled og/eller fingre, jo sværere er det for dine muskler at stabilisere dit påvirkede led optimalt. Derfor er det vigtigt at prioritere øvelser for dine håndled og hænder. I videoen herunder får du nogle nemme øvelser for slidgigt i håndled og fingre. Det er vigtigt, at du ikke oplever en forværring af dine smerter og symptomer. Lyt altid til dig selv og accepter, at din krop siger fra. Dog er regelmæssig bevægelse af dine hænder vigtigt, så du ikke oplever en gradvis forværring af dine symptomer.

 

Se nogle gode øvelser for slidgigt i håndled og fingre herunder:

Hvor ofte skal jeg lave øvelserne?

Jo oftere du laver øvelserne, jo hurtigere kan du opleve en effekt på dine smerter og symptomer. Dog skal du mærke efter, hvordan dine hænder og fingre reagerer under og efter øvelserne. Mærker du en øget bevægelighed/nedsat stivhed, mindre hævelse eller mindre smerte, så er øvelserne gode. Oplever du derimod øget hævelse, ømhed og stivhed efter du har lavet øvelserne skal du lade være. Start med at lave øvelserne 3-5x om dagen og mærk om du oplever en forskel efter 3-4 uger. Husk, at det er dine muskler og sener, der skal styrkes og derfor tager det tid inden du oplever en forbedring eller en effekt. Kan du efter 3-4 uger lave øvelserne uden smerter og gener kan du begynde at lave øvelser med en træningselastik. Her kan du øge belastningen og dermed øge muskelstyrken omkring dine håndled især.

Ønsker du flere øvelser for dine hænder og fingre?


I Din Flexible Sundheds Træningsunivers får du adgang til de bedste råd og øvelser til at styrke dine hænder og fingre
 
Bliv medlem for kun 99 kr. om måneden og kom igang med genoptræningen allerede idag. 

Find mere inspiration og øvelser til en sundere krop.
Du kan finde Din Flexible Sundhed her:

Læs flere indlæg her:

Smerter på bagsiden af hoften svage ballemuskler
Hofte

Svage ballemuskler

Svage ballemuskler kan skyldes mange forskellige ting. Måske tænker du ikke over, at dine ballemuskler er svage i dagligdagen. Dog kan manglende styrke i dine baller

Læs mere »
Sådan forebygger du kontorskader
Hele kroppen

Sådan forebygger du kontorskader

I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvordan du forebygger kontorskader. Du får tre gode råd, samt en træningsvideo, som har til formål at styrke

Læs mere »
Smerter på bagsiden af hoften
Ankel

Kontorskader i underkroppen

Døjer du med en kontorskade i underkroppen? Så er du ikke alene. En kontorskade er smerter og gener, som er opstået grundet dit kontorarbejde.Ønsker du

Læs mere »
Overbelastningsskade i håndleddet
Brystryg

Kontorskader i overkroppen

Vidste du, at kontorskader i overkroppen ikke er unormale?I forrige blogindlæg blev du klogere på, hvad en kontorskade er, samt hvad du skal gøre for

Læs mere »
kontorskader kontorskade
Hele kroppen

Hvad er en kontorskade?

En kontorskade er smerter og gener, som er opstået i forbindelse med dit kontorarbejde. Sidder du ned foran en computer det meste af dagen er

Læs mere »
Øget lændesvaj
Kropsholdning

Øget lændesvaj

Mistænker du, at du har smerter i ryggen grundet et øget lændesvaj? I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvorfor du kan opleve smerter og

Læs mere »