Overbelastningsskade i nakken

Der kan være mange forskellige årsager til, at du får en overbelastningsskade i nakken. Vores nakke består af mange forskellige strukturer og væv, som kan blive overbelastede. I dette indlæg bliver du klogere på de typiske årsager og symptomer på en overbelastningsskade i nakken. Nederst i indlægget finder du nogle gode råd og øvelser til at genoptræne din nakke.

 

 

Hvorfor sker der en overbelastning af nakken?

Det er ikke altid, at man kan finde den præcise årsag til dine smerter i nakken. Hvis dine smerter i nakken skyldes en overbelastningsskade vil du typisk opleve en forværring af dine smerter og symptomer ved bestemte stillinger og bevægelser. Herunder får du en kort introduktion til de typiske strukturer og væv i nakken, som kan blive overbelastede:

Muskler og sener:

Vi har mange muskler og sener omkring nakken, som alle kan blive overbelastede, ømme og spændte. Musklerne omkring nakken har en tæt forbindelse til dit hoved, din brystryg og dine skuldre. Du kan derfor opleve, at dine smerter og symptomer opleves andre steder end nakken. Musklerne og senerne i nakken kan blive overbelastede ved uhensigtsmæssige arbejdsstillinger. Det kan være statiske stillinger, hvor nakken holdes i samme stilling i længere tid. Det kan også være arbejdsopgaver, hvor du drejer hovedet meget eller løfter tunge genstande i løbet af dagen. De typiske symptomer på overbelastede muskler og sener i nakken er:

 

  • Nakkesmerter.
  • Udstrålende smerter til hoved, skulder og/eller brystryggen.
  • Ømhed, når du trykker på de påvirkede muskler.
  • Stivhed og/eller nedsat bevægelighed i nakken.
Overbelastning muskler lænd akutte lændesmerter

Diskus:

Fra anden nakkehvirvel og ned sidder der en diskus mellem hver nakkehvirvel. Denne diskus har til formål at støddæmpe og bevæge nakken. I midten af en diskus er der en geleagtig kerne, som følger nakkens bevægelser. Rundt om denne kerne er der en masse bruskringe. Gentagne belastninger, uhensigtsmæssige stillinger samt gentagne tunge løft kan øge belastningen på diskussen. Dette kan medføre, at diskussen buler ud eller prolapser. En udbuling af diskussen er helt normalt. Med de rette øvelser kan diskussen komme på plads igen. En diskusprolaps kan ikke komme på plads igen, men vævet omkring prolapsen heler over tid. De typiske symptomer på en udbuling af diskussen er:

 

  • Smerter i nakken med udstråling til skulder, skulderblad og/eller arm.
  • Smerterne og symptomerne aftager i bestemte stillinger og bevægelser, samt forværres i nogle stillinger og bevægelser.
  • Stivhed i nakken.
  • Nedsat bevægelighed i nakken.
Lændesmerter kan skyldes en diskusprolaps smerter i lænden

Ledbånd:

Ledbåndene omkring rygsøjlen kan også blive overbelastede. Det sker, hvis de bliver forstrukket pludseligt eller over tid. En akut forstrækning af ledbåndet sker ofte i forbindelse med en pludselig bevægelse. Dette er ofte det man kalder “et hold i nakken”. En forstrækning af ledbåndene i nakken kan også ske over tid. Dette kan ske, hvis du over længere tid holder dit hoved og nakke i yderstillingerne. Et eksempel på dette kan være, at du sidder med fremskudt hoved, når du arbejder ved computeren. Her forstrækkes ledbåndene i nakken over tid, hvilket kan være årsagen til dine nakkesmerter. De typiske symptomer på en forstrækning af ledbåndene er:

 

  • Oftest starter du med at opleve stivhed i nakken. Stivheden kommer typisk, hvis du har siddet eller stået i samme stilling i længere tid.
  • Efter noget tid kan du opleve nakkesmerter, som kommer, når du bevæger nakken og/eller hovedet ud i nogle bestemte stillinger.
  • Nedsat bevægelighed i nakken.
  • Du kan opleve spændinger i musklerne omkring nakken. En forstrækning af ledbåndene forveksles typisk med spændinger i nakkens muskler.
Forstuvning lænd

Sådan skal du gøre, når du har overbelastet din nakke:

En overbelastningsskade i nakken kan ofte komme snigende over tid. De tidlige symptomer er ofte stivhed i nakken, som senere udvikler sig til smerter, som enten sidder lokalt i nakken eller stråler op mod hovedet eller ned mod skulderen og skulderbladene. Når du døjer med nakkesmerter bør du altid kontakte din egen læge for at sikre, at dine smerter ikke skyldes alvorlige tilstande i nakken. Når du har fået bekræftet, at dine nakkesmerter skyldes en overbelastningsskade, så kan du med fordel følge nedenstående råd:

Overbelastningsskade i nakken

Bevæg nakken:

Din nakke har godt af at blive bevæget. Også, når du døjer med smerter og stivhed i nakken. Bevæg derfor nakken, så meget du kan indenfor smertegrænsen. Det er vigtigt, at du ikke oplever en forværring af dine smerter og symptomer under eller efter, at du har bevæget dig. Hvile hjælper sjældent på dine smerter på sigt. Du vil typisk opleve, at dine smerter blot kommer igen, så snart du begynder at bevæge nakken igen. Det bedste råd er derfor at fortsætte med at lave almindelige hverdagsaktiviteter indenfor smertegrænsen. Oplever du en forværring af dine smerter og symptomer, når du træner med høj intensitet, så hold en pause fra dette, mens du genoptræner din nakke. Træner du med høj puls eller med tung belastning kan du opleve, at dine muskler omkring nakken overbelastes yderligere, hvilket kan forværre dine smerter og symptomer.

Gode siddestillinger overbelastningsskade i øvre ryg overbelastningsskade i lænden

Vær opmærksom på din kropsholdning:

Din kropsholdning har en stor betydning for dine muskler, sener og ledbånd i nakken. Falder du sammen, når du står eller sidder kan det øge belastningen på din nakke. Især, hvis du holder nakken og hovedet i samme stilling i flere timer om dagen. Det kan derfor være en god idé at sidde eller stå med nakken i neutralstilling, hvis du oplever en forværring af dine smerter og symptomer, når du sidder eller står. Når du sidder med nakken i neutralstilling hjælper det på helingen af det overbelastede væv i nakken. Derudover bør du holde flere pauser i løbet af dagen. Brug pauserne på at bevæge nakken, så der kommer godt med blodtilførsel til din nakke. Blodtilførslen hjælper på helingen, samt lindre dine smerter og symptomer i nakken på sigt.

Genoptræn nakken:

Mange oplever, at de hurtigt kommer af med smerterne og symptomerne i nakken, hvis de følger ovenstående råd. Dog er det vigtigt, at du fortsætter med at genoptræne din nakke, når dine smerter og symptomer er aftaget. Der er en øgede risiko for en ny overbelastningsskade i nakken de første måneder efter skaden. Derudover er det vigtigt, at du forebygger arvæv i nakken. Arvæv er ikke farligt, men kan være årsagen til stivhed og nedsat bevægelighed i nakken. Arvæv kan også være årsagen til dine vedvarnede smerter og symptomer ned i den ene eller begge arme. Hav derfor fokus på både at træne bevægeligheden, stabiliteten og styrken i nakken i mindst 4 måneder efter skaden.

Øvelser for en overbelastningsskade i nakken:

Ønsker du at komme igang med genoptræningen af din overbelastningsskade i nakken kan kan du med fordel starte med nedenstående træningsvideo. Videoen har fokus på let bevægelighed og styrke af musklerne og senerne i nakken. Er du i tvivl om øvelserne er de rette for dig, så skal du altid snakke med din egen læge inden du begynder på øvelserne. Lav gerne øvelserne 2-3x om dagen indtil dine smerter og stivhed i nakken er aftaget.

Det er meget individuelt, hvor lang tid det tager at komme ovenpå en overbelastningsskade. Det afhænger blandt andet af, hvor længe du har haft skaden, samt hvilke strukturer og væv, der er overbelastede. De fleste oplever dog en bedring af deres smerter og symptomer indenfor 3 måneder de rette øvelser og tiltag i hverdagen. En fysioterapeut kan hjælpe dig med den rette genoptræning af netop din overbelastningsskade.

 

Ønsker du hjælp til genoptræningen af din overbelastningsskade i nakken?


I Din Flexible Sundheds Træningsunivers får du de bedste råd og øvelser til at genoptræne din overbelastede nakke. 
 
Bliv medlem for kun 99 kr. om måneden og kom igang med genoptræningen allerede idag. 

Find mere inspiration og øvelser til en sundere krop.
Du kan finde Din Flexible Sundhed her:

Læs flere indlæg her:

Smerter på bagsiden af hoften svage ballemuskler
Hofte

Svage ballemuskler

Svage ballemuskler kan skyldes mange forskellige ting. Måske tænker du ikke over, at dine ballemuskler er svage i dagligdagen. Dog kan manglende styrke i dine baller

Læs mere »
Sådan forebygger du kontorskader
Hele kroppen

Sådan forebygger du kontorskader

I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvordan du forebygger kontorskader. Du får tre gode råd, samt en træningsvideo, som har til formål at styrke

Læs mere »
Smerter på bagsiden af hoften
Ankel

Kontorskader i underkroppen

Døjer du med en kontorskade i underkroppen? Så er du ikke alene. En kontorskade er smerter og gener, som er opstået grundet dit kontorarbejde.Ønsker du

Læs mere »
Overbelastningsskade i håndleddet
Brystryg

Kontorskader i overkroppen

Vidste du, at kontorskader i overkroppen ikke er unormale?I forrige blogindlæg blev du klogere på, hvad en kontorskade er, samt hvad du skal gøre for

Læs mere »
kontorskader kontorskade
Hele kroppen

Hvad er en kontorskade?

En kontorskade er smerter og gener, som er opstået i forbindelse med dit kontorarbejde. Sidder du ned foran en computer det meste af dagen er

Læs mere »
Øget lændesvaj
Kropsholdning

Øget lændesvaj

Mistænker du, at du har smerter i ryggen grundet et øget lændesvaj? I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvorfor du kan opleve smerter og

Læs mere »